Kathryn Bigelow

Pierwsza w historii kina laureatka Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser. Z typowego reżysera filmów sensacyjnych bezwiednie stała się prawdziwą wojowniczką o prawa kobiet w muskularnym świecie.

Obraz

** Kathryn Ann Bigelow urodziła się 27 listopada 1951 roku w San Carlos w Kalifornii.**Jest jedynym dzieckiem bibliotekarki i kierownika sklepu z farbami. Od dzieciństwa nasiąkała kulturą. Już jako nastolatka dała się poznać jako utalentowana malarka. Malowała obrazy dla muzeum Whitney w Nowym Jorku, a także pozowała do zdjęć dla sieci handlowej GAP.

Sztuk plastycznych uczyła się w San Francisco Art Institute. Jako dwudziestolatka zdobyła stypendium Whitney’s Museum Independent Study Program. Studiowała pod okiem Susan Sontag, byłej członkini awangardowej, brytyjskiej grupy Art & Language, współpracowała ze słynnym amerykańskim konceptualistą, Laurence’em Wienerem, i wykładała sztukę na kalifornijskich uniwersytetach.

W końcu postawiła na reżyserię i studia w szkole filmowej Columbia.Jej edukacja obejmowała również teorię i krytykę filmową. W zmaskulinizowanym Hollywood miała pod górkę. Kluczowe dla przebiegu swojej kariery decyzje Bigelow podjęła w połowie lat osiemdziesiątych. Tuż po dobrym debiucie, zarzucono ją propozycjami realizowania komedii romantycznych i filmów dla nastolatków. Konsekwentnie odmawiała.

Jej pierwszy krótkometrażowy film, ‘The Set-Up’ (1978), to 20-minutowa dekonstrukcja przemocy w filmie. Pierwszy jej film fabularny to ‘The Loveless’ (1982) o motocyklistach, gdzie współreżyserem był Monty Montgomery. Następnie wyreżyserowała ‘Blisko ciemności’ (Near Dark, 1987), na podstawie scenariusza napisanego we współpracy z Erikiem Redem. Film wzbudził zainteresowanie zarówno krytyków, jak i fanów horrorów dzięki swej niezwykłej mieszance gatunków, łączącej film o wampirach i western.

W ‘Błękitnej stali’ gwiazdą jest Jamie Lee Curtis, grająca policjantkę-nowicjuszkę świadomą własnej delikatności. Kultowy film ‘Na fali’ to rola Keanu Reevesa jako agenta FBI, który udaje surfera, aby schwytać grupę złodziei okradających banki.

W 1995 roku powstał film ‘Dziwne dni’, gdy fascynowano się rzeczywistością wirtualną. Scenarzystą i producentem był James Cameron, były już wtedy mąż reżyserki. Film nie przyciągnął zbyt wielkiej widowni. Jest to thriller neo-noir z akcją w Los Angeles na przełomie wieków. Gwiazdami są Ralph Fiennes i Angela Bassett, ta ostatnia jako silna kobieta, jedna z wielu w filmach Bigelow. W scenie finałowej pojawiły się dziesiątki tysięcy statystów.

Rok 2000 to film ‘Przekleństwo wyspy’, na podstawie powieści pod tym samym tytułem Anity Shreve, portret dwóch kobiet uwięzionych w dusznych związkach. Nie ma tu technicznych fajerwerków, jest tylko tematyka rodzinna. W roku 2002 wyreżyserowała film ‘K-19’, z Harrisonem Fordem, o grupie mężczyzn na pokładzie pierwszej radzieckiej łodzi podwodnej o napędzie atomowym. Film okazał się kasowym niewypałem, mimo pełnej akcji fabuły i dbałości o szczegóły.

Kolejny film Bigelow to ‘The Hurt Locker. W pułapce wojny’(2008). Obraz ten, traktujący o wojnie w Iraku, stał się największym sukcesem artystycznym reżyserki i przyniósł jej nominację do Oscara za reżyserię, a następnie i samą nagrodę. Oscara otrzymała na gali 7 marca 2010 r., będąc pierwszą kobietą w historii uhonorowaną Oscarem za reżyserię.

Bigelow w swoich filmach wybiera tematy będące również afrodyzjakami przemocy, np: broń czy wojna. Tworzy kino gatunków o mocnym męskim charakterze jednak dodatkowo wzbogaca swoje dzieła autokomentarzem. Dzięki temu nie daje się jednoznacznie sklasyfikować do pewnego typu twórczości i ucieka przed etykietkami. Bohaterowie Bigelow swój światopogląd budują na kontrze do kolektywu, który ich wchłonął.

Kathryn Bigelow w 1989 roku poślubiła współczesnego przodownika amerykańskiego kina – Jamesa Camerona.Małżeństwo trwało zaledwie 2 lata. Jak donoszą źródła plotkarskie, para rozstała się w gniewie i długo po rozwodzie nie mogli dojść do porozumienia. Dziś, kiedy to Bigelow zwyciężyła nad byłym mężem w branży filmowej, ich relacja wydaje się być bardzo życzliwa i wspierająca.

Kathryn Bigelow

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Nowe zdjęcie Bruce’a Willisa. Spacerował za rękę z opiekunem
Nowe zdjęcie Bruce’a Willisa. Spacerował za rękę z opiekunem
Od ponad 30 lat bada sprawę Heweliusza. Ocenił nowy serial Netfliksa o tragedii
Od ponad 30 lat bada sprawę Heweliusza. Ocenił nowy serial Netfliksa o tragedii
Nowy "Predator" jak "Shrek". Nie ma się czego bać
Nowy "Predator" jak "Shrek". Nie ma się czego bać
Netflix wrzucił fragment ostatniego sezonu "Stranger Things". Zaczyna się niezwykle mrocznie [WIDEO]
Netflix wrzucił fragment ostatniego sezonu "Stranger Things". Zaczyna się niezwykle mrocznie [WIDEO]
Przechodzi do ataku. Domaga się odszkodowania w wysokości 160 mln dol.
Przechodzi do ataku. Domaga się odszkodowania w wysokości 160 mln dol.
Brittany Snow musiała zawiesić karierę w Hollywood. "Potrzebowałam na nowo pokochać życie"
Brittany Snow musiała zawiesić karierę w Hollywood. "Potrzebowałam na nowo pokochać życie"
Agata Turkot dla WP: "Kiedy dzieje się przemoc, to powinna nas poruszać"
Agata Turkot dla WP: "Kiedy dzieje się przemoc, to powinna nas poruszać"
Reżyser "Wszystko dozwolone" odpowiada krytykom. Broni Kim Kardashian
Reżyser "Wszystko dozwolone" odpowiada krytykom. Broni Kim Kardashian
Bolesne życie gwiazdy "Kevina". "To wciąż mnie rani. Tak głęboko to sięga"
Bolesne życie gwiazdy "Kevina". "To wciąż mnie rani. Tak głęboko to sięga"
Niespodziewany hit w Polsce. "Vin Diesel jakiego jeszcze nie znacie"
Niespodziewany hit w Polsce. "Vin Diesel jakiego jeszcze nie znacie"
Pierwszy zwiastun filmu "Michael". Siostrzeniec w roli króla popu
Pierwszy zwiastun filmu "Michael". Siostrzeniec w roli króla popu
Karolina Korwin Piotrowska o nowym filmie Smarzowskiego. "Chciałabym, żeby zobaczyli go wszyscy"
Karolina Korwin Piotrowska o nowym filmie Smarzowskiego. "Chciałabym, żeby zobaczyli go wszyscy"