Trwa ładowanie...
dz4yzgw

Andrzej Bartkowiak

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
dz4yzgw

Znany autor zdjęć filmowych, od początku kariery związany z Hollywood. Wieloletni współpracownik Sidneya Lumeta. Autor zdjęć do tak znanych produkcji, jak „Speed: Niebezpieczna prędkość”, „Czułe słówka”, „Adwokat diabła”, czy „Góra Dantego”. Od niedawna – również reżyser filmowy.

Jest rodowitym łodzianinem, rocznik 1950. Studiował na Wydziale Operatorskim PWSFTViT w Łodzi. Nie uzyskawszy dyplomu uczelni, w 1972 roku wyjechał na stałe do Stanów Zjednoczonych. Pracę w amerykańskim show-biznesie zaczynał od realizacji filmów reklamowych.

* Zadebiutował jako autor zdjęć do kryminału „Deadly Hero” Ivana Nagy (1976), dał się zauważyć trzy lata później dzięki realizacji zdjęć do telewizyjnej produkcji „The 5:48” według opowiadania Johna Cheevera wyreżyserowanej przez Jamesa Ivory (1979), jednak prawdziwym przełomem w karierze było spotkanie z Sidneyem Lumetem i realizacja zdjęć do dramatu „Książę wielkiego miasta” w jego reżyserii (1981).*

Twórcy spotkali się później jeszcze dziesięciokrotnie, na planie filmów: „Werdykt” z Paulem Newmanem i „Śmiertelna pułapka” z Michaelem Cainem (1982), „Daniel” z Timothym Huttonem (1983), „Garbo mówi” z Anne Bancroft (1984), „Nazajutrz” z Jeffem Bridgesem i Jane Fondą, „Żądza władzy” z Julie Christie (1986), „Rodzinny interes” z Seanem Connery i Dustinem Hoffmanem (1989), „Pytania i odpowiedzi” z Nickiem Nolte (1990), „Obcy wśród nas” z Melanie Griffith (1992) i „Adwokat zbrodni” z Donem Johnsonem (1993).

Współpraca z jednym z najbardziej cenionych reżyserów hollywoodzkich pomogła Bartkowiakowi znaleźć się wśród grona jednego z najbardziej wziętych operatorów filmowych i otrzymać możliwość realizacji zdjęć do takich przebojów filmowych, jak: „Czułe słówka” Jamesa L. Brooksa z niezapomnianą Shirley MacLaine (1983), świetnie obsadzony „Honor Prizzich” Johna Hustona, z Jackiem Nicholsonem i Kathleen Turner (1985), dramat „Wariatka” Martina Ritta z Barbrą Streisand (1987), czy komedia „Bliźniacy” Ivana Reitmana, z Arnoldem Schwarzeneggerem i Dannym DeVito (1988).

Kolejna fala znaczących propozycji nadeszła w latach 90-tych, dzięki sukcesowi filmu akcji „Speed: Niebezpieczna prędkość” Jana De Bonta. Później był operatorem takich produkcji, jak m.in. thriller „Jade” Williama Friedkina (1995), dramat „Dwie matki” Stephena Gyllenhaala z Halle Berry i Jessiką Lange (1995), thriller „Adwokat diabła” Taylora Hackforda, z Keanu Reevesem i Alem Pacino (1997), sensacyjny „Wydział pościgowy” Stuarta Bairda, z Tommym Lee Jonesem (1998), czy „Zabójcza broń 4” Richarda Donnera, z Melem Gibsonem (1998).

Zrealizował zdjęcia do trzech głośnych filmów Rogera Donalsdona: thrillera sci-fi „Gatunek” (1995), katastroficznej „Góry Dantego” (1997) i historycznych „Trzynastu dni” (2000).

W 2000 roku zadebiutował jako reżyser filmu akcji „Romeo musi umrzeć” z Jetem Li w roli głównej. Od tego czasu zajął się właściwie wyłącznie reżyserią. W kolejnych latach z całkiem sporym powodzeniem zrealizował filmy: „Mroczna dzielnica” (2001), „Od kołyski aż po grób” (2003) i horror „Doom” (2005).

Ostatnią produkcją w jego reżyserii jest film akcji sci-fi „Street Fighter: The Legend of Chun - Li” (2009).

Jest członkiem American Society of Cinematographers.

W 2007 roku podczas 12. Festiwalu Gwiazd w Gdańsku odcisnął swoją dłoń na Bursztynowej Promenadzie Gwiazd.

W 1993 roku był nominowany do Złotej Żaby na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage w Łodzi za zdjęcia do „Upadku” Joela Schumachera, a w 2006 roku został uhonorowany Nagrodą dla Polskiego Operatora za Znaczący Wkład w Światową Kinematografię, na tymże festiwalu.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dz4yzgw
dz4yzgw
dz4yzgw
dz4yzgw

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj