Trwa 艂adowanie...
d5tvs6w
miasto boga
04-12-2006 18:07

Krajobraz bez Boga

d5tvs6w
d5tvs6w

Film Fernando Meirellesa kt贸rego akcja dzieje si臋 na przedmie艣ciach Rio de Janerio zosta艂 nakr臋cony na podstawie powie艣ci Paolo Linsa "Cidade de Deus". Tytu艂owe Miasto Boga to powsta艂a w latach 60. dzielnica biedoty. Nie ma st膮d ucieczki, bo niby dok膮d? Ten, kto tu mieszka musi podporz膮dkowa膰 si臋 bezwzgl臋dnym wymogom ulicy, gdzie rz膮dzi silniejszy, a zabicie kogo艣 to jak odpakowanie cukierka. W filmowym Cidade de Deus nie wzywa si臋 na pomoc policji, ale ucieka przed ni膮. Siej膮cy postrach baronowie narkotykowi wyznaczaj膮 w艂asne granice i prawa, a kilkuletnie dzieci maszeruj膮c ulic膮 licytuj膮 si臋 ilu ludzi ka偶dy z nich rozwali艂 i ilu jeszcze rozwali. W Mie艣cie Boga wszystko kojarzy si臋 z przemoc膮, ze 艣mierci膮.

呕ycie toczy si臋 tu szybko, tak jak ca艂y film, kt贸ry stanowi uk艂adank臋 wielu 艣wietnie pasuj膮cych do siebie element贸w. Doskona艂e zdj臋cia - podczas ostatniego festiwalu Camerimage ich autor Cesar Charlone otrzyma艂 Z艂ot膮 呕ab臋 - dynamiczna narracja i monta偶, zmiany tempa, kolor贸w, styl贸w filmowania powoduj膮, 偶e nie mo偶na nie zwr贸ci膰 uwagi na spos贸b realizacji obrazu, ale i tre艣ci nic zarzuci膰 sie nie da, bo przera偶aj膮ca rzeczywisto艣膰 opisana zosta艂a naprawd臋 przekonywuj膮co.
Film podzielony jest na trzy cz臋艣ci (trzy dekady), a jego akcja obejmuje okres od lat 60. do 80. Narratorem opowie艣ci jest Kapiszon, kt贸ry jako jeden z niewielu nie ma zamiaru zosta膰 bandyt膮, ale fotografem i dzi臋ki tym zainteresowaniom wyrwie si臋 ze slums贸w. Widzimy go jako dwudziestoparolatka obserwuj膮cego bezwzgl臋dn膮 rywalizacj臋 dw贸ch gang贸w. Za chwil臋 akcja przenosi si臋 wstecz, kiedy Kapiszon jako dziecko biega za pi艂k膮 z kolegami, kt贸rzy niebawem od napad贸w przejd膮 do zaj臋膰 bardziej op艂acalnych, czyli do handlu narkotykami.

Miasto Boga ma wielu bohater贸w, wyrazistych i w gruncie rzeczy podobnych do siebie, a tak偶e wiele w膮tk贸w. Mamy tu b艂yskawiczne zwroty akcji i liczne retrospekcje. Nic nie dzieje si臋 po kolei. Obrazy zmieniaj膮 si臋 szybko i szybko te偶 poddajemy si臋 specyficznemu rytmowi filmu. Widzimy 艣wiat bez zasad, gdzie takie poj臋cia jak przyja藕艅, mi艂o艣膰, prawda, nie maj膮 wi臋kszego znaczenia. Obserwujemy tworzenie narkotykowej mafii, walki gang贸w, przej臋cie w艂adzy w dzielnicy przez Ma艂ego Ze, kt贸rego armi膮 s膮 ma艂e dzieci zabijaj膮ce bez opami臋tania. Widzimy r贸wnie偶 trudny proces dorastania. Bolesny, chocia偶 mieszka艅cy dzielnicy zdaj膮 si臋 szybko przyzwyczaja膰 do swojego 偶ycia. Jak gdyby by艂o to oczywiste, 偶e egzystuje si臋 tak jak wszyscy, 偶e ginie si臋 od kuli si臋 maj膮c kilkana艣cie lat. Ich przysz艂o艣膰 b臋dzie taka sama, jak ich starszych braci i koleg贸w. Nast臋pni stoj膮 ju偶 w kolejce, aby obj膮膰 przyw贸dztwo, sprzedawa膰 narkotyki, zabija膰. Taka jest kolej rzeczy w Mie艣cie Boga. 呕ycie ludzkie nie ma tu
wielkiej warto艣ci, ceni si臋 si艂臋, pieni膮dze i wp艂ywy.

Fernando Meirelles pokazuje bezwzgl臋dny, pe艂en okrucie艅stwa 艣wiat, na widok kt贸rego automatycznie rodzi si臋 pytanie jak to mo偶liwe. Si艂a tego filmu polega mi臋dzy innymi na tym, 偶e ogl膮daj膮c mro偶膮ce krew w 偶y艂ach sceny mamy 艣wiadomo艣膰, 偶e oparty jest na faktach, a w g艂贸wnych rolach ogl膮damy w wi臋kszo艣ci dzieci wychowuj膮ce si臋 w dzielnicach biedoty, i co istotne, opowie艣膰 o ich losach pozbawiona jest rzewnej otoczki. Powsta艂 film sugestywny i poruszaj膮cy. Decyduj膮c si臋 na zrealizowanie spo艂ecznego obrazu o rzeczywisto艣ci slums贸w re偶yser nie mia艂 艂atwego zadania, bo m贸wi膰 o przemocy w czasach, kiedy przemoc kr贸luje jako zjawisko i jako temat eksploatowany do granic mo偶liwo艣ci jest niezwykle trudno. Tym wi臋ksze nale偶膮 mu si臋 brawa.

d5tvs6w
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d5tvs6w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj