Marcia Cross
Miejsce urodzenia: | Marlborough, Massachusetts, USA |
Filmografia: | Zawsze mów do widzenia (1996) (Anne Kidwell) Booker () (Sherrie Binford) Kobiece perwersje (1996) (Beth Stephens) Gotowe na wszystko () (Bree Van De Kamp) Zły wpływ (1990) (Ruth Fielding) |
Charakterystyczna rudowłosa „Gotowa na wszystko”, wcześniej znana głównie jako aktorka telewizyjna i sceniczna. Urodziła się 25 marca 1962 roku w Marlborough w stanie Massachusetts.
Odebrała staranne wykształcenie w prestiżowej, dramatycznej Juilliard School w Nowym Jorku.
* Na małym ekranie pojawiła się po raz pierwszy w 1984 roku na planie opery mydlanej „The Edge of Night”.*
W chwilę później otrzymała stały angaż w „One Life to Live”, z którym to serialem związana była w latach 1986-87.
W 1990 roku debiutowała na dużym ekranie, dzięki występowi w thrillerze „Zły wpływ”.
Później pojawiła się jeszcze w kilku filmach (m.in. w komedii romantycznej „Always Say Goodbye” 1996, erotycznym dramacie produkcji europejskiej zatytułowanym „Kobiece perwersje” 1997 z Tildą Swinton, czy thrillerze „Żyjąc w strachu” 2001.)
Mmimo to przez lata dalszej kariery bliżej związana była raczej z medium telewizyjnym, właśnie w nim znajdując stałe zatrudnienie w mniej lub bardziej znanych produkcjach.
W latach 1991-92 brała udział w serialu „Knots Landing”, później miała szczęście otrzymania stałego angażu w znanej produkcji Aarona Spellinga „Melrose Place”, z którym – jako Dr Kimberly Shaw – związana była w latach 1992-97. Niewątpliwie była to pierwsza z przełomowych ról Marcii, zapewniająca jej sporą rozpoznawalność, nie tylko wśród amerykańskiej widowni.
Gościła na planie takich seriali, jak „Dotyk anioła” (1999), „Ally McBeal” (2000), czy „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas” (2001).
W latach 2003-2004 była jedną z gwiazd serialu „Everwood” (gdzie ponownie zagrała panią doktor), zanim nadeszła absolutnie przełomowa rola Bree Van De Camp w jednym z najpopularniejszych seriali ostatnich lat, zatytułowanym „Gotowe na wszystko” (2004-2008). Tworząc kreację z pozoru poukładanej, mającej wszystko pod kontrolą, pedantycznej Bree, której przesadny perfekcjonizm zdradza istnienie „drugiego dna”, przykrytego jedynie pozorami ładu i spokoju, stała się jednym z symboli demaskujących odwieczne amerykańskie bolączki i kompleksy – w tym wypadku odnoszące się do kwestii „perfekcyjnej”, a tak naprawdę - totalnie dysfunkcyjnej rodziny.
Za rolę Bree otrzymała trzy nominacje do Złotego Globu (2005-2007), jedną do nagrody Emmy (2005) oraz Satellite Award w 2006 roku. W 2009 zagrała w filmie "Po prostu Peck".
Komentarze