Whiplash

Andrew Neiman jest 19-letnim perkusistą jazzowym marzącym o wielkości, niepewnym jednak tego czy jego marzenie kiedykolwiek się spełni. Naznaczony niepowodzeniem pisarskiej kariery ojca, Andrew za wszelką cenę pragnie dostać się do czołówki elitarnego konserwatorium. Pewnego wieczoru, Terence Fletcher, dyrygent znany zarówno ze swojego talentu pedagogicznego, jak i drastycznych metod nauczania, zauważa ćwiczącego na perkusji Andrew. Chociaż tego wieczoru Fletcher zamienia z chłopcem zaledwie kilka słów, zapala w nim iskrę pasji. Ku zaskoczeniu Andrew, następnego dnia Fletcher prosi go o dołączenie do swojego zespołu. Ta jedna decyzja zmienia na zawsze życie młodego człowieka.

Obraz

Początkowo, Andrew jest tylko „zmiennikiem”, a jego zadanie ogranicza się do przewracania stron z nutami „głównemu” perkusiście. Podczas konkursu, w którym ma zagrać zespół, okazuje się, że wskutek przypadku czy też sabotażu głównemu perkusiście giną nuty. Andrew, który nauczył się ich na pamięć ma szansę zagrać. Chociaż zraża to do niego kolegów z zespołu, wygrywają konkurs, a Andrew zostaje nowym pupilkiem Fletchera.

Dzięki akceptacji nauczyciela, Andrew w końcu zbiera się na odwagę i zaprasza na randkę Nicole, kasjerkę z lokalnego kina, w której się do tej pory skrycie kochał. Na randce, Andrew jest jednak tak bardzo pochłonięty muzyką, że stanowi to zagrożenie dla jego najbardziej szczerych romantycznych uniesień.

Niemal maniakalne wysiłki Andrew zmierzające do osiągnięcia perfekcji są dodatkowo napędzane balansującą na krawędzi taktyką psychologiczną Fletchera. Rodzina Andrew ledwie poznaje ogarniętego obsesją, siedzącego przy stole z kamienną twarzą młodego człowieka. Im bardziej zbliża się do perfekcji tym węższe staje się grono jego przyjaciół, a ostatecznie pozostaje mu tylko Fletcher. I nawet ta relacja zostaje zagrożona przez olbrzymie ambicje Andrew. Filmowa podróż, którą można alternatywnie postrzegać jako pogrążanie się w szaleństwie lub wznoszenie ku wielkości osiągnie swoje crescendo na scenie Carnegie Hall, która nigdy nie wybacza.

Whiplash

Tytuł originalnyWhiplash
Gatunekdramat
Kraj produkcjiUSA
Rok produkcji2014
Czas trwania105 min.
Obsada
Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Michael Caine i Matthew McConaughey nie boją się AI. Sklonują swoje głosy
Michael Caine i Matthew McConaughey nie boją się AI. Sklonują swoje głosy
Internet oszalał. To 30 sekund obejrzały ponad 3 mln ludzi
Internet oszalał. To 30 sekund obejrzały ponad 3 mln ludzi
Isla Fisher o wyzwaniach po rozwodzie: "Musiałam trochę popłakać"
Isla Fisher o wyzwaniach po rozwodzie: "Musiałam trochę popłakać"
1,5 miliona widzów. Takiego przeboju w TVP dawno nie było
1,5 miliona widzów. Takiego przeboju w TVP dawno nie było
Film okazał się klapą. The Rock może pożegnać się z Oscarem?
Film okazał się klapą. The Rock może pożegnać się z Oscarem?
Krytycy miażdżą film. "Drwiny z chrześcijaństwa, nieporozumienie"
Krytycy miażdżą film. "Drwiny z chrześcijaństwa, nieporozumienie"
Jaki wielki! Gwiazdor "Stranger Things" już kręci nowy film i jest nie do poznania
Jaki wielki! Gwiazdor "Stranger Things" już kręci nowy film i jest nie do poznania
Florence Pugh o tym, co ją spotkało po "Midsommar". "Sześć miesięcy depresji"
Florence Pugh o tym, co ją spotkało po "Midsommar". "Sześć miesięcy depresji"
Amy Schumer skasowała wszystkie zdjęcia sprzed etapu odchudzania. "Bez powodu"
Amy Schumer skasowała wszystkie zdjęcia sprzed etapu odchudzania. "Bez powodu"
10 dzieci z pięcioma różnymi kobietami. "Tak po prostu wyszło"
10 dzieci z pięcioma różnymi kobietami. "Tak po prostu wyszło"
Mateusz Janicki dla WP: "W Święta zawsze jest siano pod obrusem i pusty talerz – symbol otwartości na drugiego człowieka"
Mateusz Janicki dla WP: "W Święta zawsze jest siano pod obrusem i pusty talerz – symbol otwartości na drugiego człowieka"
Opowiada o doświadczeniach z planu. "Zagrałam w wielu scenach seksu"
Opowiada o doświadczeniach z planu. "Zagrałam w wielu scenach seksu"