Wampiry bez zębów, odcinek 4 

Znak czasów: doszedłszy do wniosku, że przynosząca olbrzymie zyski saga o wampirach i wilkołakach zmierza do nieuchronnego końca, producenci postanowili podzielić ostatnią jej odsłonę na dwie części. Bo dlaczego nie mieliby na niej zarobić dwa razy więcej pieniędzy? Pazerność odbija się na fabule – ta, jakby do tej pory nie była wystarczająco absurdalna i pretensjonalna, staje się do tego wszystkiego rozpaczliwie nudna.

Film zaczyna się tam, gdzie historie miłosne zazwyczaj się kończą – na ślubnym kobiercu. A ten do zwyczajnych nie należy – na krótko przed ceremonią Edward usiłuje przekonać przyszłą małżonkę, że ślub nie jest wcale najlepszym pomysłem, ją męczą krwawe wizje, a jej najbliżsi na wieść o uroczystości szybko markotnieją – dość powiedzieć, że zakochany w Belli Jacob, potargawszy uprzednio koszulkę, ucieka na w furii do lasu. Sytuacja jest faktycznie niecodzienna – wampir poślubia człowieka. Jest się czego bać - przynajmniej na pozór.

Kluczem do całości zawsze była autorka literackiego pierwowzoru, uległa konserwatywnym wzorcom Stephenie Meyer. W jej książkach wiele się mówi, ale niewiele robi. Seks opisywany jest jako zbiór ogólnikowych gestów i może odbyć się tylko po ślubie, ciąża – nawet stanowiąca zagrożenie dla matki – nie podlega aborcji. Kobieta? W pełni zależna od mężczyzny. Czwarta część filmowej sagi, bodajże najdobitniej z całej serii, przestrzega bogobojnych przykazów Meyer. Sama tylko scena łóżkowa Belli i Edwarda została tak przemontowana, że trudno powiedzieć, czy to jeszcze pełen pasji stosunek czy już ugrzeczniony taniec.

Reszta pozostała bez zmian. Jeśli widzieliście którąś z poprzednich odsłon „Zmierzchu”, to już wiecie: aktorzy grają z pretensją, narracja jest wyboista, a logika wybiórcza. Poniekąd taki był też urok prozy Meyer. Ale co na papierze było niedzielnym czytadłem, w kinie zamienia się w absurdalną telenowelę pełną przerysowanych zdarzeń i postaci, które do samego końca pozostają niedookreślone. Nie łudzę się, że planowana na przyszły rok premiera drugiej części „Przed Świtem” cokolwiek w tym względzie zmieni.

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"