Kathryn Bigelow

Pierwsza w historii kina laureatka Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser. Z typowego reżysera filmów sensacyjnych bezwiednie stała się prawdziwą wojowniczką o prawa kobiet w muskularnym świecie.

Obraz

** Kathryn Ann Bigelow urodziła się 27 listopada 1951 roku w San Carlos w Kalifornii.**Jest jedynym dzieckiem bibliotekarki i kierownika sklepu z farbami. Od dzieciństwa nasiąkała kulturą. Już jako nastolatka dała się poznać jako utalentowana malarka. Malowała obrazy dla muzeum Whitney w Nowym Jorku, a także pozowała do zdjęć dla sieci handlowej GAP.

Sztuk plastycznych uczyła się w San Francisco Art Institute. Jako dwudziestolatka zdobyła stypendium Whitney’s Museum Independent Study Program. Studiowała pod okiem Susan Sontag, byłej członkini awangardowej, brytyjskiej grupy Art & Language, współpracowała ze słynnym amerykańskim konceptualistą, Laurence’em Wienerem, i wykładała sztukę na kalifornijskich uniwersytetach.

W końcu postawiła na reżyserię i studia w szkole filmowej Columbia.Jej edukacja obejmowała również teorię i krytykę filmową. W zmaskulinizowanym Hollywood miała pod górkę. Kluczowe dla przebiegu swojej kariery decyzje Bigelow podjęła w połowie lat osiemdziesiątych. Tuż po dobrym debiucie, zarzucono ją propozycjami realizowania komedii romantycznych i filmów dla nastolatków. Konsekwentnie odmawiała.

Jej pierwszy krótkometrażowy film, ‘The Set-Up’ (1978), to 20-minutowa dekonstrukcja przemocy w filmie. Pierwszy jej film fabularny to ‘The Loveless’ (1982) o motocyklistach, gdzie współreżyserem był Monty Montgomery. Następnie wyreżyserowała ‘Blisko ciemności’ (Near Dark, 1987), na podstawie scenariusza napisanego we współpracy z Erikiem Redem. Film wzbudził zainteresowanie zarówno krytyków, jak i fanów horrorów dzięki swej niezwykłej mieszance gatunków, łączącej film o wampirach i western.

W ‘Błękitnej stali’ gwiazdą jest Jamie Lee Curtis, grająca policjantkę-nowicjuszkę świadomą własnej delikatności. Kultowy film ‘Na fali’ to rola Keanu Reevesa jako agenta FBI, który udaje surfera, aby schwytać grupę złodziei okradających banki.

W 1995 roku powstał film ‘Dziwne dni’, gdy fascynowano się rzeczywistością wirtualną. Scenarzystą i producentem był James Cameron, były już wtedy mąż reżyserki. Film nie przyciągnął zbyt wielkiej widowni. Jest to thriller neo-noir z akcją w Los Angeles na przełomie wieków. Gwiazdami są Ralph Fiennes i Angela Bassett, ta ostatnia jako silna kobieta, jedna z wielu w filmach Bigelow. W scenie finałowej pojawiły się dziesiątki tysięcy statystów.

Rok 2000 to film ‘Przekleństwo wyspy’, na podstawie powieści pod tym samym tytułem Anity Shreve, portret dwóch kobiet uwięzionych w dusznych związkach. Nie ma tu technicznych fajerwerków, jest tylko tematyka rodzinna. W roku 2002 wyreżyserowała film ‘K-19’, z Harrisonem Fordem, o grupie mężczyzn na pokładzie pierwszej radzieckiej łodzi podwodnej o napędzie atomowym. Film okazał się kasowym niewypałem, mimo pełnej akcji fabuły i dbałości o szczegóły.

Kolejny film Bigelow to ‘The Hurt Locker. W pułapce wojny’(2008). Obraz ten, traktujący o wojnie w Iraku, stał się największym sukcesem artystycznym reżyserki i przyniósł jej nominację do Oscara za reżyserię, a następnie i samą nagrodę. Oscara otrzymała na gali 7 marca 2010 r., będąc pierwszą kobietą w historii uhonorowaną Oscarem za reżyserię.

Bigelow w swoich filmach wybiera tematy będące również afrodyzjakami przemocy, np: broń czy wojna. Tworzy kino gatunków o mocnym męskim charakterze jednak dodatkowo wzbogaca swoje dzieła autokomentarzem. Dzięki temu nie daje się jednoznacznie sklasyfikować do pewnego typu twórczości i ucieka przed etykietkami. Bohaterowie Bigelow swój światopogląd budują na kontrze do kolektywu, który ich wchłonął.

Kathryn Bigelow w 1989 roku poślubiła współczesnego przodownika amerykańskiego kina – Jamesa Camerona.Małżeństwo trwało zaledwie 2 lata. Jak donoszą źródła plotkarskie, para rozstała się w gniewie i długo po rozwodzie nie mogli dojść do porozumienia. Dziś, kiedy to Bigelow zwyciężyła nad byłym mężem w branży filmowej, ich relacja wydaje się być bardzo życzliwa i wspierająca.

Kathryn Bigelow

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"