Donald Sutherland

Jeden z najbardziej znanych i rozpoznawalnych, a jednocześnie najmniej docenionych aktorów starszego pokolenia, od blisko pół wieku stale obecny na ekranach kin. Z pochodzenia jest Kanadyjczykiem. Zasłynął jako kapitan „Sokole Oko” w „MASH-u” Roberta Altmana, w kolejnych latach budując status gwiazdy, dzięki licznym występom w znanych, pierwszoligowych produkcjach. Grał u takich reżyserów, jak m.in. Alan J. Parker, Federico Fellini, Bernardo Bertolucci, Werner Herzog, czy Oliver Stone. Jest ojcem aktora Kiefera Sutherlanda.

Obraz

Urodził się 17 lipca 1935 roku w Saint John w Nowym Brunszwiku, w Kanadzie, dorastał w Nowej Szkocji. Jako 14-latek okrył się sławą jako najmłodszy DJ-a radiowy w całej Kanadzie. Początkowo studiował inżynierię, szybko jednak porzucił ten kierunek dla anglistyki. To właśnie podczas studiów miały miejsce jego pierwsze próby teatralne.

W 1956 roku, jako świeżo upieczony absolwent Uniwersytetu w Toronto, wyjechał do Londynu, gdzie kontynuował naukę w tamtejszej Academy of Music and Dramatic Arts. Miał już za sobą występ na londyńskim West Endzie, gdy zadebiutował na ekranie, we francusko-włoskim horrorze „Zamek żyjących trupów” (1964). Po występach w brytyjskich filmach z tego samego gatunku (m.in. „Gabinet grozy doktora Zgrozy” 1965) wyjechał do USA, a pierwszą produkcją hollywoodzką w jakiej wystąpił, była sensacyjno-wojenna „Parszywa dwunastka” Roberta Aldricha (1967).

** Przełomowym i, po dziś dzień, jednym z najbardziej znanych występów Sutherlanda (mimo że dał ich w sumie blisko 150, licząc produkcje telewizyjne), była rola kapitana „Sokole Oko”, jednego z chirurgów w antywojennej, nagrodzonej Złotą Palmą w Cannes komedii „MASH” Roberta Altmana (1970, nominacja do Złotego Globu, Laurel Award).**

Choć nigdy nie był uznany za aktora wybitnego, na pewno nie sposób odmówić mu jednego – wszechstronności. Z powodzeniem występował w typowo komercyjnych produkcjach - komedii wojennej „Złoto dla zuchwałych” z Clintem Eastwoodem (1970), w tytułowej roli Johna „Klute’a” w głośnym thrillerze Alana J. Parkera (1971) i komedii „Jego najlepszy numer” z udziałem Jane Fondy (1973, nominacja do BAFTA), czy w horrorach: „Nie odwracaj się teraz” Nicolasa Roega (1973, nominacja do BAFTA), „Dzień szarańczy” Johna Schlesingera (1975) i „Inwazja porywaczy ciał” Philipa Kaufmana (1978, nominacja do Saturna), by wymienić tylko niektóre.

Jednocześnie, zapraszany był na plan przez cenionych, europejskich twórców - Federico Felliniego (tytułowa rola „Casanovy” 1976), Bernardo Bertolucciego („Wiek XX” z Gérardem Depardieu i Robertem De Niro 1976), Louisa Malle’a (niezbyt udana komedia „Świry” 1984), czy Wernera Herzoga („Krzyk kamienia” 1991).

** W 1980 roku wystąpił w obsypanym Oskarami dramacie Roberta Redforda „Zwyczajni ludzie” (nominacja do Złotego Globu), a w 1981 roku zgarnął nagrodę Genie za główną rolę w kanadyjskim dramacie sci-fi „Próg”, jednak udane występy u progu lat 80-tych wcale nie przełożyły się na sukcesy w kolejnych latach. Przeciwnie, kariera Sutherlanda przeżywała wówczas regres, właściwie aż do początku lat 90-tych, kiedy to powrócił do łask, dzięki kreacji tajemniczego „X” w głośnym „JFK” Olivera Stone’a (1991). Dołączył do gwiazdorskiej obsady dramatu Rona Howarda „Ognisty podmuch” (1991), zagrał w głośnych thrillerach: „W sieci” Barry’ego Levinsona (1994) i „Epidemia” Wolfganga Petersena (1995), a za rolę w telewizyjnym dreszczowcu „Obywatel X” otrzymał pierwszy Złoty Glob i nagrodę Emmy (1995).**

Udanym wyborem okazał się występ w dramacie sportowym „Przed metą” Roberta Towne’a, za który otrzymał Golden Satellite Award i nominację do Złotego Globu (1998). Ponadto wystąpił wówczas w tak znanych produkcjach, jak dramat „Czas zabijania” Joela Schumachera (1996), thrillery: „Misja specjalna” (1997), „W sieci zła” (1998), „Wirus” (1999) i „Panic” (2000), czy komedia „Space Cowboys” Clinta Eastwooda (2000, zespołowa nominacja do Blockbuster Entertainment Award).

** W ostatnich latach, aktor doceniany jest częściej za swoje występy na małym ekranie. Rola w wojennym dramacie telewizyjnym „Na ścieżce wojennej” w reżyserii Johna Frankenheimera przyniosła mu drugi Złoty Glob (2002). Trzy kolejne nominacje do tej nagrody otrzymał z kolei za występy w serialach: „Pani Prezydent” z Geeną Davis (2005), „Dziewczyny z przemytu” z Mirą Sorvino (2005, również nominacja do Emmy) i „Seks, kasa i kłopoty” z Williamem Baldwinem (2007).**

Na dużym ekranie można go było oglądać w: komedii kryminalnej „Włoska robota” z Charlize Theron (2003), obsypanym nominacjami do Oskara, gwiazdorsko obsadzonym „Wzgórzu nadziei” (2003), w kostiumowej adaptacji „Dumy i uprzedzenia” z Keirą Knightley (2005), politycznej „Rewolcie” z Ralphem Fiennesem (2006), w dramacie „Zorza polarna” z Juliette Lewis (2005, nominacja do Satellite Award, nagrody na MFF RiverRun i Ft.Lauderdale), melodramacie „Pytając o miłość” z Salmą Hayek (2006), czy, całkiem ostatnio, w komedii „Nie wszystko złoto co się świeci” z Kate Hudson i Matthew McConaugheyem (2008).

W latach 70-tych brał aktywny udział w kampanii antywojennej. W 1972 roku, wraz z Jane Fondą wzięli udział w pacyfistycznym dokumencie „F.T.A.”.

Jedynie dwukrotnie spotkał się na planie z synem, Kieferem Sutherlandem. Były to: komedia „Powrót Maxa Dugana” Herberta Rossa (1983) i „Czas zabijania” Joela Schumachera (1996). Miał dość pomysłowy zwyczaj nadawania swoim synom oryginalnych imion, zapożyczonych od nazwisk reżyserów. I tak, Kiefer otrzymał imię po Warrenie Kieferze (vel Lorenzo Sabatinim), reżyserze horroru, w którym Donald zadebiutował; Roeg – po Nicolasie Roegu, z którym aktor spotkał się na planie horroru „Nie odwracaj się teraz”, a Rossif – po francuskim twórcy, Frédériku Rossifie.

Donald Sutherland

Data urodzenia1934-07-17
Miejsce urodzeniaNew Brunswick, Kanada
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

8 Oscarów, kasowy hit. Arcydzieło Formana znów w kinach
8 Oscarów, kasowy hit. Arcydzieło Formana znów w kinach
To były wczesne objawy demencji. Żona Bruce'a zauważyła, jak się zmienił
To były wczesne objawy demencji. Żona Bruce'a zauważyła, jak się zmienił
Ostatni film kultowego duetu. Zdjęcia z nowego filmu Pasikowskiego w plenerze
Ostatni film kultowego duetu. Zdjęcia z nowego filmu Pasikowskiego w plenerze
Hit do obejrzenia w domu. W kinach zarobił blisko 400 mln dolarów
Hit do obejrzenia w domu. W kinach zarobił blisko 400 mln dolarów
Nie chcieli go w krakowskiej PWST. Po latach stał się najwybitniejszym aktorem swojego pokolenia
Nie chcieli go w krakowskiej PWST. Po latach stał się najwybitniejszym aktorem swojego pokolenia
"Tato miał problem z hazardem i alkoholem". Córka Jerzego Bińczyckiego nie ukrywa prawdy
"Tato miał problem z hazardem i alkoholem". Córka Jerzego Bińczyckiego nie ukrywa prawdy
Nowy przebój Netfliksa. Tak makabrycznej historii jeszcze nie pokazali
Nowy przebój Netfliksa. Tak makabrycznej historii jeszcze nie pokazali
Znów będą kontrowersje? Mocny zwiastun nowego filmu Smarzowskiego
Znów będą kontrowersje? Mocny zwiastun nowego filmu Smarzowskiego
Był synonimem Nowej Fali i niepoprawnym amantem. Świat kina nie przestał go opłakiwać
Był synonimem Nowej Fali i niepoprawnym amantem. Świat kina nie przestał go opłakiwać
Dwayne Johnson o roli w "Smaching Machine". "Naprawdę tego pragnąłem"
Dwayne Johnson o roli w "Smaching Machine". "Naprawdę tego pragnąłem"
Nabrała masy mięśniowej. Niemal jak Dwayne The Rock Johnson
Nabrała masy mięśniowej. Niemal jak Dwayne The Rock Johnson
Gwiazda "Plotkary" w odważnym teledysku. Wystąpiła całkiem nago
Gwiazda "Plotkary" w odważnym teledysku. Wystąpiła całkiem nago