Agnieszka Holland

Najbardziej znana i ceniona za granicami kraju polska reżyserka i scenarzystka. Swoje filmy realizuje w Europie i USA.

Obraz

Urodziła się w 28 listopada 1948 roku w Warszawie. Studiowała w czeskiej szkole FAMU, którą ukończyła w 1971 roku. W ówczesnej Czechosłowacji zrealizowała m.in. krótkometrażowy „Grzech Boga” (1970). Po powrocie do kraju związała się z kierowanym przez Andrzeja Wajdę Zespołem Filmowym „X”. Rozpoczęła pracę jako asystentka reżysera – Krzysztofa Zanussiego, na planie „Iluminacji” (1972).

** W Polsce debiutowała telewizyjnym filmem „Wieczór u Abdona”(1975)** na podstawie Jarosława Iwaszkiewicza, z Beatą Tyszkiewicz w roli głównej. Kolejne dzieła Holland (w tym scenopisarskie – scenariusz do „Bez znieczulenia” Andrzeja Wajdy) są jednymi z głównym reprezentantów niezwykle istotnego w polskim kinie, nurtu Kina Moralnego Niepokoju.

Są to: „jaskółka” nurtu, telewizyjny film „Niedzielne dzieci” (1976), inspirowane filmem „Konkurs” Miloša Formana „Zdjęcia próbne” (1977), a przede wszystkim takie tytuły** jak „Aktorzy prowincjonalni” z Haliną Łabonarską (1978, nagroda FIPRESCI w Cannes), powstała na podstawie powieści Andrzeja Struga „Gorączka” (1980, Złote Lwy na FPFF w Gdyni) i „Kobieta samotna” (1981, Nagroda Specjalna Jury FPFF w Gdyni) z Marią Chwalibóg i Bogusławem Lindą**.

Po realizacji ostatniego, Holland wyemigrowała z kraju, na Zachodzie znajdując lepsze możliwości rozwoju kariery reżyserskiej. W 1984 roku jej zrealizowany w Niemczech film „Gorzkie żniwa” nominowany był do Oskara.

W koprodukcji francusko – amerykańskiej powstał głośny film o księdzu Jerzym Popiełuszcze - „Zabić księdza” (1988) z Christopherem Lambertem w roli głównej, w koprodukcji francusko- niemiecko-polskiej – historia oparta o biografię niemieckiego Żyda „Europa, Europa” (1990, nominacja do Oskara w kategorii Najlepszy Scenariusz Adaptowany i do Nagrody BAFTA dla Najlepszego Filmu Zagranicznego), zaś we Francji znany „Olivier, Olivier” (1991).

Rok 1993 to sukces adaptacji powieści F. H. Burnett „Tajemniczy ogród”, 1995 – realizacja na poły biograficznego filmu o przyjaźni Arthura Rimbaud (w tej roli Leonardo DiCaprio) i Paula Verlaine’a „Całkowite zaćmienie”.

Późniejsze filmy Holland realizowała głównie w USA. Rok 1997 – to reżyseria kostiumowego „Placu Waszyngtona”, 1999 – filmu „Trzeci cud” z Edem Harridem i Anną Heche, w 2001 wyreżyserowała thriller „Strzał w serce”, a w 2006 – „Kopię mistrza” z (ponownie) Edem Harrisem w roli Beehovena i Diane Kruger w roli jego kopistki. W 2002 roku zrealizowała polsko-kanadyjski film „Julia wraca do domu”, z udziałem kilku polskich aktorów (Maciej Stuhr, Maria Seweryn).

Z reżyserką często współpracuje córka, Kasia Adamik (jako twórczyni story-boardów, bądź asystentka reżyserki). Od kilku lat pracują nad powstaniem polsko- czesko -słowackiej produkcji „Prawdziwa historia Janosika i Uhorcika”.

Holland wielokrotnie współpracowała przy scenariuszach filmów innych reżyserów (m.in. wszystkich części trylogii „Trzy kolory” Kieślowskiego), Andrzej Wajda dwukrotnie zrealizował film według jej scenariusza (wspomniany już „Bez znieczulenia” oraz „Korczaka” w 1990 roku), współpracowała też nad scenariuszem „Dantona” i „Biesów” w jego reżyserii oraz „Anny” w reżyserii Yurka Bogayewicza.

Sporadycznie pojawiała się też w obsadzie aktorskiej. Jednym z najsłynniejszych występów jest rola komunistki Witkowskiej w „Przesłuchaniu” (1982) Ryszarda Bugajskiego. Poza tym pojawiła się też u Kieślowskiego w „Bliźnie” (1976) oraz gościnnie w serialu Izabelli Cywińskiej „Boża podszewka”. Wielokrotnie autorem muzyki do jej filmów był Jan A. P. Kaczmarek.

W 2006 roku wyreżyserowała film “Kopia Mistrza”. W 2007 roku stworzyła serial “Ekipa”. Z kolei w 2009 razem ze swoją córką stworzyła film “Janosik. Prawdziwa historia”. W 2008 roku z rąk ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego odebrała Złoty Medal “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2011 roku została odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Samodzielnie (lub wraz z byłym mężem, reżyserem Laco Adamikiem) reżyserowała sztuki teatralne (m.in. „Woyzeck”, „Emigranci”) oraz spektakle telewizyjne („Dybuk”, „Proces”). Ostatnim projektem reżyserki jest polski serial TV „Ekipa”, przy którym spotkała się z siostrą, reżyserką Magdaleną Łazarkiewicz oraz z córką, Kasią Adamik. Jest członkinią Europejskiej Akademii Filmowej.

Agnieszka Holland

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"