Krzysztof Zaleski

Uznany reżyser teatralny, z powodzeniem uprawiający również zawód aktora. Jeden z czołowych odtwórców ról w dziełach Kina Moralnego Niepokoju. Zdobywca nagrody aktorskiej na FPFF w Gdyni w 1981 roku za pierwszoplanowe występy w czterech różnych produkcjach filmowych.

Obraz

Urodził się 3 września 1948 roku w Świętochłowicach. Zanim ukończył Wydział Reżyserii Teatralnej PWST w Warszawie (1979, dyplom 1986), zdobył wykształcenie uniwersyteckie na Wydziale Filologii Polskiej i Słowiańskiej UW (1971). Jako reżyser teatralny związany był ze scenami warszawskich teatrów: na Woli (1975-76), Współczesnego (1976-87), Dramatycznego (1987-88) i Ateneum (od 1988 roku) oraz ze sceną Teatru Telewizji (od 1978 roku). Reżyserował również dla Teatru Polskiego Radia, od 2006 roku pełniąc funkcję jego głównego reżysera. W tej dziedzinie twórczości zasłynął m.in. jako twórca adaptacji i reżyser sztuki „Ksiądz Marek” Juliusza Słowackiego (1983), uznanej za jedną z najwybitniejszych inscenizacji Słowackiego w Teatrze Dramatycznym, reżyser „Mahagonny” wg Brechta/Weilla (1982) i musicalu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” wg scenariusza napisanego wspólnie z Agnieszką Osiecką, zrealizowanych w Teatrze Współczesnym.

Jego debiutem aktorskim na ekranie była rola w „Niedzielnych dzieciach” Agnieszki Holland (1976) – telewizyjnym filmie zwiastującym rodzący się wówczas nurt Kina Moralnego Niepokoju, którego Zaleski był ważnym współtwórcą, głównie jako odtwórca mniejszych lub większych ról w wielu jego sztandarowych dziełach.

Zagrał m.in. w kolejnych filmach Holland (jako prowokator w „Gorączce” 1980; dróżnik w „Kobiecie samotnej” 1981), był stałym odtwórcą ról u Janusza Zaorskiego („Pokój z widokiem na morze” 1977, „Zaległy urlop” 1978, serial „Punkt widzenia” 1980, „Dziecinne pytania” 1981, „Matka Królów” 1982, czy późniejsze: „Zabawa w chowanego” 1984, „Jezioro Bodeńskie” 1985 i „Piłkarski poker” 1988) i Feliksa Falka (epizod w „Wodzireju” 1977, „Szansa” 1979, „Idol” 1984). Zagrał epizody w tak słynnych dziełach, jak „Przypadek” Kieślowskiego (1981), „Człowiek z żelaza” (1981), czy „Bez znieczulenia” Wajdy (1978, również współpraca scenariuszowa).

** Za pierwszoplanowe kreacje u Janusza Kijowskiego w „Indeksie” (1977) i „Głosach” (1980) oraz pamiętne role w „Gorączce” Holland i w „Dziecinnych pytaniach Zaorskiego został uhonorowany nagrodą aktorską na FPFF w Gdyni w 1981 roku.**

W kolejnych dekadach miał okazję spotkać się zarówno z Kijowskim („Warszawa. Rok 5703” 1992), Falkiem („Samowolka” 1993, „Twarze i maski” 2000), jak i z Zaorskim („Cudownie ocalony” z telewizyjnego cyklu „Polskie miłości” 2004). Ponadto dał pamiętne, komediowe występy u Stanisława Barei w „Zmiennikach” (1986), Andrzeja Kotkowskiego w „Obywatelu Piszczyku” z Jerzy Stuhrem (1988), Mirosława Borka w „Konsulu” z Marią Pakulnis i Janem Fronczewskim (1989), czy Łukasza Wylężałka w filmie „O dwóch takich co nic nie ukradli” (1999). Często można było oglądać go na planie sensacyjno-kryminalnych produkcji („Zabij mnie glino” Jacka Bromskiego 1987, „Gracze” Ryszarda Bugajskiego 1995, „Sztos” Olafa Lubaszenki 1997, seriale: „Dziki 2. Pojedynek” Krzysztofa Langa 2005, „Kryminalni”, czy „Fala zbrodni”), filmów historycznych („Męskie sprawy” Jana Kidawy-Błońskiego 1988, „Życie za życie. Maksymilian Kolbe” Krzysztofa Zanussiego 1990), ale i przejmujących, współczesnych dramatów („Kochankowie mojej mamy” Radosława

Piwowarskiego z Krystyną Jandą 1985, „Tylko strach” Barbary Sass z Anną Dymną 1993, „Egoiści” Mariusza Trelińskiego 2000).

Współpracował przy scenariuszu popularnego serialu telewizyjnego „Psie serce” z Marią Pakulnis w roli głównej (2002-2003).

Jego ostatnim występem filmowym była rola u boku Vala Kilmera, Bogusława Lindy i Katarzyny Figury w anglojęzycznym „Summer Love” Piotra Uklańskiego (2006). W 2007 roku objął posadę dyrektora i redaktora naczelnego Programu 2 Polskiego Radia. W tym samym roku został też laureatem prestiżowej nagrody Feliksa Warszawskiego za najlepszą reżyserię spektaklu „Wagon” w Teatrze Współczesnym w Warszawie.

Wykładał reżyserię w warszawskiej PWST. W latach 1987-90 był nawet prodziekanem Wydziału Reżyserskiego tej uczelni. Zmarł 20 października 2008 roku w Warszawie, z powodu choroby nowotworowej. Został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Krzysztof Zaleski

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"