Adam Ferency

Charakterystyczny polski aktor filmowy i teatralny, który w ostatnim czasie zasłynął na szeroką skalę z roli kamerdynera Konrada w sitcomie „Niania” i detektywa Marcela w „Złotopolskich” . Ma na swoim koncie wiele znakomitych ról teatralnych i filmowych, a duża część wykreowanych przez niego postaci to czarne charaktery. Taka właśnie rola - rosyjskiego śledczego - w „Kanalii” (1990) Tomasza Wiszniewskiego przyniosła mu nagrodę za pierwszoplanową rolę męską na FPFF w Gdyni.

Obraz

Urodził się 5 października 1951 roku w Warszawie. Tam też ukończył PWST w 1976 roku, w tym samym roku debiutując na scenie („Karykatura” Kisielewskiego w reżyserii Gustawa Holoubka w Teatrze Dramatycznym), w filmie („Niedzielne dzieci” Agnieszki Holland) oraz wiążąc się na dłużej (1976-88) ze swoją pierwszym teatrem - na Woli, kierowanym wówczas przez Tadeusza Łomnickiego.

Później występował w Teatrze Współczesnym (1981-94), a od 1994 roku związany jest z Teatrem Dramatycznym. W 1976 roku wystąpił również w kolejnym filmie Agnieszki Holland – „Zdjęcia próbne”, później pojawiając się w jej słynnych dziełach zaliczanych do nurtu Kina Moralnego Niepokoju: „Aktorzy prowincjonalni” (1978) i „Gorączka” (1980). Wcześniej, w 1977 roku wystąpił w „Akcji po Arsenałem” Jana Łomnickiego, a w 1978 roku zagrał u Laco Adamika we „Wstecznym biegu”.

Często współpracował także z Januszem Zaorskim, grając w serialu TV „Punkt widzenia” (1980) w jego reżyserii, kreując postać głównego bohatera – „Misia” w „Dziecinnym pytaniach” (1981), zaś przede wszystkim pojawiając się w roli Zenona Króla w słynnym dziele „Matka Królów” (1982). Później zagrał u niego w „Zabawie w chowanego” (1984) i w „Jeziorze Bodeńskim” (1985).

Ferency miał szczęście grać w wielu wybitnych „półkownikach”. Oprócz „Matki Królów” były to m.in.: „Przypadek” Kieślowskiego (1981), „Nadzór” Saniewskiego (1984) oraz legendarne „Przesłuchanie” Bugajskiego (1982), gdzie aktor wcielił się w postać oficera SB.

Pojawił się również w niedużej roli stoczniowca w słynnym „Człowieku z żelaza” Wajdy (1981).

W 1984 roku spotkał się ponownie z Kieślowskim na planie filmu „Bez końca” z Grażyną Szapołowską. Grał u Jerzego Sztwiertni (serial „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” 1981, „111 dni letargu” 1984) Tomasza Zygadło („Odwet” 1982), Piotra Szulkina („O-bi, O-ba. Koniec cywilizacji” 1984), Roberta Glińskiego („Rośliny trujące” 1985), Mirosława Gronowskiego („Weryfikacja” 1986, „Pięć minut przed gwizdkiem” 1988) i Janusza Majewskiego („Czarny wąwóz” 1989, „Diabelska edukacja” 1994, „Złoto dezerterów” 1998).

** W 1990 roku po raz pierwszy miał okazję współpracować z Janem Jakubem Kolskim, grając jedną z głównych ról w „Pogrzebie kartofla”. W tym samym roku wystąpił jako bezwzględny i mściwy śledczy w „Kanalii” Tomasza Wiszniewskiego, zgarniając nagrodę aktorską na FPFF w Gdyni.**

Do grona „mundurowych” występów Ferencego zaliczyć też można rolę majora UB w serialu „Bank nie z tej ziemi” (1993-94) i pułkownika Kiziora w „Pułkowniku Kwiatkowskim” (1995) Kazimierza Kutza.

W latach 90-tych i w ostatnim czasie znacznie częściej gościł na małym ekranie, dzięki udziałowi w takich serialach, jak: „Boża podszewka” Izabelli Cywińskiej (1997 i 2005), telenowela „Złotopolscy” (od 1998 roku), serial „Kryminalni” (od 2004 roku) oraz sitcom „Niania” (2005-2007, Nagroda Specjalna na Festiwalu Dobrego Humoru w Gdańsku).

Ten wzięty i bardzo zajęty aktor przeplatał występy telewizyjne rolami filmowymi: w komediach „Fuks” i „Operacja ‘Koza’” (oba z 1999), jako Chan w filmowej i telewizyjnej adaptacji „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana (1999, 2000), Witold w ekranizacji gombrowiczowskiej „Pornografii” w reżyserii Kolskiego (2003) i przeor klasztoru w „Jasminum” (2006, nominacja do Orła) tego samego reżysera, czy wreszcie Malinowski w „Palimpseście” (2006) Konrada Niewolskiego.

** Ostatnio zagrał w polsko- amerykańskim „Warsaw Dark” Christophera Doyle’a (2007) i w „Kierowcy” (2008) z gwiazdorskim udziałem Christophera Lamberta.**

Jeśli chodzi o teatr, jednymi ze słynniejszych występów Ferencego na tym polu są: rola Joka Skokicia/Hamleta, w „Przedstawieniu ‘Hamleta’ we wsi Głucha Dolna” Ivo Bresana w reżyserii Kazimierza Kutza (1977, Teatr na Woli), rola Pijaka w „Ślubie” Gombrowicza (1983, Teatr Współczesny), Asasella w „Mistrzu i Małgorzacie” Bułhakowa w reżyserii Macieja Englerta (1986, Teatr Współczesny), tytułowa rola w „Człowieku - słoniu” wg Pomorance’a (1983, Teatr Współczesny), Hitlera w sztuce „Hitler – Stalin” Stanisława Brejdyganta (1992, krakowski Teatr Stu), Hamma w „Końcówce” i Pozzo w „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery (1996-97, Teatr Dramatyczny). Grał też u Krzysztofa Warlikowskiego (Petrucchio w „Poskromieniu złośnicy” 1997, Prosper w „Burzy” 2003 Szekspira), Krystiana Lupy (tytułowa rola w „Powrocie Odysa” 1999 Wyspiańskiego) i Grzegorza Jarzyny („Festen” Rukova i Vinterberga 2001).

W 1993 roku zadebiutował jako reżyser teatralny sztuki „Hollywood, Hollywood” Davida Mameta, wystawionej na deskach Teatru Współczesnego.

Adam Ferency

Data urodzenia1951-10-05
Miejsce urodzeniaWarszawa, Polska
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Teściowie 3". Z rodziną najlepiej wychodzi się w scenariuszach Marka Modzelewskiego
"Teściowie 3". Z rodziną najlepiej wychodzi się w scenariuszach Marka Modzelewskiego
Podpisała dokumenty SB. To stało się jej klątwą do końca życia
Podpisała dokumenty SB. To stało się jej klątwą do końca życia
Dla żony wyjechał do Australii. Mimo starań małżeństwo nie przetrwało
Dla żony wyjechał do Australii. Mimo starań małżeństwo nie przetrwało
Nie zaliczył marksizmu-leninizmu, więc został mistrzem aktorstwa kreacyjnego – oto historia Zbigniewa Zapasiewicza
Nie zaliczył marksizmu-leninizmu, więc został mistrzem aktorstwa kreacyjnego – oto historia Zbigniewa Zapasiewicza
Stallone a sprawa polska. Taka kompromitacja pod koniec kariery
Stallone a sprawa polska. Taka kompromitacja pod koniec kariery
Polacy czekają na ten film. Bilety już w sprzedaży
Polacy czekają na ten film. Bilety już w sprzedaży
Eastwood miał go dość. "Musisz postawić pociąg z powrotem na tory"
Eastwood miał go dość. "Musisz postawić pociąg z powrotem na tory"
Kino, nawrócenie i teczki SB. Burzliwe losy Jerzego Zelnika
Kino, nawrócenie i teczki SB. Burzliwe losy Jerzego Zelnika
Premiery we wrześniu 2025. Wracamy do Adamczychy z drugim sezonem "1670"
Premiery we wrześniu 2025. Wracamy do Adamczychy z drugim sezonem "1670"
We wrześniu skończyłby 52 lata. Ostatnie chwile Paula Walkera, gwiazdora "Szybkich i wściekłych"
We wrześniu skończyłby 52 lata. Ostatnie chwile Paula Walkera, gwiazdora "Szybkich i wściekłych"
Do obejrzenia w TV. Takiego filmu po TVP nikt się nie spodziewał
Do obejrzenia w TV. Takiego filmu po TVP nikt się nie spodziewał
To się dzieje naprawdę! Powraca wielki hit HBO
To się dzieje naprawdę! Powraca wielki hit HBO