Carmen Maura

Jedna z największych aktorek kina hiszpańskiego i europejskiego, międzynarodowej widowni znana przede wszystkim jako stała odtwórczyni ról u Pedra Almodóvara i Carlosa Saury.

Carmen Maura
SKOMENTUJ

Urodziła się 15 września 1945 roku w Madrycie. Jednym z jej przodków jest Antonio Maura – konserwatywny polityk i były premier Hiszpanii. Studiowała w Paryżu, w słynnej L’ École des Beaux-Arts, do perfekcji opanowując język francuski, co niejednokrotnie przydało jej się w późniejszej karierze. Zanim została aktorką, pracowała w galerii sztuki. Początki jej kariery wiążą się ze sceną kabaretową. Pierwsze poważne występy w teatrze i na ekranie zaliczyła u progu lat 70-tych. Jej debiutem pełnometrażowym był udział w filmie „El hombre oculto” (1971). W tym samym roku zadebiutowała na scenie, wiążąc się z madryckim Teatrem Marii Guerrero. To właśnie tam zetknęła się po raz pierwszy z nieznanym wówczas Pedrem Almodóvarem. Oboje stali się wkrótce jednymi z głównych postaci rewolucyjnego ruchu artystycznego „La Movida”, który rozkwitł w Madrycie tuż po śmierci generała Franco.

Zanim po raz pierwszy spotkała się z Almodóvarem na planie jego pełnometrażowego debiutu pod prowokującym tytułem „Folle…folle…fólleme Tim!” (1978), zaliczyła wiele występów na małym i dużym ekranie, pojawiając się m.in. w horrorze „Leonor” w reżyserii Juana Luisa Buñuela (syna sławnego mistrza kina) z udziałem Michela Piccoli i Liv Ullmann (1975) oraz w filmie Carlosa Saury „Z przewiązanymi oczami” z Geraldine Chaplin (1978).

Lata 80-te to przede wszystkim okres intensywnej współpracy z Almodóvarem i występy w niemal wszystkich realizowanych przez niego filmach: „Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy” (1980), „Pośród ciemności” (1983), „Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?” (1984), „Matador” (1986), „Prawo pożądania” (1987),** a przede wszystkim przełomowy dla obojgu obraz „Kobiety na skraju załamania nerwowego” (1988), który po raz pierwszy przyniósł aktorce Europejską Nagrodę Filmową oraz prestiżową, hiszpańską nagrodę Goya.**

Na kolejne spotkanie, mistrz i jego pierwsza muza musieli poczekać aż 18 lat, bowiem kolejnym filmem, który razem zrealizowali był dopiero głośny „Volver” (2006, Chlotrudis Award, Goya, Premio ACE, zespołowa nagroda na MFF w Cannes). Odważne występy u Almodóvara (transseksualna Tina z „Prawa pożądania”, która urosła do rangi jednej z ikon homoseksualnych środowisk; zwariowana zakonnica z „Pośród ciemności”), ale też w filmach innych twórców (jak m.in. „Urocza rozwiązłość” Fernanda Trueby; „Extramuros” Miguela Picazo 1985) zapewniły Maurze status aktorki nieszablonowej i nie uciekającej przed wyzwaniami, ujawniając przy okazji perfekcyjną umiejętność kreowania tragikomicznych postaci i nastrojów.

** Dekadę lat 90-tych rozpoczęła od powtórnej współpracy z Carlosem Saurą na planie wojennego dramatu „Aj, Carmela!” (1990). Rola tytułowej Carmeli przyniosła jej kolejną Europejską Nagrodę Filmową i nagrodę Goya dla Najlepszej Aktorki.**

Międzynarodowy sukces i znajomość języka francuskiego zaowocowały, w kolejnych latach, licznymi występami w produkcjach francuskich (dramat „Między niebem a ziemią” z Jean - Pierrem Casselem 1992, historyczno-biograficzny „Infant Ludwik” 1993, romans „Alice i Martin” z Juliette Binoche 1998, „Superlove” 1999).

W rodzimej Hiszpanii pojawiała się głównie w komediach („Jak być kobietą i przetrwać” Any Belén 1991, „Tortilla i kino” 1997). W latach 1998-99 była gwiazdą serialu komediowego „A las once en casa”, zgarniając piątą z sześciu statuetek Fotogramas de Plata, a w 1999 roku wzięła udział w głośnym thrillerze „Lizbona” Antonio Hernándeza i w musicalu „Kometa” z Diego Luną.

** W ostatnich latach, prócz pamiętnego występu w „Volver” (2006), zasłynęła jako gwiazda komedii Álexa de la Iglesii: „Kamienicy w Madrycie” (2000, Goya, Premio ACE, Srebrna Muszla na MFF w San Sebastián) i „800 kul” (2002). Ponadto zagrała tytułową rolę w komedii „Harem pani Osmane” (2001), wystąpiła u boku Gérarda Depardieu i Élodie Bouchez we francuskim thrillerze „Zmowa milczenia” (2003) oraz obok Natalie Portman w komediodramacie „Free Zone” (2005). Była gwiazdą hiszpańskiego horroru „Obietnica” (2004) i jedną z kobiecych bohaterek komedii romantycznej „Królowe” (2005). W 2004 roku zgarnęła Golden Nymph na Monte-Carlo TV Festival za rolę w kostiumowym filmie „Arroz y Tartana”, a w 2007 roku została laureatką dwóch nagród za całokształt: Excellence Award na MFF w Locarno i Málaga Lifetime Achievement Award na FF w Maladze.**

Ostatnim filmem z jej udziałem jest obraz Francisa Forda Coppoli - „Tetro” z Vincentem Gallo (2009).

Carmen Maura

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Sharon Stone pozuje jak w "Nagim instynkcie". Odważna sesja
Sharon Stone pozuje jak w "Nagim instynkcie". Odważna sesja
Jedna z najlepszych polskich komedii powraca. Co wiemy o "Vinci 2"?
Jedna z najlepszych polskich komedii powraca. Co wiemy o "Vinci 2"?
Drugi sezon serialu z Arnoldem Schwarzeneggerem z kiepskim wynikiem
Drugi sezon serialu z Arnoldem Schwarzeneggerem z kiepskim wynikiem
Netflix ma polski hit. Kolejny tydzień w top10
Netflix ma polski hit. Kolejny tydzień w top10
Aktorka mówi o romantycznej scenie z Bradem Pittem
Aktorka mówi o romantycznej scenie z Bradem Pittem
Hit drenował kieszeń Netfliksa. "Mindhunter" może wrócić
Hit drenował kieszeń Netfliksa. "Mindhunter" może wrócić
Mocny polski film z Dorocińskim już do obejrzenia w streamingu
Mocny polski film z Dorocińskim już do obejrzenia w streamingu
Bruce Willis z drugą żoną ma dwie córki. Dziś są nastolatkami
Bruce Willis z drugą żoną ma dwie córki. Dziś są nastolatkami
Dakota Johnson po raz pierwszy korzysta z koordynatora intymności
Dakota Johnson po raz pierwszy korzysta z koordynatora intymności
Danny Boyle o kręceniu intymnych scen na planie "28 dni później": "To był koszmar"
Danny Boyle o kręceniu intymnych scen na planie "28 dni później": "To był koszmar"
"Robiliśmy sobie paskudne rzeczy". Tak zakończył się konflikt dwóch wielkich gwiazd kina akcji
"Robiliśmy sobie paskudne rzeczy". Tak zakończył się konflikt dwóch wielkich gwiazd kina akcji
Hugh Jackman uciekał przed fanami. Wskoczył do samochodu nieznajomego
Hugh Jackman uciekał przed fanami. Wskoczył do samochodu nieznajomego