Que viva Polska, que viva Mexico. Gullermo Navarro zdobywcą Złotej Żaby festiwalu Camerimage 2006
Zanim jednak wręczono główne nagrody festiwalu przez scenę Teatru Wielkiego w Łodzi przewinęło się wiele postaci kina, zarówno polskiego, jak i światowego, początkujących, jak i owianych legendą.
Nagrody specjalne
Nagrody Specjalne odebrali: David Samuelson, założyciel Panavision, za Pionierskie Osiągnięcia w Sztuce Filmowej; reżyser Wim Wenders, za Szczególną Wrażliwość Wizualną (zaległa nagroda z 2000 roku); polski operator tworzący w USA, Andrzej Bartkowiak za Wkład w Światową Kinematografię; scenograf Dante Ferretti, zdobywca Oskara za scenografię do filmu „Aviator” Martina Scorsese, współtwórca filmów Pasoliniego, Fellniego, czy Terry’ego Gilliama, za Szczególną Wrażliwość Wizualną, oraz Robby Müller, autor zdjęć do takich filmów jak m.in. „Tańcząc w ciemnościach” Larsa von Triera, czy „Paryż, Teksas” Wima Wendersa, laureat tegorocznej nagrody za Całokształt Twórczości Operatorskiej.
Nagrodę wręczył operatorowi jego wieloletni współpracownik, Wim Wenders, poprzedzając to wydarzenie niezwykle szczegółowym przypomnieniem... całej twórczości Robbyego Müllera, zaś zgromadzeni widzowie zgotowali mistrzowi owację na stojąco.
Nagrodę odebrał także Jacek Bromski, obecny dyrektor Stowarzyszenia Filmowców Polskich, z okazji jubileuszu tegoż stowarzyszenia, jak również dyrektor festiwalu Camerimage – Marek Żydowicz (nagroda od Stowarzyszenia Filmowców Szwedzkich).
„Plac Zbawiciela” po raz kolejny nagrodzony
Podczas niedzielnego wieczoru wręczono szereg nagród dla zwycięzców konkursów festiwalowych, które odbywały się obok tego głównego, takich jak Konkurs Nokii za film nakręcony za pomocą telefonu komórkowego, Konkurs Debiutów Europejskich, Konkurs na Najlepszy Film Studencki i Konkurs Filmów Polskich.
Zwycięzcą wśród studentów został młody operator Paweł Dyllus, za zdjęcia do filmu „Sezon na kaczki” (autor otrzymał kilka dni wcześniej nagrodę Panavision ufundowaną przez D. Samuelsona).
Najlepszym filmem polskim, według międzynarodowego jury został „Plac Zbawiciela” w reż. Krzysztofa Krauzego i Joanny Kos Krauze, ze zdjęciami Wojciecha Staronia. Za najlepszy debiut europejski uznano film „The Cave of The Yellow Dog” ze zdjęciami autorstwa Daniela Schönauera.
Podczas gali przywołano sylwetki osób związanych z kinem, które odeszły minionym roku. Znaleźli się wśród nich m.in.: Sven Nykvist, Leon Niemczyk, Ewa Sałacka, Hanka Bielicka, Robert Altman.
Filmowy Lynch na zakończenie
David Lynch był jednym z tych, którzy otwierali tegoroczny festiwal, i w pewnym sensie to on go także zakończył. Choć nieobecny ciałem, był podczas tego wieczoru obecny – jakże by inaczej- dzięki medium kina. Zapis rozmowy z reżyserem będący jednym z pięciu krótkich, filmowych arcydzieł autorstwa Mike’a Figgisa stanowił mocny akcent na zakończenie wieczoru.