Trwa ładowanie...
ycipk-2dsnrj
ycipk-2dsnrj

Jane Campion - Najnowsze informacje

Trwa ładowanie...
Zdjęcie
Podziel się

Nowozelandzka reżyserka, scenarzystka i producentka. Najbardziej znana przedstawicielka nurtu kina feministycznego. Zdobywczyni wielu prestiżowych nagród, w tym Oscara i Złotej Palmy w Cannes za film „Fortepian”. Jest pierwszą kobietą- reżyserką w historii festiwalu, która zdobyła jego Grand Prix.

Urodziła się 30 kwietnia 1954 roku w Wellington w Nowej Zelandii, w rodzinie o tradycjach teatralnych – jej matka była aktorką, a ojciec reżyserem teatralnym.

Zanim odbyła podróż do Europy, by uczyć się malarstwa w Wenecji i asystować przy realizacji filmów reklamowych i dokumentalnych w Londynie, studiowała antropologię.

Później wyjechała do bliższej rodzinnemu domowi Australii, gdzie w 1984 roku skończyła studia artystyczne (malarstwo i rzeźba) i reżyserskie w Sydney.

ycipk-2dsnrj

Jej studencka etiuda „Skórka” (1982) została nagrodzona na MFF w Cannes.

Kolejne krótkometrażówki: „Passionless Moments” (1983) i „A Girl’s Own Story” (1984) otrzymały nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego.

Telewizyjnym debiutem pełnometrażowym Campion był obraz „Two Friends” (1986), a debiutanckim filmem kinowym - czarna komedia „Sweetie” (1989), która przyniosła reżyserce Independent Spirit Award dla Najlepszego Filmu Zagranicznego, kolejną nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego za scenariusz (razem z Gerardem Lee) oraz nominację do Złotej Palmy w Cannes.

Zrealizowany w 1990 roku dramat „Anioł przy moim stole”, oparty na autobiograficznej powieści nowozelandzkiej pisarki Janet Frame zdobył trzy nagrody na MFF w Wenecji, w tym Wielką Nagrodę Jury, nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Toronto oraz kolejną Independent Spirit Award dla Najlepszego Filmu Zagranicznego. Największym sukcesem Campion okazał się zrealizowany w 1993 roku, kostiumowy obraz „Fortepian” z Oscarowymi kreacjami Holly Hunter i Anny Paquin i niezapomnianą muzyką Michaela Nymana.

Film został obsypany nagrodami - otrzymał Złotą Palmę w Cannes, osiem nominacji do Oscara (w tym statuetkę dla Campion za Najlepszy Scenariusz oraz nominację za reżyserię), jedenaście nagród Australijskiego Instytutu Filmowego (dla Campion za reżyserię, scenariusz i najlepszy film), trzy nagrody BAFTA i siedem nominacji do tej nagrody (m.in. za reżyserię, scenariusz i najlepszy film), Césara i Independent Spirit Award dla Najlepszego Filmu Zagranicznego, sześć nominacjo do Złotego Globu (w tym trzy dla Campion) oraz liczne nagrody krytyków.

ycipk-2dsnrj

Film był wysmakowany wizualnie (Złota Żaba festiwalu Camerimage za Najlepsze Zdjęcia) i odwoływał się do dawnych, antropologicznych zainteresowań twórczyni – szczególnie zaś do kwestii różnic kulturowych i opozycji natura-kultura.

Jak zwykle w centrum zainteresowania stawiał kobietę (stała cecha twórczości reżyserki), obrazując jej sposób funkcjonowania, odnajdywania się w świecie obowiązujących norm i konwenansów. Podobny temat poruszał także kolejny film Campion, zrealizowany na podstawie powieści Henry’ego Jamesa „Portret damy” (1996) z Nicole Kidman, Johnem Malkovichem, Viggo Mortensenem, Johnem Gielgudem i Christianem Balem.

W 1999 roku wyreżyserowała przesiąknięty indyjskością „Święty dym” z Kate Winslet i Harveyem Keitelem (Elvira Notari Prize w Wenecji dla Campion i Winslet, nominacja do Złotego Lwa), a w 2004 – thriller erotyczny „Tatuaż” z zaskakująco odmienioną Meg Ryan w roli głównej.

Ostatnio wzięła udział w realizacji dwóch nowelowych projektów: w przygotowanym z okazji 60-lecia festiwalu w Cannes obrazie „Każdy ma swoje kino” (2007) oraz we francuskim dramacie „8” (2008). W 2009 roku wyreżyserowała obraz "Jaśniejsza od gwiazd".

ycipk-2dsnrj
ycipk-2dsnrj