Carmen Maura

Jedna z największych aktorek kina hiszpańskiego i europejskiego, międzynarodowej widowni znana przede wszystkim jako stała odtwórczyni ról u Pedra Almodóvara i Carlosa Saury.

Obraz

Urodziła się 15 września 1945 roku w Madrycie. Jednym z jej przodków jest Antonio Maura – konserwatywny polityk i były premier Hiszpanii. Studiowała w Paryżu, w słynnej L’ École des Beaux-Arts, do perfekcji opanowując język francuski, co niejednokrotnie przydało jej się w późniejszej karierze. Zanim została aktorką, pracowała w galerii sztuki. Początki jej kariery wiążą się ze sceną kabaretową. Pierwsze poważne występy w teatrze i na ekranie zaliczyła u progu lat 70-tych. Jej debiutem pełnometrażowym był udział w filmie „El hombre oculto” (1971). W tym samym roku zadebiutowała na scenie, wiążąc się z madryckim Teatrem Marii Guerrero. To właśnie tam zetknęła się po raz pierwszy z nieznanym wówczas Pedrem Almodóvarem. Oboje stali się wkrótce jednymi z głównych postaci rewolucyjnego ruchu artystycznego „La Movida”, który rozkwitł w Madrycie tuż po śmierci generała Franco.

Zanim po raz pierwszy spotkała się z Almodóvarem na planie jego pełnometrażowego debiutu pod prowokującym tytułem „Folle…folle…fólleme Tim!” (1978), zaliczyła wiele występów na małym i dużym ekranie, pojawiając się m.in. w horrorze „Leonor” w reżyserii Juana Luisa Buñuela (syna sławnego mistrza kina) z udziałem Michela Piccoli i Liv Ullmann (1975) oraz w filmie Carlosa Saury „Z przewiązanymi oczami” z Geraldine Chaplin (1978).

Lata 80-te to przede wszystkim okres intensywnej współpracy z Almodóvarem i występy w niemal wszystkich realizowanych przez niego filmach: „Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy” (1980), „Pośród ciemności” (1983), „Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?” (1984), „Matador” (1986), „Prawo pożądania” (1987),** a przede wszystkim przełomowy dla obojgu obraz „Kobiety na skraju załamania nerwowego” (1988), który po raz pierwszy przyniósł aktorce Europejską Nagrodę Filmową oraz prestiżową, hiszpańską nagrodę Goya.**

Na kolejne spotkanie, mistrz i jego pierwsza muza musieli poczekać aż 18 lat, bowiem kolejnym filmem, który razem zrealizowali był dopiero głośny „Volver” (2006, Chlotrudis Award, Goya, Premio ACE, zespołowa nagroda na MFF w Cannes). Odważne występy u Almodóvara (transseksualna Tina z „Prawa pożądania”, która urosła do rangi jednej z ikon homoseksualnych środowisk; zwariowana zakonnica z „Pośród ciemności”), ale też w filmach innych twórców (jak m.in. „Urocza rozwiązłość” Fernanda Trueby; „Extramuros” Miguela Picazo 1985) zapewniły Maurze status aktorki nieszablonowej i nie uciekającej przed wyzwaniami, ujawniając przy okazji perfekcyjną umiejętność kreowania tragikomicznych postaci i nastrojów.

** Dekadę lat 90-tych rozpoczęła od powtórnej współpracy z Carlosem Saurą na planie wojennego dramatu „Aj, Carmela!” (1990). Rola tytułowej Carmeli przyniosła jej kolejną Europejską Nagrodę Filmową i nagrodę Goya dla Najlepszej Aktorki.**

Międzynarodowy sukces i znajomość języka francuskiego zaowocowały, w kolejnych latach, licznymi występami w produkcjach francuskich (dramat „Między niebem a ziemią” z Jean - Pierrem Casselem 1992, historyczno-biograficzny „Infant Ludwik” 1993, romans „Alice i Martin” z Juliette Binoche 1998, „Superlove” 1999).

W rodzimej Hiszpanii pojawiała się głównie w komediach („Jak być kobietą i przetrwać” Any Belén 1991, „Tortilla i kino” 1997). W latach 1998-99 była gwiazdą serialu komediowego „A las once en casa”, zgarniając piątą z sześciu statuetek Fotogramas de Plata, a w 1999 roku wzięła udział w głośnym thrillerze „Lizbona” Antonio Hernándeza i w musicalu „Kometa” z Diego Luną.

** W ostatnich latach, prócz pamiętnego występu w „Volver” (2006), zasłynęła jako gwiazda komedii Álexa de la Iglesii: „Kamienicy w Madrycie” (2000, Goya, Premio ACE, Srebrna Muszla na MFF w San Sebastián) i „800 kul” (2002). Ponadto zagrała tytułową rolę w komedii „Harem pani Osmane” (2001), wystąpiła u boku Gérarda Depardieu i Élodie Bouchez we francuskim thrillerze „Zmowa milczenia” (2003) oraz obok Natalie Portman w komediodramacie „Free Zone” (2005). Była gwiazdą hiszpańskiego horroru „Obietnica” (2004) i jedną z kobiecych bohaterek komedii romantycznej „Królowe” (2005). W 2004 roku zgarnęła Golden Nymph na Monte-Carlo TV Festival za rolę w kostiumowym filmie „Arroz y Tartana”, a w 2007 roku została laureatką dwóch nagród za całokształt: Excellence Award na MFF w Locarno i Málaga Lifetime Achievement Award na FF w Maladze.**

Ostatnim filmem z jej udziałem jest obraz Francisa Forda Coppoli - „Tetro” z Vincentem Gallo (2009).

Carmen Maura

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Oddaje swój miecz świetlny. Legendarny aktor odchodzi z sagi
Oddaje swój miecz świetlny. Legendarny aktor odchodzi z sagi
"Nie ma szans". Jednym słowem zgasił nadzieje fanów
"Nie ma szans". Jednym słowem zgasił nadzieje fanów
Nie nazywa się Martin Sheen. Dziś głęboko żałuje zmiany nazwiska
Nie nazywa się Martin Sheen. Dziś głęboko żałuje zmiany nazwiska
"Żadnych sporów". Sapkowski na planie megahitu Netfliksa
"Żadnych sporów". Sapkowski na planie megahitu Netfliksa
Transformacja Brada Pitta. Nadchodzą zmiany
Transformacja Brada Pitta. Nadchodzą zmiany
Oddaje nerkę obcej osobie. Takie dawstwo jest w Polsce zakazane
Oddaje nerkę obcej osobie. Takie dawstwo jest w Polsce zakazane
"Zawstydzony". Tak Tom Cruise zareagował na jej zaawansowaną ciążę
"Zawstydzony". Tak Tom Cruise zareagował na jej zaawansowaną ciążę
Rekordowy start. Trzeci największy hit HBO
Rekordowy start. Trzeci największy hit HBO
Aktorka martwi się o córkę. Tak wygląda codzienność Chelsea w więzieniu
Aktorka martwi się o córkę. Tak wygląda codzienność Chelsea w więzieniu
Wspominamy gwiazdy kina i teatru, które odeszły przez ostatni rok
Wspominamy gwiazdy kina i teatru, które odeszły przez ostatni rok
Nowe informacje. Costner wciąż zaprzecza oskarżeniom
Nowe informacje. Costner wciąż zaprzecza oskarżeniom
Sukienka niczego nie zakryła. "Jak mamy się skupić na tym, co mówi?"
Sukienka niczego nie zakryła. "Jak mamy się skupić na tym, co mówi?"