Steve Buscemi

Ceniony amerykański aktor charakterystyczny. Mistrz epizodów i drugiego planu. Grał u Tarantina, Jarmuscha, braci Coen, Martina Scorsese, Tima Burtona; gwiazda serialu „Rodzina Soprano”. Jeden z mistrzów amerykańskiego dubbingu. Również: niezależny reżyser i producent. Znany z tego, że często wciela się w postaci szybko mówiących bohaterów.

Obraz

Urodził się 13 grudnia 1957 roku w Nowym Jorku w rodzinie o włosko - irlandzkich korzeniach. Dzieciństwo spędził w domu zamieszkałym przez wieloosobową rodzinę (z ciotkami, wujami, kuzynostwem etc.). Stanowiła ona pierwszą widownię dla utalentowanego chłopca, który od najmłodszych lat znajdował radość w występach przed większym gronem osób. Mimo, że kontynuował to hobby później, grywając w szkolnych przedstawieniach, przez długi czas nie był do końca przekonany o tym, by zabawianiem ludzi zająć się na poważnie. Po maturze złożył podanie o pracę w nowojorskiej straży pożarnej (gdzie w efekcie pracował w latach 1980-84), a czekając aż jego nazwisko dotrze do szczytu listy ochotników, imał się różnych drobnych zajęć. W międzyczasie poczuł „zew” powołania i postanowił przeprowadzić się na Manhattan, by uczyć się aktorstwa w słynnym Instytucie Lee Strasberga.

Debiutował w 1986 roku w niezależnej produkcji „The Way It Is”. Większy i bardziej znaczący występ dał chwilę później w „Parting Glances” (1986), gdzie zagrał muzyka chorego na AIDS.

Jego kariera nabrała kolorów i tempa pod koniec lat 80-tych. W 1989 roku nie tylko zagrał w zrealizowanej przez Martina Scorsese nowelce z cyklu „Nowojorskie opowieści”, ale wystąpił też u Abla Ferrary w „Królu Nowego Jorku”, u Jima Jarmuscha w „Kawie i papierosach II” oraz – przede wszystkim – w większej roli w Jarmuschowskim dziele „Mystery Train” (nominacja do Independent Spirit Award dla Najlepszego Aktora).

W 1990 roku rozpoczął owocną współpracę z braćmi Coen, pojawiając się w niewielkim epizodzie w „Ścieżce strachu”. W kolejnym roku wystąpił u nich już w większej roli w filmie „Barton Fink”, później z kolei przyszedł czas na występy m.in. w „Fargo” (1996) i „Big Lebowskim” (1998), by wymienić bardziej znaczące dzieła znanego duetu.

Ponadto, w latach 90-tych pojawił się w dwóch filmach Quentina Tarantino – za kreację we „Wściekłych psach” (1992) otrzymał nagrodę Independent Spirit dla Najlepszego Aktora, zaś występ cameo w roli kelnera w kultowym „Pulp Fiction” (1994), chociaż niewielki, stanowi na pewno znaczący punkt w filmografii aktora. Zagrał też w głośnym „Desperado” Roberta Rodrigueza (1995), wystąpił w dość znanym filmie sensacyjnym „Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym” (1996) oraz w jeszcze głośniejszej produkcji katastroficznej „Armagedon” (1998) oraz rozpoczął trwającą 8 lat przygodę z popularnym serialem „Rodzina Soprano” (1999-2007, dwie nominacje do Emmy), gdzie wcielił się w postać Tony’ego Blundetto.

Również w tej dekadzie zadebiutował jako reżyser – najpierw krótkometrażówki „Co się stało Pete’owi?” (1992), później zaś pełnometrażowej niezależnej komedii „Trees Lounge” (1996, nominacja za scenariusz i dla najlepszego filmu do Independent Spirit Award), za kanwę scenariusza której posłużyło Buscemiemu osobiste doświadczenie pracy barmana.

W pierwszej dekadzie nowego tysiąclecia kontynuował reżyserskie pasje (realizując takie obrazy, jak m.in. nominowany do głównej nagrody festiwalu w Sundance obraz „Animal Factory” 2000, „Samotny Jim” 2005, „Interview” 2007), otrzymał swoją jedyną nominację do Złotego Globu i liczne nagrody krytyków za rolę w filmie „Ghost World” (2001) ze Scarlett Johannson oraz wystąpił w szeregu innych mniej lub bardziej znanych produkcji.

Zagrał m.in. w „Dużej rybie” (2003) Tima Burtona, „Małych agentach” (2002 i 2003) Rodrigueza, w obrazie „Romance & Cigarettes” (2005) Johna Turturro, ponownie u boku Johansson w głośnej „Wyspie” (2005) Michaela Baya oraz w jednej z nowelek filmu „Zakochany Paryż” (2006).

Aktor bardzo często użycza swojego głosu przy realizacji dubbingu, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich lat. Na tej zasadzie wziął udział w takich animacjach, jak m.in. „Rogate ranczo” (2004), „Straszny dom” (2006), „Pajęczyna Charlotty” (2006), „Igor” (2008).

Jednym z ostatnich filmowych projektów z jego udziałem jest dramat Williama H. Macy’ego „Keep coming back” (2008) z Salmą Hayek. W 2009 roku zagrał w filmie “Przystojny Harry” i “Grzeczny i grzeszny”. Rok 2010 to rola Wiley’a w obrazie “Duże dzieci”.

Po ataku na WTC, Buscemi wykorzystał swoje doświadczenie zawodowe anonimowo biorąc udział w akcjach ratunkowych straży pożarnej na miejscu katastrofy. Pracował na 12-godzinnych zmianach przez cały tydzień po zamachu.

Steve Buscemi

Data urodzenia1957-12-13
Miejsce urodzeniaNowy Jork
Reżyser
Scenarzysta
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"