Franka Potente
Hollywoodzka i europejska aktorka pochodzenia niemieckiego, która zaistniała na skalę międzynarodową dzięki występom u Toma Tykwera (szczególnie jako tytułowa Lola w „Biegnij Lola, biegnij”) oraz u boku Matta Damona w cyklu filmów, zapoczątkowanych przez „Tożsamość Bourne’a”.
Urodziła się 22 lipca 1974 roku w Dülmen w zachodnich Niemczech. Po maturze, w 1994 roku rozpoczęła studia dramatyczne w monachijskiej Otto-Falckenberg-Schule, po dwóch latach zamieniając szkołę na prestiżowy Instytut Lee Strasberga w Nowym Jorku.
Karierę rozpoczęła jednak na starym kontynencie, przez pierwsze lata grając w różnych produkcjach niemieckich. Zadebiutowała w głównej roli w komedii romantycznej „Po piątej w dżungli” (1995), zgarniając nagrodę Bavarian Film Award. Przez kolejne trzy lata występowała w kilku filmach kinowych i telewizyjnych rocznie (m.in. komedia „Coming In” 1997, thriller TV „Bal w operze” 1998).
** Przełomem w karierze aktorki było zawodowe spotkanie z Tomem Tykwerem, popularnym za oceanem, niemieckim twórcą, oraz występ w tytułowej roli różowowłosej Loli w głośnym dziele „Biegnij Lola, biegnij” (1998, nagroda Bambi, Special Prize of the German Phono Academy za muzykę). Rola ta napisana została z myślą o niej. Zanim ponownie zagrała u Tykwera w filmie „Księżniczka i wojownik” (2000, nominacja do Europejskiej Nagrody Publiczności i do German Film Award in Gold), wystąpiła w kilku innych, rodzimych produkcjach, m.in. w fińsko-niemieckim „Downhill City” (1999) i w horrorze „Anatomia” Stefana Ruzovitzky’ego (2000). Jednym z wyznaczników jej rosnącej popularności był fakt, że w latach 1999-2000, rok po roku, Potente nagradzana była German Film Audience Awards. Międzynarodowy sukces filmów Tykwera zadecydował o uskutecznionym już w 2001 roku, amerykańskim debiucie w „Opowiadaniu” Toda Solondza i roli u boku Penélope Cruz i Johnny’ego Deppa w kryminalnym „Blow” Teda Demme’a. Rok później zagrała z Elijah
Woodem w komedii romantycznej „Wszystko, czego pragnę”, zaś przede wszystkim pojawiła się u boku Matta Damona w słynnym filmie sensacyjnym „Tożsamość Bourne’a” (2002). Dwa lata później powróciła do kreowanej tu postaci Marie Heleny Kreutz w sequelu „Krucjata Bourne’a” (2004).**
Popularność tej serii filmów bezpośrednio przełożyła się na rozpoznawalność aktorki na wielką skalę. Jednocześnie nie rezygnowała z występu w filmach niemieckich – jako główna bohaterka dramatu „Blueprint”, czy Paula w sequelu horroru „Anatomia 2” (2003).
Była główną gwiazdą horroru „Lęk” (2004), zagrała u brytyjskiego twórcy Petera Greenawaya w jednym z filmów z cyklu „The Tulse Luper Suitcases” z Isabellą Rossellini (2004), a po dwóch latach przerwy wystąpiła w jednym z głośniejszych filmów niemieckich ostatnich lat – „Cząstki elementarne” Oskara Röhlera, wg powieści Houellebecqa (2006).
Rok 2007 to udział w dramacie historycznym „Eichmann” i rola u boku Erika Bany w australijskiej produkcji „Mój ojciec i ja” Richarda Roxburgha (nominacja do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego).
Jednym z ostatnich filmów z udziałem aktorki jest „Guerilla” Stevena Soderbergha (2008) z Benicio Del Toro w roli Che Guevary.
Potente (której imię w języku włoskim oznacza potężna, wszechmocna) ma na swoim koncie udany debiut w roli scenarzystki i reżyserki krótkometrażowego filmu „Der die Tollkirsche ausgräbt” (2006, Adolf Grimme Award).