Nathalie Baye
Miejsce urodzenia: | Mainneville, Francja |
Filmografia: | A orkiestra grała dalej (1993) (Dr Francoise Barre) Złap mnie, jeśli potrafisz (2002) (Paula Abagnale) Na zawsze Laurence (2012) (Julienne Alia) Nie mów nikomu (2006) (Maître Elysabeth Feldman) Jeden odchodzi, drugi zostaje (2005) (Fanny) Chambre verte, La (1978) (Cecilia Mandel) Man Inside, The (1990) (Christine) |
Jedna z najbardziej utalentowanych i szanowanych aktorek francuskich. Otrzymała między innymi trzy nagrody Cezara – francuski odpowiednik Oskara® oraz cztery nominacje do tej nagrody.
Jednym z ostatnich filmów, w jakich zagrała Baye jest “Une liaison pornographique” (“An Affair of Love”), za który otrzymała Volpi Cup na Festiwalu Filmowym w Wenecji. Inny film to “Vénus beauté (institut)” (“Venus Beauty Institute”) – nominacja do Cezara.
Baye rozpoczynała karierę jako tancerka. W wieku 17 lat przeniosła się do Nowego Jorku, aby tam studiować balet i taniec współczesny. Przed powrotem do Francji podróżowała po Stanach z zespołem baletowym. We Francji zainteresowała się aktorstwem. Pierwszą nagrodę Cezara otrzymała w 1981 roku za rolę w filmie Jean-Luc Godarda “Sauve qui peut (la vie)” (“Every Man for Himself”), a kolejną nominację otrzymała tego samego roku za rolę w filmie Bertranda Taverniera “Une semaine de vacances” (“A Week’s Vacation”).
W ciągu następnych dwóch lat, Baye zdobyła dwa kolejne Cezary - film Pierre’a Granier-Deferre “Une étrange affaire” oraz film Boba Swaima “La balance.” Kolejne nominacje do Cezara przyniosły jej role w “J’ai épousé un ombre” (“I Married a Dead Man”) Robina Davisa oraz “Un week-end sur deux” (“Every Other Weekend”) Nicole Garcia. W dorobku Baye znajdują się także filmy Jean-Luc Godarda - “Détective”, Bertranda Bliera - “Beau-pére” i “Notre histoire” (“Our Story”), Diane Kurys - “C’est la vie”, a także telewizyjny film Rogera Spottiswoode’a “A orkiestra grała dalej” (And the Band Played On).
Komentarze