Rita Hayworth

Amerykańska aktorka hiszpańskiego pochodzenia; ideał kobiecości i symbol seksu okresu II wojny światowej i dekady lat 40-tych. Najbardziej pamiętną, wręcz legendarną kreacją Hayworth jest tytułowa rola „Gildy” w głośnym filmie noir, a pochodząca z tego filmu scena, w której aktorka zmysłowo zdejmuje długie, czarne rękawiczki przeszła do klasyki kina jako jedna z najgorętszych w historii.

Obraz

Urodziła się 17 października 1918 roku na Brooklynie w Nowym Jorku, jako Margarita Carmen Cansino.

Od dziecięcych lat występowała na scenie i estradzie, wykonując wraz z ojcem hiszpańskie i latynoskie tańce.

Z kinem związała się w 1935 roku, debiutując (jeszcze jako Rita Cansino) w westernie „Pod palącym niebem Argentyny”.

Od samego początku odznaczała się niebywałą urodą i talentem aktorskim, a dodatkowe umiejętności wokalno - taneczne dodatkowo pomogły jej zrobić szybką karierę w czasie rosnącej mody na filmy muzyczne.

Już w drugiej połowie lat 30-tych nie mogła narzekać na brak zainteresowania, co roku pojawiając się przynajmniej w jednej produkcji – były to m.in. dramat „Piekło Dantego” (1935) ze Spencerem Tracy, musical „Tańczący pirat” (1936), dreszczowiec „Cień” (1937), czy romans przygodowy „Tylko aniołowie mają skrzydła” (1939) Howarda Hawksa z Carym Grantem.

Dopiero jednak dekada lat 40-tych rzeczywiście „należała” do Hayworth.

W 1940 roku po raz pierwszy wystąpiła u Charlesa Vidora jako gwiazda komediodramatu „Kobieta jest zagadką”.

Rok później zagrała w głośnym remake’u melodramatu „Krew na piasku” z Anthonym Quinnem (1941). Była gwiazdą musicali z Fredem Astaire („Marzenia o karierze” 1941, „Moja najmilsza” 1942) i Genem Kelly („Modelka” 1944 Charlesa Vidora).

Zagrała też główną rolę w filmach muzycznych: „Rudowłosa” (1941) Raoula Walsha i „Dziś w nocy i każdej nocy” (1945). Wystąpiła u Juliena Duviviera w nowelowej „Historii jednego fraka” (1942) z Henrym Fondą oraz u George’a Cukora w filmie „Susan i Bóg” (1940).

** W 1946 roku stworzyła swoją najbardziej znaną kreację tytułowej „femme fatale” w „Gildzie” Charlesa Vidora z Glennem Fordem.**

Rok później wystąpiła w równie słynnej roli w kolejnym filmie z nurtu amerykańskiego kina czarnego – „Dama z Szanghaju” (1947) w reżyserii i u boku ówczesnego męża, Orsona Wellesa.

Z Vidorem i Glennem Fordem spotkała się jeszcze na planie dramatu „Miłość Carmen” (1948), a z samym Fordem przy okazji realizacji „Przygody na Trynidadzie” (1952), w której wzięła udział po czterech latach przerwy od występów w filmie.

W 1957 roku pojawiła się obok Jacka Lemmona i Roberta Mitchuma w przygodowym obrazie „Ogień pod pokładem”, a w 1958 roku u boku Burta Lancastera i Debory Kerr w dramacie obyczajowym „Osobne stoliki”.

Generalnie jednak, zrealizowane w kolejnych dekadach filmy z jej udziałem nie odnosiły już sukcesów porównywalnych z musicalami i filmami czarnymi z lat 40-tych, głównie ze względu na zmieniające się upodobania publiczności i przesunięcie się kanonów piękna w kierunku słodkich blondynek w stylu Marilyn Monroe.

Za rolę w „Świecie cyrku” (1964) Henry’ego Hathawaya z udziałem Claudii Cardinale i Johna Wayne’a otrzymała jedyną nominację do Złotego Globu.

W 1966 roku zagrała z Marcellem Mastroiannim w dreszczowcu „Mak również jest kwiatem” Terence’a Younga, a w 1968 – z Klausem Kinskim w „Bękartach”.

Definitywnie zakończyła karierę w 1972 roku z powodu zdiagnozowanej choroby Alzheimera.

Ostatnim filmem z jej udziałem był „Gniew Boga” (1972) z Robertem Mitchumem.

Była gwiazdą wielu filmów dokumentalnych, m.in. znanego obrazu „Boginie miłości” (1965).

Zmarła w 1987 roku.

Rita Hayworth

Data urodzenia1918-10-17
Miejsce urodzeniaBrooklyn, Nowy Jork
Data śmierci1987-05-14
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Strach się bać. Kultowy horror będzie serialem
Strach się bać. Kultowy horror będzie serialem
Mówi o nałogu. Brał tak dużo, że nawet kartel odmówił mu współpracy
Mówi o nałogu. Brał tak dużo, że nawet kartel odmówił mu współpracy
Nigdy nie był tak wielki. Nałożyli na niego kostium pełen mięśni
Nigdy nie był tak wielki. Nałożyli na niego kostium pełen mięśni
Był za mocny dla kin. Cenzura wkroczyła do akcji. Do obejrzenia w domu
Był za mocny dla kin. Cenzura wkroczyła do akcji. Do obejrzenia w domu
"To nieakceptowalne". Lawina krytyki po wypowiedzi aktorki
"To nieakceptowalne". Lawina krytyki po wypowiedzi aktorki
Eleganckie limuzyny, balowe suknie, a nad wszystkim - flagi ze swastykami. Byliśmy na planie "Breslau"
Eleganckie limuzyny, balowe suknie, a nad wszystkim - flagi ze swastykami. Byliśmy na planie "Breslau"
Ochrona powiedziała: "nie jedź". Aktorka boi się zwolenników Trumpa
Ochrona powiedziała: "nie jedź". Aktorka boi się zwolenników Trumpa
Murowany przebój. To może być najlepszy polski serial dekady
Murowany przebój. To może być najlepszy polski serial dekady
"Nie chodziło o pieniądze, ale o zasadę". Zarabiała mniej niż aktorzy serialu
"Nie chodziło o pieniądze, ale o zasadę". Zarabiała mniej niż aktorzy serialu
Już ponad 130 mln wyświetleń. Cały świat szaleje na jej punkcie
Już ponad 130 mln wyświetleń. Cały świat szaleje na jej punkcie
Jest niemile widziany. Nie został zaproszony na ślub brata
Jest niemile widziany. Nie został zaproszony na ślub brata
Mroczne słowa. Żona Bruce'a szykuje córki na śmierć aktora
Mroczne słowa. Żona Bruce'a szykuje córki na śmierć aktora