Czesław Niemen: Dwie twarze artysty
Jaki naprawdę był Niemen?
Bezkompromisowy artysta, chadzający własnymi ścieżkami autor i kompozytor doniosłych protest-songów z życia wziętych (jak „Dziwny jest ten świat”) albo zapożyczanych od poetów (najczęściej od Cypriana Kamila Norwida). O zmarłym 11 lat temu Czesławie Niemenie nie pozwalają zapomnieć liczne przeboje, kilka biograficznych książek oraz niedawno nakręcony film „Sen o Warszawie” w reżyserii Krzysztofa Magowskiego, który sceniczny życiorys Niemena odtwarza jako drogę krzyżową artysty między kolejnymi przystankami sławy.
Bezkompromisowy artysta, chadzający własnymi ścieżkami autor i kompozytor doniosłych protest-songów z życia wziętych (jak „Dziwny jest ten świat”) albo zapożyczanych od poetów (najczęściej od Cypriana Kamila Norwida). O zmarłym 11 lat temu Czesławie Niemenie nie pozwalają zapomnieć liczne przeboje, kilka biograficznych książek oraz niedawno nakręcony film „Sen o Warszawie” w reżyserii Krzysztofa Magowskiego, który sceniczny życiorys Niemena odtwarza jako drogę krzyżową artysty między kolejnymi przystankami sławy.
Jaki naprawdę był Niemen? Taki, jakim chciał go widzieć Magowski – w ciągłym sporze z opinią publiczną, którą raziły jego kolorowe stroje z Zachodu i pełen pretensji krzykliwy śpiew? Artystą o niesłusznie zszarganej opinii przez władzę ludową, która manipulowała jego wizerunkiem „pozornego buntownika” do własnych propagandowych celów? A może jednak wyniosłym megalomanem – jak sportretował go w dokumencie „Sukces” Marek Piwowski? Która z twarzy Niemena jest prawdziwa?