Liv Ullmann

Najbardziej znana na świecie aktorka pochodzenia norweskiego, jedna z muz i czołowych aktorek Ingmara Bergmana; również - reżyserka i scenarzystka.

Obraz

Urodziła się 16 grudnia 1938 roku w Tokio, w Japonii. Nietypowe miejsce urodzenia związane było z pracą ojca Liv – inżyniera, który zwykł pracować zagranicą. Poza Japonią, rodzina Ullmann mieszkała również w Kanadzie i USA. Po śmierci ojca i po zakończeniu wojny, na stałe wróciła wraz z matką do Oslo. Aktorstwa uczyła się w Webber-Douglas Academy of Dramatic Art w Londynie, już po powrocie do ojczyzny debiutując na scenie w sztuce „The Diary of Anne Frank” (1957).

Jej debiutem filmowym była rola w norweskiej komedii „Fjols til fjells” (1957). Kontynuowała występy w norweskim Teatrze Narodowym i w skandynawskich produkcjach („Krnąbrne dziewczę” 1959, „Krótkie lato” 1962 z Bibi Anderson), kiedy spotkała szwedzkiego mistrza kina – Ingmara Bergmana.

Spotkanie z Bergmanem przesądziło o dalszych losach artystycznej drogi Ullmann. Aktorka nie pozostała dłużna – doprawdy trudno dziś wyobrazić sobie dzieła Bergmana bez charakterystycznej, ekspresywnej twarzy Ullmann. Aktorka idealnie wpasowała się w specyficzny typ uprawianej wówczas przez reżysera twórczości – kameralnych, silnie emocjonalnych dramatów psychologicznych, rozgrywanych z reguły w zamkniętych przestrzeniach, z udziałem niewielkiej ilości aktorów.

** Pierwszym wspólnym filmem twórców była „Persona” (1966). Wybitna, wykreowana tutaj (u boku Bibi Anderson) rola Elisabet Vogler znalazła się na 49. miejscu w rankingu najlepszych kreacji aktorskich wszechczasów.**

Później zrealizowali z Bergmanem jeszcze 9 filmów. Były to: „Hańba” (1968, nagrody National Board of Review i National Society of Film Critics), „Godzina wilka” (1968, National Board of Review Award), „Namiętności” (1969), „Szepty i krzyki” (1972, Specjalny David dla wszystkich czterech aktorek), „Sceny z życia małżeńskiego” (1973, nominacja do BAFTA i Złotego Globu, David, National Society of Film Critics Award), „Twarzą w twarz” (1976, nominacja do Oskara, Złotego Globu i BAFTA, National Board of Review Award), „Jajo węża” (1977), „Jesienna sonata” (1978, David) i film TV „Sarabanda” (2003). Na planie większości z nich spotkała się z wybitnym aktorem, Maxem von Sydowem.

Innym skandynawskim reżyserem, z którym aktorka nawiązała owocną współpracę był Jan Troell. Za rolę (ponownie u boku von Sydowa) w jego „Emigrantach” (1971) otrzymała Złoty Glob i nominację do Oskara. Później zagrała u niego w „Osadnikach” (1972, National Board of Review i National Society of Film Critics Awards dla Najlepszej Aktorki) i w westernie „Narzeczona Zandy’ego” z Genem Hackmanem (1974).

** Udział w filmach Bergmana i Troella zapewnił Ullmann międzynarodowy rozgłos i możliwość występów poza Skandynawią - m.in. w głośnym filmie Richarda Attenborough „O jeden most za daleko” (1977), jako tytułowa „Papież Joanna” (1972) w brytyjskim dramacie historycznym, w amerykańskiej komedii „Czterdzieści karatów” (1973, nominacja do Złotego Globu), czy brytyjskich filmach Anthony’ego Harveya, takich jak: „Abdykacja” (1974), „Gracze” (1979), czy „Rzeczy Richarda” (1980, Pasinetti Award na MFF w Wenecji).**

Grała w filmach różnych gatunków i różnej produkcji, jak na przykład belgijsko-włosko- francuski thriller „Zimny pot” z Charlesem Bronsonem (1970), hiszpańsko-włosko- francuski horror fantasy „Leonor” Juana Luisa Buñuela z Michelem Piccoli (1975), australijska adaptacja ibsenowskiej „Dzikiej kaczki”, francusko-szwajcarski thriller „Dangerous Moves” z Wojciechem Pszoniakiem, Danielem Olbrychskim i Michelem Piccoli, czy włosko-francuska komedia „Miejmy nadzieję, że to będzie córka” (1986) z Catherine Deneuve i Bertrandem Blierem. W 1987 roku ponownie spotkała się z Olbrychskim na planie włoskiego dramatu „Żegnaj Moskwo” Mauro Bologniniego, otrzymując za rolę czwartą z kolei nagrodę Davida.

Rola w argentyńsko-niemieckiej „Przyjaciółce” (1988) przyniosła jej nagrodę aktorską w San Sebastián, a występ u boku Petera Fondy w „Różanym ogrodzie” (1989) – ostatnią nominację do Złotego Globu.

W 1991 roku zagrała w dramacie „Wół”, na planie którego spotkała Stellana Skarsgårda i – po raz kolejny – Maxa von Sydowa. Film wyreżyserował wybitny operator, wieloletni współpracownik Bergmana – Sven Nykvist.

W latach 90-tych aktorka niemal całkowicie zrezygnowała z gry aktorskiej, poświęcając się reżyserii filmowej. W 1992 roku zadebiutowała dobrze przyjętym przez krytykę dramatem „Sofie” (trzy nagrody na MFF w Montréalu). Później zrealizowała ekranizację „Krystyny, córki Lavransa” (1995) i telewizyjny dramat „Intymne zwierzenia” (1996, nagroda FIPRESCI na MFF w Valladolid) według scenariusza Bergmana (oba filmy ze zdjęciami Svena Nykvista), w tym samym roku biorąc udział w nowelowym projekcie „Lumière i spółka”, powstałym z okazji 100-lecia kina.

** Za najwybitniejsze osiągnięcie Ullmann, jeśli chodzi o reżyserię, uważa się również powstały według scenariusza Bergmana dramat „Wiarołomni” (2000, nominacja do Złotej Palmy w Cannes, Nagroda Ekumeniczna na Norweskim MFF, Specjalne Wyróżnienie na MFF we Flandrii i Urugwaju, nominacja do Nagrody Goya). Liv Ulmann jest laureatką szeregu nagród specjalnych - norweskiej Amandy (Honorowa Nagroda za całokształt, 1992), Honorowej Europejskiej Nagrody Filmowej „za europejski wkład w rozwój kina światowego” (2004), Nagrody za Całokształt na MFF w Montréalu (1995), Weronie (2001), Kopenhadze (2003), Karlovych Varach (2005) i San Sebastián (2007).**

Słowo „Liv” oznacza w języku norweskim „Życie”. W 1976 roku wydana została jej autobiograficzna książka, zatytułowana „Przemiany”.

Liv Ullmann

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"