Tydzień Filmu Niemieckiego 2023
Ruszył Tydzień Filmu Niemieckiego - największy przegląd kina niemieckiego w Polsce. Tegoroczna edycja odbywa się w dniach 20 stycznia – 9 lutego 2023 r. i obejmuje pokazy filmów w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Katowicach, Opolu, Poznaniu, Gdańsku, Toruniu i Kielcach. Wybrane filmy zostaną też udostępnione na platformie MOJEeKINO.pl.
O historii festiwalu oraz o filmach, na które warto zwrócić uwagę w tegorocznej edycji. W imieniu organizatorów opowiada Renata Kopyto z Domu Norymberskiego w Krakowie.
Jak narodził się pomysł corocznego Tygodnia Filmu Niemieckiego?
Instytucje, które są organizatorami Tygodnia Filmu Niemieckiego, czyli Instytut Goethego w Warszawie, Dom Norymberski w Krakowie i |Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu, przez lata niezależnie od siebie organizowały swój przegląd najnowszego kina niemieckiego. Najpierw zaczęliśmy współpracę przy tych naszych wydarzeniach, aż w końcu postanowiliśmy połączyć siły i zacząć realizować ten projekt wspólnie. Mamy podobny gust filmowy, więc do programu wybieraliśmy podobne filmy i teraz też razem tworzymy program Tygodnia, bazując przede wszystkim na filmach festiwalowych, w szczególności tych pokazywanych podczas Berlinale.
Czego warto dowiedzieć się o dorobku filmowym naszych sąsiadów?
Filmy niemieckie zajęły ważne miejsce w historii kina dość wcześnie, bo już w latach 20. XX wieku, kiedy to powstały pierwsze ekspresjonistyczne obrazy: Gabinet doktora Caligari Roberta Wiene, Nosferatu – symfonia grozy Friedricha Wilhelma Murnaua czy Metropolis Fritza Langa. Te początki niemieckiej kinematografii i imponujące studia filmowe, w których powstawały, można obejrzeć w znakomitym, popularnym także w Polsce, serialu Babylon Berlin. Ważnym osiągnięciem niemieckiej sztuki filmowej był też film dokumentalny z ówczesnym arcydziełem, obrazem Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna. Do tego nurtu należą również propagandowe filmy powstałe w czasach III Rzeszy: Triumf woli i Olimpiada Leni Riefenstahl. Po wojnie kolejnym ważnym okresem w kinie niemieckim są lata 60. i 70. To wtedy zaczynają swoje kariery tacy twórcy jak Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff i Margarethe von Trotta oraz pracujący także w USA Wim Wenders. Po zjednoczeniu Niemiec największy międzynarodowy sukces odniósł w latach 90. Tom Tykwer. Wśród współczesnych filmowych autorów, docenianych zarówno przez festiwalowych jurorów, jak i publiczność są m.in.: mający tureckie korzenie Fatih Akin, wyróżniony w Berlinie Złotym Niedźwiedziem za film Głową w mur, Maren Ade, reżyserka znana także polskiej publiczności z tytułów Wszyscy inni czy Toni Erdmann, Caroline Link, zdobywczyni Oscara za obraz Nigdzie w Afryce, Wolfgang Becker, autor popularnej komedii Good bye, Lenin, czy Florian Henckel von Donnersmarck, reżyser nagrodzonego Oscarem Życia na podsłuchu.
Według jakiego klucza dobrano filmy w tegorocznej edycji festiwalu?
Staramy się aby w programie Tygodnia znalazły się filmy, które mogą zainteresować polskiego widza. Śledzimy festiwale i przeglądy, jakie odbywają się w Niemczech, nominacje do Niemieckich Nagród Filmowych, czytamy też recenzje, jakie ukazują się w prasie czy portalach filmowych. Staramy się, na ile to oczywiście możliwe, aby program był zróżnicowany zarówno pod względem tematycznym, jak i gatunkowym. Cieszymy się, jeśli pojawiają się filmy, które opowiadają nieznane historie lub podejmują ważne społeczne tematy, aktualne nie tylko w Niemczach, ale także w Polsce, bo one zawsze cieszą się zainteresowaniem i są okazją do lepszego poznania naszych sąsiadów.
Na które filmy w tegorocznym programie szczególnie warto zwrócić uwagę?
Bardzo chciałabym polecić dwa filmy, które odnoszą się do niedawnej niemieckiej historii, a konkretnie do historii Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Oba opowiadają o ważnych postaciach, wschodnioniemieckich dysydentach, którzy za swoja działalność najpierw byli prześladowani, a potem wyrzuceni z kraju. Oboje są w Polsce zupełnie nieznani. Thomas Brasch, którego biografię opowiada Andreas Kleinert, był pisarzem, poetą, reżyserem filmowym i teatralnym. Film zdobył aż 9 statuetek przyznawanych przez Niemiecką Akademię Filmową, w tym w najważniejszych kategoriach: dla najlepszego filmu, za reżyserię i scenariusz oraz nagrody aktorskie. Albrecht Schuch, który wcielił się w tytułową rolę, znany jest polskim widzom choćby z najnowszej filmowej adaptacji książki Berlin Alexanderplatz. Z tego samego pokolenia, co Thomas Brasch wywodzi się Bettina Wegner, charyzmatyczna wokalistka i poetka, bohaterka dokumentu Lutza Pehnerta. Jej przypomniane w filmie songi są aktualne jak mało kiedy. Do bliższej i dalszej, ale również aktualnej, historii odnoszą się też dwa inne filmy. Monte Verita przywołuje ideę sprzed stu lat, której celem był alternatywny dla mieszczańskiego styl życia, a Milczący las mierzy się z problemem wyparcia przez lokalną wspólnotę zbrodni popełnionej w czasie II wojny.
Co organizatorzy przygotowali z myślą o publiczności ukraińskiej?
Większość filmów, które znalazły się w programie będą mieć napisy w języku ukraińskim i mamy nadzieję, że mieszkający w Polsce Ukraińcy skorzystają z naszej oferty i dołączą do grona naszych widzów.
Pełny program festiwalu oraz harmonogram znajdują się na stronie https://tydzien-filmu-niemieckiego.pl/
WP Film na: