Peter Greenaway

Jeden z czołowych autorów kina brytyjskiego, scenarzysta, malarz, pisarz. Przedstawiciel postmodernizmu w kinie, znany jako jeden z najbardziej ekscentrycznych twórców filmowych.

Obraz

Urodził się 5 kwietnia 1942 roku w Newport w Walii. Przez 7 lat pracował jako montażysta, i to właśnie w tym czasie zaczął realizować pierwsze eksperymentalne filmy krótkometrażowe (m.in. „Okna” 1975). Przykuł uwagę średniometrażową „Rekonstrukcją pionowych obiektów” i humorystycznym filmem „Spacer przez H: Reinkarnacja ornitologa” (1978). Pierwszym pełnometrażowym filmem była „Kronika wypadków” (1980, nagroda na Festiwalu Filmowym w Londynie) „dokument” z muzyką Michaela Nymana, osadzony w przyszłości, dzięki któremu wzbudził jeszcze większe zainteresowanie wśród krytyków. Kompozytor od tej pory stanie się wieloletnim współpracownikiem twórcy.

Za faktyczny debiut fabularny uznaje się osadzony w epoce wiktoriańskiej „Kontrakt rysownika” (1982), dzieło wielokontekstowe, pełne nawiązań na wielu poziomach (muzyczne, malarskie itp.). Ta wielość odniesień charakteryzować będzie wszystkie późniejsze filmy reżysera.

W 1985 roku zrealizował idealnie symetryczne, matematycznie wykalkulowane „Zet i dwa zera”, w 1987 – „Brzuch architekta” (nominacja do Złotej Palmy, a w 1988 – „Wyliczankę” (nominacja do Złotej Palmy, nagroda za wkład artystyczny w Cannes, nagroda na festiwalach filmowych w Seattle i w Warszawie). W 1989 roku stworzył nieco bardziej przystępny, a jednocześnie będący kwintesencją stylu reżysera, obraz „Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek”, uznawany za największe arcydzieło Greenawaya (nagroda na festiwalu w Katalonii).

Zrealizowane w 1991 roku „Księgi Prospera” (adaptacja „Burzy” Szekspira) z Johnem Gielgudem przyniosły twórcy nominację do Złotego Lwa w Wenecji, odnoszące się do kultury Japonii „Pillow Book” (1996) – kolejne nagrody na festiwalu w Seattle i Katalonii, a „8 i pół kobiety” (1999) – kolejną nominację do Złotej Palmy w Cannes.

Wszystkie filmy Greenawaya pełne są kulturowych cytatów, odwołań, zapożyczeń, możliwych do odczytania na wielu poziomach, co pozwala przyporządkować je do postmodernizmu filmowego. Ich wyrafinowany, barokowy styl czyni z nich czołowe osiągnięcia tego „nurtu”.

Filmy Greenawaya często określa się jako swoistą intelektualną ucztę, której wszystkie składniki dostępne są tylko nielicznym. Są piękne i wysmakowane pod względem wizualnym, pełne trudnych do rozszyfrowania odwołań, a także przewijających się przez całą twórczość motywów: cielesności, skończoności człowieka, obsesyjnej racjonalizacji rzeczywistości (matematyczna kalkulacja), fizycznych aspektów śmierci, gry, często kończącej się właśnie śmiercią.

W latach 2003-2004 zrealizował multimedialne dzieło „The Tulse Luper Suitcases”, które w 2003 roku nominowane było do Złotej Palmy w Cannes. Najnowszy film reżysera, zrealizowany w dużej mierze w Polsce, częściowo z udziałem polskich aktorów (m.in. Krzysztof Pieczyński, Maciej Zakościelny, Andrzej Seweryn, Agata Buzek, Alicja Borkowska) nosi tytuł „Nocna straż” (2007), odnosi się do postaci Rembrandta i miał swoją premierę podczas MFF w Wenecji. W 2008 roku wyreżyserował film “Rembrandt: oskarżam… !”.

Jego życiową partnerką jest Saskia Boddeke, reżyserka teatralna i operowa. Wspólnie mają dwie córki: Hannah i Jessica, studentki sztuki.

Peter Greenaway

Data urodzenia1942-04-05
Miejsce urodzeniaNewport, Walia, Wielka Brytania
Reżyser
Scenarzysta
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy