Judi Dench

Judi Dench to znana i ceniona aktorka teatralna i filmowa starszego pokolenia, uważana za jedną z najwybitniejszych współczesnych aktorek brytyjskich. Rekordzistka pod względem ilości zdobytych nagród i nominacji do BAFTA (dziesięć nagród plus trzynaście nominacji), szerokiej publiczności znana jako „M” z kolejnych części filmów o Jamesie Bondzie i Królowa Elżbieta z „Zakochanego Szekspira”. Mimo, że pojawia się na ekranie od czterech dekad, międzynarodową karierę zrobiła dopiero u schyłku lat 90-tych.

Obraz

Urodziła się 9 grudnia 1934 roku w York, w Anglii. Po raz pierwszy pojawiła się na scenie jeszcze za szkolnych czasów w rodzinnym mieście, występując u boku swojego ojca i brata, w amatorskim cyklu spektakli. Złapawszy bakcyla, zdecydowała się na studia w Central School of Speech and Drama w Londynie, a tuż po ich ukończeniu zaliczyła spektakularny debiut sceniczny na deskach Old Vic Theatre, grając szekspirowską Ofelię w „Hamlecie” (1957).

Początki jej kariery aktorskiej związane są niemal wyłącznie ze sceną i, w znacznie mniejszym stopniu, z telewizją. Występując z najlepszymi brytyjskimi teatrami (oprócz Old Vic były to Royal Shakespeare Company i National Theatre), grając różnorodne role (od Lady Makbet u boku Iana McKellena po Sally Bowles w „Kabarecie”), przez lata zbudowała sobie solidną reputację wybitnej, wielokrotnie nagradzanej aktorki teatralnej.

** Jej debiutem filmowym była rola w kryminale Charlesa Crichtona „Trzeci sekret” (1964), a pierwszą znaczącą kreacją ekranową – pochodząca z 1965 roku rola Żony w dramacie „Czwarta nad ranem” (1965, nagroda BAFTA dla Najlepszej Debiutantki). W 1968 roku zgarnęła kolejną, tym razem telewizyjną BAFTA za rolę w mini-serialu „Talking to a Stranger” (1966).**

Jej kariera nabrała rozpędu w latach 80-tych. Sympatię widzów zdobyła dzięki roli u boku męża, Michaela Williamsa w komediowym serialu „A Fine Romance” (1981-84, dwie nagrody BAFTA TV i Broadcasting Press Guild Award). Ponadto pojawiła się w kilku znaczących produkcjach – u Jamesa Ivory’ego w „Pokoju z widokiem” (1985, BAFTA), w thrillerze „Whetherby” (1985), melodramacie „Garść prochu” (1988), czy u Kennetha Branagha w ekranizacji „Henryka V” (1989).

W 1996 roku ponownie spotkała się z Branaghem na planie jego adaptacji „Hamleta”.** Rok wcześniej po raz pierwszy pojawiła się jako „M” w „GoldenEye” (1995) z Piercem Brosnanem w roli Jamesa Bonda. Do postaci wracała również w czterech kolejnych „Bondach”: „Jutro nie umiera nigdy” (1997), „Świat to za mało” (1999), „Śmierć nadejdzie jutro” (2002) i „Casino Royale” (2006). W międzyczasie sporo występowała na ekranie, zdobywając status międzynarodowej gwiazdy. Karierę na wielką skalę zapoczątkowała wraz z „królewskimi” rolami u Johna Maddena – uhonorowaną Złotym Globem, dwiema nagrodami BAFTA i nominacją do Oskara kreacją królowej Wiktorii w filmie „Jej Wysokość Pani Brown” (1997), a zwłaszcza nagrodzoną Oskarem i kolejną BAFTA oraz wyróżnioną nominacją do Złotego Globu, drugoplanową rolą Królowej Elżbiety w „Zakochanym Szekspirze” (1998). Później zdobyła jeszcze cztery nominacje do Nagrody Akademii i Złotego Globu – za drugoplanowy występ w „Czekoladzie” Lasse Hallströma (2000, Screen Actors Guild Award),

tytułową kreację chorej na Alzheimera kobiety w „Iris” Richarda Eyre’a (2001, BAFTA, London Critics Circle Film Award, nominacja do Europejskiej Nagrody Publiczności), tytułową rolę w komediowej „Pani Henderson” Stephena Frearsa (2005, nominacja do BIFA) i występ z Cate Blanchett w thrillerze „Notatki o skandalu” Eyre’a (2006, BIFA). Statuetkę Złotego Globu i BAFTA TV oraz pierwszą nominację do Emmy przyniosła jej główna rola jazzowej saksofonistki w telewizyjnym filmie „Ostatnia seksbomba” (2000).**

Ponadto wystąpiła w takich produkcjach, jak „Herbatka z Mussollinim” Franka Zeffirellego (1999), „Kroniki portowe” Hallströma (2001), „Lawendowe wzgórze” Charlesa Dance’a (2004, nominacja do Europejskiej Nagrody Publiczności), adaptacja „Dumy i uprzedzenia” Joe Wrighta (2005), mini-serial brytyjski „Cranford” (2007, nominacja do Emmy). W 1996 roku przeszła do historii jako pierwsza osoba, która zdobyła dwie brytyjskie nagrody im. Laurence’a Oliviera za różne role teatralne.

** Jest laureatką Honorowej Europejskiej Nagrody Filmowej za Całokształt z 2008 roku oraz Specjalnej nagrody BAFTA Academy Fellowship z 2001 roku.**

Judi Dench

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"