Elisabeth Shue
Aktorka amerykańska, pamiętana przede wszystkim dzięki roli prostytutki Sery w pamiętnym dramacie „Zostawić Las Vegas” Mike’a Figgisa.
Urodziła się 6 października 1963 roku w Wilmington w stanie Delaware. Karierę w show-biznesie zaczynała na przełomie lat 70.i 80. od występów w telewizyjnych reklamach majonezu Hellman’s, Burger Kinga i biżuterii DeBeers. Niedługo potem zaliczyła debiut na małym („Królewski romans Karola i Diany” 1982) i dużym ekranie („Karate Kid” 1984, Young Artis Award), jednak na przełomowy moment kariery musiała poczekać jeszcze dziesięć lat.
W międzyczasie sporo występowała w mniej lub bardziej znanych produkcjach, m.in. obok Terence’a Stampa w horrorze „Link” (1987, nominacja do Saturna), Toma Cruise’a w „Koktajlu” (1988), Kevina Kline’a i Whoopi Goldberg w komedii „Babka z zakalcem” (1991), Kim Basinger i Aleka Baldwina w komedii romantycznej „Zawód pan młody” (1991), czy Michaela J. Foxa i Christophera Lloyda w głośnych, familijnych filmach sci-fi z cyklu „Powrót do przyszłości” (1989-90). Mimo to, na początku lat 90. to nie ona, a jej brat, aktor, jako gwiazda znanego serialu „Melrose Place”, dzierżył palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o stopień popularności. Do czasu.
W 1995 roku podjęła jedną z najważniejszych decyzji w karierze, przyjmując rolę w nisko-budżetowym obrazie Mike’a Figgisa „Zostawić Las Vegas”. Kreacja postaci prostytutki o imieniu Sera, która dotrzymuje towarzystwa podczas ostatnich dni życia bohatera – nietypowego samobójcy, brawurowo granego przez Nicolasa Cage’a, przyniosła jej aplauz krytyki i publiczności oraz serię ważnych nominacji (do Oskara, BAFTA, Złotego Globu i Screen Actors Guild Award) i nagród (Independent Spirit Award, Chicago, Dallas-Fort Worth i Los Angeles Film Critics Association Awards, National Society of Film Critics Award).
W kolejnych latach wystąpiła m.in. u Stevena Soderbergha („Na samym dnie” 1995), Woody’ego Allena („Przejrzeć Harry’ego” 1997) i Volkera Schlöndorffa („Palmetto” 1998). Zagrała obok Kyle’a MacLachlana w thrillerze „Mroczne miasto” (1996), pojawiła się w głównej roli kobiecej w remake’u „Świętego” z Valem Kilmerem (1997, nominacja do Blockbuster Entertainment Award), dołączyła do Jessiki Lange i Boba Hoskinsa na planie kostiumowej „Kuzynki Bette” (1998) i wystąpiła w tytułowej roli w komedii romantycznej „Molly” (1999).
W ciągu ostatniej dekady pojawiła się co prawda na planie tak znanych produkcji, jak horror sci-fi „Człowiek widmo” Paula Verhoevena (2000), dramat „Leo” z Josephem Fiennesem, Dennisem Hopperem i Samem Shepardem (2002), thriller „Siła strachu” z Robertem DeNiro (2005), czy familijny „Wyścig marzeń z Kurtem Russellem i z Dakotą Fanning (2005), jednak generalnie, jej popularność nieco osłabła w stosunku do tej, jaką cieszyła się w poprzedniej dekadzie.
Ostatnimi filmami z jej udziałem są: thriller „Narodziny obłędu” (2007), komedia „Hamlet 2” i dramat „Waking Madison” (2008).
W 2007 roku zadebiutowała jako producentka i zagrała jedną z ról w dramacie sportowym „Gracie” w reżyserii męża, Davisa Guggenheima.