Cezary Harasimowicz

Scenarzysta, aktor, pisarz. Autor scenariuszy do głośnych filmów Macieja Dejczera „300 mil do nieba” i „Bandyta” oraz do znanych produkcji z udziałem życiowej partnerki, Grażyny Wolszczak – „Ja wam pokażę!” i „Zamiana”. Członek Europejskiej Akademii Filmowej.

Cezary Harasimowicz

Urodził się 20 sierpnia 1955 roku w Łodzi. Po ukończeniu średniej szkoły muzycznej studiował historię sztuki w londyńskim Cortauld Institute of Art i polonistykę na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1980 roku ukończył Studium Aktorskie przy Teatrze Polskim we Wrocławiu, z którym związał się na cztery kolejne lata, z kolei w 1986 roku został absolwentem Zaocznego Wyższego Zawodowego Studium Scenariuszowego PWSFTViT w Łodzi. W tym samym roku zadebiutował jako współtwórca dialogów do filmu „Weryfikacja” Mirosława Gronowskiego, a dwa lata później – jako współautor scenariusza do filmu „Koniec” Bogusława Lindy (1988).

Zanim na poważnie zajął się pisaniem scenariuszy - zajęciem, z którego teraz najbardziej słynie, dał się poznać, zgodnie ze swoją pierwszą profesją, jako aktor filmowy. Zadebiutował w epizodycznej roli arystokraty w ekranizacji „Trędowatej” w reżyserii Jerzego Hoffmana (1976). Później dwukrotnie zagrał u Jerzego Domaradzkiego („Wielki bieg” 1981, „Planeta Krawiec” 1983), wystąpił w jedynej, pierwszoplanowej roli ekranowej w „Sezonie na bażanty Wiesława Saniewskiego (1985), dołączył do obsady seriali „Zmiennicy” Stanisława Barei (1986) i „Crimen” Laco Adamika (1988) oraz zagrał epizod u Krzysztofa Kieślowskiego („Dekalog. Dziesięć” 1988).

Pięć lat później ponownie spotkał się z Kieślowskim, grając inspektora w głośnej produkcji „Trzy kolory. Biały” (1993) i wystąpił w niewielkiej roli turysty w „Darmozjadzie polskim” Łukasza Wylężałka (1997), były to jednak jedyne późniejsze występy aktorskie Harasimowicza w filmach, do których nie napisał scenariusza.

Od końca lat 80-tych, generalnie raczej rzadko pojawiał się na ekranie, poświęcając się przede wszystkim twórczości scenariopisarskiej.

** Największym, do tej pory, sukcesem Harasimowicza była współpraca z Maciejem Dejczerem nad scenariuszem do głośnego obrazu „300 mil do nieba” (1989) oraz samodzielny scenariusz do, zrealizowanego w europejskiej koprodukcji „Bandyty” w jego reżyserii (1997, nagroda na FPFF w Gdyni). Trzy lata wcześniej, niezrealizowany jeszcze wówczas scenariusz do „Bandyty” przyniósł mu zwycięstwo w konkursie Hartley-Merrill w Stanach Zjednoczonych, co umożliwiło Harasimowiczowi udział w warsztatach Roberta Redforda w Sundance Institute.**

Dość często współtworzył scenariusz, z reguły wraz z reżyserem filmu lub –jak w przypadku „Ja wam pokażę!”, z autorką pierwowzoru, Katarzyną Grocholą.

Podpisał się jako współautor scenariusza do politycznego filmu „Stan strachu” Janusza Kijowskiego (1989, również występ aktorski), seriali: „Bank nie z tej ziemi” Waldemara Dzikiego (1993-94) i „Ekstradycja 3” Wojciecha Wójcika i głośnych produkcji ostatnich lat: „Kochankowie z Marony” Izabelli Cywińskiej (2005), „Wróżby kumaka” Roberta Glińskiego (2005) i „Ja wam pokażę!” z Grażyną Wolszczak w roli głównej (2006).

Pierwszym, samodzielnie napisanym scenariuszem był ten do filmu „Babisia” Krzysztofa Żurowskiego, zrealizowanego w ramach telewizyjnego cyklu „Kawalerki” (1989). Później napisał scenariusz do „Seszeli” Bogusława Lindy, gdzie zagrał również jedną z ról (1990), do „Lazarusa” Waldemara Dzikiego (1993), słynnego dramatu „Daleko od okna” Jana Jakuba Kolskiego, z Dominiką Ostałowską i Bartoszem Opanią (2000, nominacja do Orła) i do serialu „Przeprowadzki” Leszka Wosiewicza (2000-2001).

Cezary Harasimowicz dał się również poznać jako utalentowany pisarz („Victoria”, „Pesel 890604…”, „Nieoczekiwana zmiana płci”) i dramaturg (sztuka „Dziesięć pięter”, uhonorowana I nagrodą w konkursie Teatru Telewizji w 1999 roku i zrealizowana rok później przez Witolda Adamka z udziałem Bartosza Obuchowicza i samego autora). To nie jedyna aktywność twórcza Harasimowicza na niwie Teatru TV – wystąpił w kilku innych spektaklach, był scenarzystą sztuki „Szczęśliwi we troje” i cyklu „Szczęście na telefon”.

Ostatnim projektem filmowym powstałym wg scenariusza Harasimowicza i z jego udziałem jest komedia Konrada Aksinowicza „Zamiana” z Piotrem Gąsowskim i Grażyną Wolszczak (2009).

Cezary Harasimowicz

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Potrafi się "wyłączyć". Sandra Drzymalska o intymnych scenach
Potrafi się "wyłączyć". Sandra Drzymalska o intymnych scenach
Nowy "Superman" podbija kina. Rekordowe wyniki i entuzjastyczne recenzje
Nowy "Superman" podbija kina. Rekordowe wyniki i entuzjastyczne recenzje
Ujawniono zarobki. Filmowy Superman wcale nie dostał najwięcej!
Ujawniono zarobki. Filmowy Superman wcale nie dostał najwięcej!
"Wołyń" Smarzowskiego był jak kij wsadzony w mrowisko. Ukraińcy nie chcieli go oglądać
"Wołyń" Smarzowskiego był jak kij wsadzony w mrowisko. Ukraińcy nie chcieli go oglądać
I piwo, i bank. Reklamy Bogusława Lindy pod lupą
I piwo, i bank. Reklamy Bogusława Lindy pod lupą
Nie hamowała się. Rzuciła wiązankę bluzg do fotografów
Nie hamowała się. Rzuciła wiązankę bluzg do fotografów
"Uwierz w ducha" kończy 35 lat. Nikt nie przewidywał tak spektakularnego wyniku
"Uwierz w ducha" kończy 35 lat. Nikt nie przewidywał tak spektakularnego wyniku
Bije rekordy box office. Jeszcze kilka milionów i Brad może otwierać szampana
Bije rekordy box office. Jeszcze kilka milionów i Brad może otwierać szampana
Żona go przestrzegała, nie posłuchał. Cztery lata temu zmarł tragicznie Jerzy Janeczek
Żona go przestrzegała, nie posłuchał. Cztery lata temu zmarł tragicznie Jerzy Janeczek
Porażka serialu ze Schwarzeneggerem. Netflix liczył na więcej
Porażka serialu ze Schwarzeneggerem. Netflix liczył na więcej
Epicki. Jason Momoa wraca do korzeni jako wódz wojownik
Epicki. Jason Momoa wraca do korzeni jako wódz wojownik
Sofia Vergara za stara dla Brady'ego? "Czysta fikcja"
Sofia Vergara za stara dla Brady'ego? "Czysta fikcja"