2 edycja CRAFTY - SPR Awards
Stowarzyszenie Producentów Reklamowych ponownie przyzna nagrody twórcom i producentom za najlepsze filmy i fotografie reklamowe. Od 1 lipca br. można nadsyłać zgłoszenia do drugiej edycji CRAFTY - SPR Awards, wydarzenia, w którym twórcy oceniają twórców.
Pierwsza edycja odbyła się w zeszłym roku i spotkała się z dużym uznaniem branży reklamowej. O tegorocznych nowościach związanych z tym projektem zapytaliśmy Arletę Robinson, prezeska Stowarzyszenia Producentów Reklamowych i domu produkcyjnego Lucky Luciano oraz Tomka Dławichowskiego - wiceprezesa SPR i szef domu produkcyjnego Timecode Film Production.
Druga edycja Crafty SPR Awards niedawno ruszyła – czym ta odsłona różni się od poprzedniej?
Tomek Dławichowski: Druga edycja to przede wszystkim 5 nowych kategorii: Młody Twórca, Film w Kampanii Społecznej, Muzyka, Sound Design oraz Fotografia Reklamowa. Teraz łącznie przyznamy nagrody w 19 kategoriach. Druga ważna zmiana to możliwość zgłoszenia filmów przez indywidualnych twórców, a także przez studia dźwiękowe (w kategoriach Muzyka i Sound Design) oraz agencje reklamowe i NGO’s (w kategorii Film w Kampanii Społecznej). W zeszłym roku zgłoszenia przyjmowaliśmy tylko od producentów zrzeszonych w naszym stowarzyszeniu, teraz otwieramy się bardziej na całą branżę, bo chcemy jako producenci mieć szerszy przegląd zdolnych twórców.
Skąd w ogóle wziął się pomysł na Crafty SPR Awards? Czy pamiętacie ten moment, kiedy pomyśleliście: "Tak, to trzeba zrobić"?
Arleta Robinson: Wiele było argumentów ‘za’. Producent filmów reklamowych nie tylko zarządza całym procesem produkcyjnym. Na co dzień łączy ludzi: realizatorów, kreatywnych, marketerów. Nieustająco poszukuje talentów, dopasowuje osobowości, analizuje showreele twórców. Crafty SPR Awards to doskonała platforma, żeby te procesy zoptymalizować. Crafty to dla producenta, ale też i marketera, przegląd rynku w pigułce - zestawienie realizatorów najlepszych w swoim fachu. Sama Gala natomiast to wspaniałe miejsce networkingowe dla wszystkich zainteresowanych procesem tworzenia reklam: klientów, producentów, twórców. Dodatkowo reklama to nie tylko narzędzie komunikacji marketingowej. To również forma sztuki kształtującej światopoglądy. Oskarowy charakter Craftów uwypukla kulturotwórczy charakter filmu reklamowego. W świetle tych wszystkich argumentów nie moglibyśmy zrobić inaczej, jak tylko odpalić CRAFTY J
Co według Was oznacza "craft" w kontekście polskiej branży filmowej i reklamowej?
TD: "Craft" to detale, kunszt, talent i perfekcja wykonania. U najlepszych w swojej dziedzinie wszystkie te cechy powinny występować jednocześnie. Reżyseria, zdjęcia, scenografia, czy np. postprodukcja – to są elementy, gdzie osobowość twórcy naprawdę robi różnicę. Postrzegamy je jako fundament, bez którego nie ma reklam z duszą i emocjami. To samo dotyczy też filmu. Zresztą wiele osób nagradzanych w CRAFTY SPR Awards, to fachowcy znani z filmów fabularnych, czy seriali. Nasze światy się przenikają.
Jakie kategorie cieszą się w tym roku największym zainteresowaniem? Pojawiły się jakieś nowe?
AR: Zgłoszenia w poszczególnych kategoriach utrzymują się na wyrównanym poziomie, ale jedna z nowych kategorii — Młody Twórca — przyciąga wyjątkowo dużo uwagi. To dowód, że młode pokolenie widzi kreatywną branżę reklamową jako atrakcyjną i przyszłościową ścieżkę kariery. Bardzo nas to cieszy, bo właśnie dzięki nim reklama nie stoi w miejscu.
Drugą nową kategorią w tym roku jest Film w Kampanii Społecznej. Spodziewamy się tu wielu ciekawych zgłoszeń. To też istotna kategoria dla SPR i dla całego środowiska producentów, bo odzwierciedla nasze zaangażowanie w sprawy społecznie ważne. W zeszłym roku Crafty wspierały Fundację ‘Lasy na zawsze’. W tym roku – Fundację Ronalda McDonalda, która pomaga dzieciom żyć w zdrowiu i pomyślności. Mamy nadzieję, że co roku inicjatywa SPR będzie, oprócz celebrowania twórczości reklamowej, uwrażliwiać nas społecznie.
Z jakich projektów zgłoszonych do pierwszej edycji byliście jako organizatorzy najbardziej dumni?
TD: Było ich wiele. Jako producenci zapamiętaliśmy na pewno genialny film Moniki Kmity dla marki Yes, bo otrzymał najwięcej nagród w wielu kategoriach, czy spot z rewelacyjnymi zdjęciami Michała Englerta dla marki Fortuna. Natomiast dla nas jako Stowarzyszenia, szczególnie ważne były wszystkie zgłoszenia w kategorii Zrównoważona Produkcja, bo pokazały, jak świadome podejście do tego tematu, powoli staje się dla nas i naszych zleceniodawców normą. Liczę, że ta kategoria będzie szybko rosła.
Co Waszym zdaniem najbardziej inspiruje twórców do udziału w Crafty SPR Awards?
AR: Już po pierwszej edycji dostaliśmy wyraźny sygnał, że nagrody Crafty SPR Awards są dla branży ważne. Akademię Jurorów tworzą czołowe nazwiska branży — reżyserzy, operatorzy, producenci a całe wydarzenie branżowo wspierają POR (Polska Organizacja Reklamodawców) oraz PSML (Polish Supply Management Leaders). Te elementy sprawiają, że bycie w CRAFTACH jest wizerunkowo ważne zarówno dla twórców jak i producentów; przekłada się na późniejszy biznes. Więc z jednej strony Crafty to furtka do nowych kontaktów, zleceń i uznania w oczach klientów, producentów oraz marketerów. Ale też po prostu nagroda – docenienie pracy, wysiłku i talentu. To daje motywację i poczucie, że robi się coś naprawdę wartościowego. Ważne jest też, że jury to fachowcy – każdy w swoim krafcie. Tym większe znaczenie ma otrzymanie Crafta.
Czy zauważacie zmiany w podejściu do rzemiosła reklamowego w Polsce? Jesteśmy bardziej świadomi, a może odważniejsi?
TD: Film reklamowy w Polsce, to dużo młodsza dziedzina niż film fabularny. Siłą rzeczy zarówno producenci jak i twórcy, potrzebowali czasu, aby ją zrozumieć. Natomiast ten etap dojrzewania jest już dawno za nami i na pewno dzisiaj jesteśmy bardziej świadomi, odważni i odpowiedzialni. Widać to po rosnącej liczbie nagród międzynarodowych dla polskich kampanii, a także po rosnącej ilości produkcji zlecanych nam przez podmioty zagraniczne. Tego by nie było, bez dojrzałego "craftu". Zresztą polecam obejrzeć filmy nagrodzone CRAFTAMI w zeszłym roku – to są bardzo często dzieła sztuki reklamowej, o najwyższym poziomie rzemiosła.
Jak wygląda proces wyłaniania zwycięzców? Kto zasiada w jury i według jakich kryteriów oceniane są zgłoszenia?
AR: System zgłoszeń jest bardzo otwarty i dopasowany do specyfiki każdej kategorii — producenci, twórcy, agencje, NGO’s, studia dźwiękowe i konsultanci muzyczni — każdy ma swoją niszę. Wszystko funkcjonuje za pomocą platformy online. Oceny dokonuje Akademia CRAFTÓW – ok. 240 osób, z czego 200 to twórcy, w tym przedstawiciele kreacji, a 40 to producenci. Głosowanie odbywa się w pełni anonimowo – każdy juror ocenia filmy w swoich specjalizacjach i bez konsultacji z innymi. Nie organizujemy obrad jury. Czyli trochę tak jak w przypadku Oscarów. Ten model gwarantuje maksymalną rzetelność: reżyserzy oceniają reżyserię, operatorzy zdjęcia, a producenci dorzucają swoje fachowe spojrzenie na całościowy impact projektu. Dodatkowo tworzymy 2 rankingi: dla domów produkcyjnych i impresariatów – to dla branży wartościowy wskaźnik.
Jakie macie marzenie związane z rozwojem Crafty SPR Awards w kolejnych latach?
TD: Na pewno to, by Crafty pozytywnie wpływały na rozwój branży, by filmy w bloku reklamowym, były tak dobre, że będziemy chcieli je oglądać. Nie zapominajmy o tym, że reklama jest kulturotwórcza, że kształtuje estetykę, wpływa na gusta widzów. Czujemy się za to odpowiedzialni. Dodatkowo naszą ambicją jest, by CRAFTY kojarzyły się z najcenniejszym trofeum, jakie można zdobyć za mistrzostwo w filmowo-reklamowym fachu — nie tylko fajną statuetką, która sama w sobie przecież też jest dziełem sztuki, ale również symbolem uznania za prawdziwy kunszt.
Gdzie i kiedy będziemy mogli zobaczyć nagrodzone prace? A może planujecie coś wyjątkowego w ramach gali?
AR: Wszystkie zwycięskie prace zaprezentujemy na gali, która odbędzie się 13 października 2025 na warszawskiej Pradze w klimatycznej przestrzeni Małej Warszawy. Spodziewamy się około 420 gości: twórców, producentów, marketerów przedstawicieli agencji reklamowych i najważniejszych organizacji branżowych. A po gali wszystkie nagrodzone prace trafią na naszą stronę internetową oraz do wydawnictwa CRAFTY SPR Awards 2025, więc będzie okazja, żeby je zobaczyć – naprawdę warto.