Marisa Paredes

Charakterystyczna aktorka hiszpańska, jedna z ulubionych odtwórczyń ról u Pedra Almodóvara, a tym samym - jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie gwiazd pochodzących z tego kraju. Urodziła się 3 kwietnia 1946 roku w Madrycie. Studiowała w tamtejszym Dramatic Arts Conservatory, w tym samym czasie rozpoczynając owocną karierę jak aktorka sceniczna, telewizyjna i filmowa. W ciągu lat 60. i 70.osiągnęła status jednej z najlepszych i najbardziej znanych aktorek w kraju, a z początkiem lat 80. stawała się coraz bardziej popularna również zagranicą.

Obraz

** Zadebiutowała w 1960 roku, w komedii „Los ecconómicamente débiles”.**

Przez kolejne lata grała w wielu rodzimych filmach (m.in. „El Señorito y las seductoras” 1969, „Goya. Historia samotności” 1971, „Pies” 1976) i produkcjach TV („Fikcje” 1972-73, „Teatro de siempre” 1967-72, „Novela” 1966-76, czy słynne „Estudio 1”, z którym związana była od 1967 roku). Niejednokrotnie była honorowana za występy na małym ekranie, otrzymując nagrody Fotogramas de Plata w 1969 roku i Antena de Oro w 1974 roku Dekadę lat 80-tych otworzyła występami: w biograficznym „Cervantesie”, komedii Fernanda Trueby „Ópera prima” i w głośnym filmie „Ich złote lata” Emilio Martíneza Lázaro (wszystkie z 1980 roku).

Jako aktorka mająca za sobą bogate doświadczenie w telewizji, idealnie wpisywała się w poetykę filmów Pedro Almodóvara, z którym po raz pierwszy spotkała się na planie filmu „Pośród ciemności” (1983).

Zanim po raz kolejny zagrała u mistrza, grając jedną z głównych ról w „Wysokich obcasach” (1991, Fotogramas de Plata, Golden India Catalina, Golden Kikito, Sant Jordi, Award of the Spanish Actors Unio), wzięła udział w kilku znaczących dziełach kina hiszpańskiego tamtych lat (dramat „Rowery na lato” 1984, „Tata mía” 1986, horror „Tras el cristal” 1987, czy uhonorowany nominacją do nagrody Goya, występ w „Cara de acelga” 1987), nieraz spotykając się na planie ze, znanymi również z filmów Almodóvara aktorkami, takimi jak Carmen Maura, czy Victoria Abril.

W 1992 roku wystąpiła w niemieckojęzycznej komedii „Po sezonie” i partnerowała Maurze na planie „Bezimiennej królowej”, dwa lata później zagrała obok Jeana Rocheforta w hiszpańsko-francuskiej komedii „Tombés du ciel” (1994), a w 1995 roku ponownie spotkała się z Almodóvarem, jako główna gwiazda filmu „Kwiat mego sekretu” (nagrody: Fotogramas de Plata, Premio ACE, Sant Jordi, nagroda aktorska na MFF w Karlovych Varach, nominacja do nagrody Goya).

** Międzynarodowy sukces filmu dał jej, w drugiej połowie lat 90-tych, możliwość występów w zagranicznych produkcjach: francusko-portugalskiej, nowelowej komedii „Trzy życia, jedna śmierć” Raoula Ruiza, z Marcello Mastroiannim (1996), francusko-chilijskim „Doktorze Chance” z Joe Strummerem (1997), słynnej, obsypanej nagrodami tragikomedii włoskiej „Życie jest piękne” Roberta Benigniego (1997, nominacja do zespołowej Screen Actors Guild Award), czy w amerykańskim dramacie „Szepty aniołów” Nicka Hamma, z Frances McDormand, Penélope Cruz i Vincentem Perezem (1998).**

Zagrała jeszcze w filmie „Preferencja” (1998) i po raz kolejny spotkała się z Arturo Ripsteinem na planie filmu „Nie ma kto pisać do pułkownika” z Salmą Hayek (1999), zanim w 1999 roku dała pamiętny występ w roli Humy Rojo w głośnym filmie „Wszystko o mojej matce” Almodóvara (Premio ACE, Santa Fe Film Critics Circle Award). Z reżyserem spotkała się jeszcze na planie „Porozmawiaj z nią” (2002), tam jednak grając wyłącznie drobny epizod. Wcześniej była gwiazdą dramatu hiszpańskiego „Salvajes” i znanego, wyprodukowanego przez Almodóvara horroru meksykańskiego twórcy, Guillermo Del Toro „Kręgosłup diabła” (oba z 2001 roku).

Stale aktywna zawodowo, w ostatnich latach pojawia się niemal wyłącznie na planie rodzimych produkcji (m.in. dramaty: „Una preciosa puesta del sol” z Aną Torrent 2003, „Crepúscolo rojo” 2003, „Zimowe słońce” 2004, komedia romantyczna „Królowe” 2005).

Ostatnie projekty filmowe z jej udziałem, to: brytyjsko-hiszpański „Four Last Songs” ze Stanleyem Tucci i Emmanuelle Seigner (2007) i włoski dramat „L’uomo che ama” z Moniką Bellucci (2008).

** Jest laureatką kilku nagród za całokształt: specjalnej Sant Jordi z 2002 roku, Cinemania Award i Taormina Arte Award z 2003 roku, i Nacho Martínez Award z 2007 roku.**

Marisa Paredes

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Denise Richards o wycieku nagich zdjęć: "Czułam wstyd". W sądzie opisała skutki
Denise Richards o wycieku nagich zdjęć: "Czułam wstyd". W sądzie opisała skutki
Była "zaczadzona" Stalinem. "Wielka aktorka, a tak podły człowiek"
Była "zaczadzona" Stalinem. "Wielka aktorka, a tak podły człowiek"
Powraca po raz ostatni. Poszli na całość. Najdroższy w historii
Powraca po raz ostatni. Poszli na całość. Najdroższy w historii
Premiera filmu "Prześwit": Daria Polunina o swojej roli
Premiera filmu "Prześwit": Daria Polunina o swojej roli
HBO odsłania karty. Nowy hit na horyzoncie
HBO odsłania karty. Nowy hit na horyzoncie
Nowy kit Netfliksa. "Agatha Christie przewracałaby się w grobie"
Nowy kit Netfliksa. "Agatha Christie przewracałaby się w grobie"
"Predator" z zaskakującym oznaczeniem wiekowym. To pierwszy raz w historii
"Predator" z zaskakującym oznaczeniem wiekowym. To pierwszy raz w historii
Jolie opisuje rozwód z Bradem Pittem. Domaga się 33 tys. dolarów
Jolie opisuje rozwód z Bradem Pittem. Domaga się 33 tys. dolarów
Powraca polski przebój. Drugą część obejrzało w kinach 650 tys. widzów
Powraca polski przebój. Drugą część obejrzało w kinach 650 tys. widzów
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Ależ się zmienił. Pierwsze zdjęcia z nowego serialu Netfliksa
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Miał być kit, wyszedł przebój. Kinowy film już podbija polskie domy
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej
Costner się nie poddaje. Poleciał po pieniądze do Arabii Saudyjskiej