Mariusz Treliński
Miejsce urodzenia: | Warszawa, Polska |
Reżyser: | Zad wielkiego wieloryba (1987) Egoiści (2000) (klientka w agencji reklamowej) Pożegnanie Jesieni (1990) (zdjęcia) Łagodna (1995) (Łukiera) |
Scenarzysta: | Egoiści (2000) (klientka w agencji reklamowej) |
Filmografia: | Zad wielkiego wieloryba (1987) Egoiści (2000) (reżyseria, scenariusz) Pożegnanie Jesieni (1990) (reżyseria, scenariusz) Łagodna (1995) (reżyseria, scenariusz) |
Reżyser operowy, filmowy i teatralny. Dyrektor artystyczny Opery Narodowej w sezonie 2005/06 i ponownie od 2008 roku.
Mariusz Treliński urodził się 28 marca 1962 roku w Warszawie. Absolwent wydziału reżyserii łódzkiej PWSFTViT.Debiutował filmem telewizyjnym Zad wielkiego wieloryba. Nakręcił także: Pożegnanie jesieni (1990) według powieści Witkacego (premiera na Festiwalu w Wenecji; nagrody im. Andrzeja Munka oraz Ministra Kultury i Sztuki za najlepszy debiut), Łagodną (1995) na motywach opowiadania Fiodora Dostojewskiego oraz Egoistów (2001).
Był dyrektorem artystycznym Studia im. Karola Irzykowskiego (1990-92).* W Operze Narodowej debiutował w 1995 roku kameralną inscenizacją Wyrywacza serc Elżbiety Sikorywedług prozy Borisa Viana (Festiwal „Warszawska Jesień”, Centrum Pompidou w Paryżu). W maju 1999 roku odbyła się na tej scenie premiera jego głośnej inscenizacji Madame Butterfly Pucciniego ze scenografią Borisa Kudlički (odtąd stałego współpracownika reżysera). Wielkim sukcesem było przeniesienie tej inscenizacji do Washington Opera (2001, wznowienie w 2006) na zaproszenie Placida Domingo.*
Kolejne inscenizacje operowe Mariusza Trelińskiego w Warszawie to: Król Roger Szymanowskiego (2000), Otello Verdiego (2001), Oniegin Czajkowskiego (2002) i Don Giovanni Mozarta (2002, Los Angeles Opera 2003 po dyrekcją Kenta Nagano).
W 2001 roku artysta został laureatem Nagrody im. Karola Szymanowskiego za reżyserię Króla Rogera oraz otrzymał Paszport „Polityki”. Później reżyserował także Damę pikową Czajkowskiego w berlińskiej Staatsoper unter den Linden pod dyrekcją Daniela Barenboima z Placidem Domingo w roli Hermana (2003) oraz w Operze Narodowej (2004), operę Giordana Andrea Chénier (Teatr Wielki w Poznaniu i Washington Opera 2004, Opera Narodowa 2005) i La Bohème Pucciniego (Opera Narodowa 2006, Washington Opera 2007). W 2005 roku jego inscenizacja Madame Butterfly miała premierę w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, w 2008 roku na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie, a w 2009 roku w Palau de les Arts w Walencji.
W 2006 roku Mariusz Treliński otrzymał nagrodę im. Konrada Swinarskiego, przyznaną przez miesięcznik „Teatr” za reżyserię Andrei Chénier i La Bohème w Operze Narodowej. W 2007 roku stworzył dla Opery Wrocławskiej nową inscenizację Króla Rogera, którą powtórzył rok później w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu pod batutą Valery’ego Gergieva oraz na Festiwalu Teatralnym w Edynburgu. Również w 2008 roku zrealizował Borysa Godunowa Musorgskiego w wileńskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu oraz Orfeusza i Eurydykę Glucka w Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie (w koprodukcji z warszawską Operą Narodową).
W 2009 roku w Teatrze Maryjskim odbyła się premiera dwóch jednoaktówek: Aleka Rachmaninowa i Jolanty Czajkowskiego (zarejestrowanej również na DVD z Anną Netrebko w roli tytułowej), zaprezentowanych wkrótce potem na Festiwalu w Baden-Baden. W tym samym roku Mariusz Treliński zrealizował na scenie Opery Narodowej premiery Orfeusza i Eurydyki i Borysa Godunowa.
W 2010 roku pokazał w Warszawie Traviatę Verdiego, w łódzkim Teatrze Wielkim odbyła się premiera Damy pikowej, której kolejną realizację reżyser zaprezentował na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie. W styczniu 2011 roku jego inscenizacja Oniegina miała premierę w Palau de les Arts w Walencji, a w kwietniu 2011 roku Turandot na scenie Opery Narodowej.
Komentarze