Co pije agent?
Telewizyjne seriale podpowiadają, co pić i jeść.
Źródło zdjęć: © AKPA
Ranczo
[ (( bigphoto http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8654/przeglad.jpeg #size=49x47#)) ]( http://media.wp.pl/kat,38214,magazyn.html ) **Seriale telewizyjne dysponują ogromną mocą oddziaływania, która może być wykorzystana do celów pożytecznych, jak edukacja społeczeństwa czy tworzenie mody na pewne zachowania.**
Rodzime produkcje na przykład lansują generalnie kulturalny model picia. Ich bohaterowie sięgają raczej po wino lub piwo niż po mocne alkohole. W wersji bardziej eleganckiej – np. w **[ M jak miłość ]( http://teleshow.wp.pl/m-jak-milosc-6033491950142593c )** czy w **[ Klanie ]( http://teleshow.wp.pl/klan-6033491777803393c )** – to wino pite do kolacji, w wersji ludycznej – np. w **[ Ranczu ]( http://teleshow.wp.pl/ranczo-6029547692905089c )** – „patykiem pisane” sączone na ławeczce przed sklepem.
Pierwsza miłość
Najczęściej w formie product placement (czyli sponsoringu rzeczowego lub użyczeniowego) pojawiają się na telewizyjnym ekranie samochody.
Według badań Pentagon Research obejmujących TVP 1 i 2, TVN i Polsat były to: seaty, volkswageny, audi, fordy, bmw i suzuki.
Magda M.
Co rusz w kolejnym odcinku popularnego sitcomu stykamy się z jakimś bankiem czy inną firmą oferującą usługi finansowe czy telekomunikacyjne.
W serialu **[ Na Wspólnej ]( http://teleshow.wp.pl/na-wspolnej-6029549347259009c )** (TVN) pojawiła się zakamuflowana reklama Neostrady TP, również tam pojawił się Western Union, w **[ Magdzie M. ]( http://teleshow.wp.pl/magda-m-6029550338905217c )**, a potem **[ Na Wspólnej ]( http://teleshow.wp.pl/na-wspolnej-6029549347259009c )** zagościł bank ING, w polsatowskiej **[ Pierwszej miłości ]( http://film.wp.pl/pierwsza-milosc-6027643599168641c )** zaś Provident.
Serialowi bohaterowie tankowali na stacjach BP, dzwonili z telefonów Nokia i podjadali nutellę.
Piwo od Kiepskich
Nie wiemy, ile firmy zarobiły na oglądaczach seriali, wiemy natomiast, że byli oni zainteresowani również oferowanymi na szklanym ekranie napojami, których nie było w ogóle na rynku.
Dotyczy to np. fikcyjnej marki piwa Mocny Full, którą pili bohaterowie **[ Świata według Kiepskich ]( http://teleshow.wp.pl/swiat-wedlug-kiepskich-6033468789080705c )** w Polsacie. Kiedy okazało się, że ludzie o tym mówią, pewien browar z Piotrkowa wypuścił na rynek piwo w charakterystycznej żółtej puszce z identyczną nazwą. Wycofał się z produkcji dopiero po roku na żądanie producentów serialu.
Woda z Grabiny
Podobnie było z fikcyjną wodą Dar Grabiny z serialu **[ M jak miłość ]( http://teleshow.wp.pl/m-jak-milosc-6033491950142593c )**.
TVP czując pieniądze, zleciła nawet badania konsumenckie. Wyniki były zaskakujące: 87% Polaków uważało Dar Grabiny za wodę zdrową, 84% – za źródlaną, a prawie 70%, że jest smaczna i niedroga. Wystarczyło tylko zamówić butelki, napełnić byle jaką cieczą z kranu i kasować zyski.
Powstał zresztą w TVP projekt oferty handlowej, ale zabrakło determinacji.
Światowe kuszenie
Przyjrzyjmy się, w jaki sposób funkcjonuje product placement w najbardziej popularnych serialach amerykańskich, które także dotarły do Polski.
Nasi barmani twierdzą, że **[ Seks w wielkim mieście ]( http://teleshow.wp.pl/seks-w-wielkim-miescie-serial-6033490524750977c )** przyczynił się np. do ogromnego sukcesu drinka dla pań o nazwie Cosmopolitan.
Badania pokazują, iż miliony kobiet w różnym wieku (a również spora grupa panów) oszalały na punkcie tego serialu, a w ramach identyfikacji z jego bohaterkami próbują seksownego Cosmo. Moda na niego zaczęła ogarniać cały barowy glob ziemski, a jednym z efektów tej promocji jest uznanie Cosmopolitana za typowy drink kobiecy.
Przyjaciele
Podobnie jest z innym amerykańskim hitem serialowym **[ Przyjaciele ]( http://teleshow.wp.pl/przyjaciele-6033491286250625c )**, który również wtrącił swoje trzy grosze do świata alkoholi.
Na przyjęciach przyjaciele sięgali po tequilę i miksowali z nią parę Margarit. To sprawiło, że powstał mało skomplikowany i niekosztowny drink.
Serial **[ Friends ]( http://teleshow.wp.pl/przyjaciele-6033491286250625c )** to finansowy olbrzym, który prawdopodobnie jest w stanie wylansować dowolny produkt. Nic dziwnego, że nawet najdrobniejszy szczegół związany z tym filmem przekładał się na duże pieniądze.
Widzowie np. skrzętnie odnotowali menu w kawiarni w Central Parku, do którego często zaglądali bohaterowie: Cappuccino, Espresso, Cafe au Lait, Swiss Latte, Mochachio, Central Jolt Java, N.Y. Classico, Urban Tribe Java, Manhattan Mocha, Long Island Cream, Empire Roast.
Kroniki Seinfelda
Wielkim szokiem dla amerykańskiej widowni była informacja o zaniechaniu produkcji innego serialu (emitowanego w Polsce przez Canal+), **[ Kroniki Seinfelda ]( http://teleshow.wp.pl/kroniki-seinfelda-6033650730902145c )**. „New York Times” podał ją na pierwszej stronie.
Pogrążeni w żałobie widzowie próbują szukać atmosfery tego serialu w miejscach odwiedzanych przez bohaterów. W soboty i niedziele tłumy turystów odwiedzają nowojorską Tom’s Restaurant, która zagrała w filmie jako ulubione miejsce spotkań **[ Seinfelda ]( http://teleshow.wp.pl/kroniki-seinfelda-6033650730902145c )** i trójki jego przyjaciół.
Spaghetti ŕ la mafioso
Ale nie tylko drinki są specjalnością promocyjną amerykańskich seriali.
**[ Rodzina Soprano ]( http://teleshow.wp.pl/rodzina-soprano-6033468765532801c )** traktująca o włoskich gangsterach w USA przyczyniła się na pewno do popularyzacji kuchennych specjałów Italii. Bohaterowie filmu nieustannie coś jedzą i są dumni ze swojej kuchni.
Uważają, zresztą nie bez słuszności, że wkład Włochów w budowanie kultury amerykańskiej jest ogromny. „Nie mieli nic! Nasza kuchnia ich uratowała!”, mówił jeden z gangsterów.
Co pije agent?
Walczący z bandytami agenci mogą opierać się na najlepszych wzorach, czyli najsławniejszym pogromcy wszelkiej niegodziwości – agencie 007.
Każde dziecko dziś wie, że agent Jej Królewskiej Mości, **[ James Bond ]( http://film.wp.pl/james-bond-6027629171937921c )**, pije tylko Vodkę Martini, shaken, not stirred (wstrząśnięte, nie mieszane), czyli najbardziej znany drink kultury masowej.
Patrząc z polskiej perspektywy, należy się cieszyć z tego, że filmy promują spożycie koktajli i alkoholi wysokiej klasy, a nie „wynalazków” niejasnego pochodzenia. Co prawda kac następnego ranka jest taki sam, ale o ileż przyjemniej się go osiąga! [ (( bigphoto http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8654/przeglad.jpeg #size=49x47#)) ]( http://media.wp.pl/kat,38214,magazyn.html )