Madonna
Miejsce urodzenia: | Bay City, Michigan, USA |
Reżyser: | W.E. (2011) (Bertie) |
Scenarzysta: | |
Filmografia: | Układ prawie idealny (2000) (Abbie Reynolds) Evita (1996) (Eva Evita Duarte de Perón) Madonna: Truth or Dare (1991) (we własnej osobie) Ogary Broadwayu (1989) (Hortense Hathaway) Rejs w nieznane (2002) (Amber) Ich własna liga (1992) (piosenka 'This Used To Be My Playground') Cztery pokoje (1995) (Elspeth) Who's That Girl? (1987) (Nikki Finn) Desperacko poszukuję Susan (1985) (Susan) Dziewczyna nr 6 (1996) (boss nr 3) W.E. (2011) (Bertie) Body of Evidence (1993) (Rebecca Carlson) Śmierć nadejdzie jutro (2002) (Verity) Niespodzianka z Szanghaju (1986) (Gloria Tatlock) Dick Tracy (1990) (Breathless Mahoney) Vision Quest (1985) (piosenkarka w klubie) Artur i Minimki (2006) (Królewna Selenia) |
Jedna z największych gwiazd muzycznych na świecie, królowa popu i skandalizująca ikona pop-kultury, od początku kariery związana z kinem – nie tylko jako odtwórczyni filmowych piosenek, ale również aktorka, producentka, a ostatnio – także reżyserka i scenarzystka. Rekordzistka jeśli chodzi o liczbę zdobytych Złotych Malin.
Urodziła się 16 sierpnia 1958 roku w Bay City w stanie Michigan, dorastała na przedmieściach Detroit w wielodzietnej rodzinie, jako jedna z ośmiorga dzieci (wliczając dwójkę przyrodniego rodzeństwa). Już jako pięcioletnie dziecko zaliczyła lekcję szybkiego dorastania - po śmierci matki, która zmarła na raka w 1963 roku, to właśnie na nią spadła część obowiązków związanych z prowadzeniem domu i opieką nad młodszym rodzeństwem.
Jako nastolatka była outsiderką - miała swój własny styl, pasjami słuchała muzyki klasycznej, a większość wolnego czasu spędzała w lokalnym klubie tanecznym. Sukcesy w tej dziedzinie umożliwiły jej otrzymanie stypendium w University of Michigan (1976), jednak już po roku zrezygnowała z nauki i wyjechała do Nowego Jorku, by tam szukać szczęścia i możliwości zaistnienia na tanecznej scenie. Ostatecznie, jak wiadomo, postanowiła podążyć ścieżką kariery muzycznej.
Pierwsze sukcesy w tej dziedzinie osiągnęła w 1983 roku, jednak prawdziwym przełomem był nagrany rok później album „Like a Virgin” – to właśnie on w krótkim czasie przyniósł tej, nikomu nie znanej dziewczynie z Michigan, międzynarodową sławę i rozpoznawalność, jak również status jednej z najbardziej wpływowych gwiazd muzycznego show-biznesu. Madonna szybko stała się jedną z najwyrazistszych ikon pop-kultury, a nadany jej jeszcze w latach 80-tych tytuł „królowej muzyki pop” dzierży po dziś dzień.
Mniej więcej w tym samym czasie, gdy rozkwitła kariera muzyczna panny Ciccone, zdecydowała się jednocześnie spróbować swoich sił jako aktorka. Jej debiutem była rola w niezależnym filmie kryminalnym „A Certain Sacrifice” Stephena Jona Lewickiego (1985). Jeszcze w tym samym roku wzięła udział w dwóch hollywoodzkich filmach – producenci kuli żelazo, póki gorące, licząc na to, że popularność Madonny przełoży się na wyniki w box-ofiice’sie.
W 1985 roku pojawiła się w tytułowej roli w dość dobrze przyjętej komedii „Rozpaczliwie poszukując Susan” z Rosanną Arquette i Aidanem Quinnem i zagrała mały epizod w filmie „Zwariowałem dla ciebie”, dla potrzeb którego powstał jeden z jej słynnych przebojów – „Crazy For You”.
Kolejne filmy z jej udziałem okazały się jednak totalną klapą – szczególnie przygodowa, osadzona w latach 30-tych komedia „Niespodzianka z Szanghaju”, gdzie wystąpiła u boku ówczesnego męża, Seana Penna (1986, Złota Malina).
Rok 1988 przyniósł jej debiut na Broadwayu w sztuce „Speed-the-Plow” Davida Mameta, jak również pierwszą z pięciu nominacji do Złotego Globu w kategorii Najlepsza Piosenka, za utwór „Who’s That Girl?” do filmu pod tym samym tytułem, z jej gwiazdorskim udziałem. Pozostałe nominacje do tej nagrody otrzymała za piosenki do filmów: „Ich własna liga” (1992), „With Honors” (1994), „Austin Powers 2: Szpieg, który nie umiera nigdy” (1999) i „Śmierć nadejdzie jutro” (2002).
Dość dobrze przyjęte były występy Madonny w komedii kryminalnej „Dick Tracy” w reżyserii i z udziałem jej ówczesnego partnera, Warrena Beatty (1990, nominacja do Saturna) oraz w pastiszowych „Cieniach we mgle” Woody’ego Allena (1992), jednak rola w erotycznym thrillerze „Sidła miłości” z Willemem Dafoe i Julianne Moore, prócz nominacji do MTV Movie Award w kategorii Najbardziej Pożądana Kobieta przyniosła jej też kolejną, niechlubną Złotą Malinę (1993).
Zanim nadszedł najjaśniejszy moment aktorskiej ‘kariery’ Madonny, wzięła udział w tak głośnych filmach, jak „Cztery pokoje” i „Brooklyn Boogie” (oba z 1995 roku), partnerowała też Jamesowi Russo na planie „Niebezpiecznej gry” Abla Ferrary (1993).
Jedyną rolą Madonny, która bezsprzecznie wzbudziła aprobatę krytyki, była tytułowa kreacja w biograficznym musicalu „Evita” w reżyserii Alana Parkera, z Antonio Banderasem u boku (1996). Rola słynnej Argentynki przyniosła jej Złoty Glob oraz nominację do MTV Movie Award dla Najlepszej Aktorki, zaś piosenka „You Must Love Me” w jej wykonaniu zdobyła Oskara.
Znakomita kreacja nie ustrzegła ją jednak przed otrzymaniem specjalnej, jubileuszowej Złotej Maliny dla Najgorszej Aktorki Stulecia (2000), jak również kolejnych statuetek za późniejsze występy: w „Układzie prawie idealnym” (2000), bondowskim filmie „Śmierć nadejdzie jutro” (2002) i w „Rejsie w nieznane” w reżyserii drugiego męża, Guya Ritchie (2002).
Nieugięta przed nowymi wyzwaniami, w 2008 roku debiutowała jako scenarzystka i reżyserka komedii „Mądrość i seks”. Była również producentką wykonawczą tego filmu.
Poza tym wyprodukowała takie obrazy, jak: głośny dokument „W łóżku z Madonną” (1991), dwie części komedii akcji „Agent Cody Banks” z Hilary Duff (2003, 2004), telewizyjną komedię romantyczną „30 dni do sławy” (2004), dokumentalne „Sekrety Madonny” (2005) i „I Am Because We Are” wg własnego scenariusza (2008).
W 2006 roku użyczyła głosu księżniczce Selenii – bohaterce animowanego filmu „Artur i Minimki” Luka Bessona.
Komentarze