William Cameron Menzies

Scenograf, który zrewolucjonizował myślenie o wizualno-architektonicznej stronie filmów.

Był pierwszym twórcą scenografii, o którym mówiono “production designer”, a nie “art department”. Zmiana nazewnictwa oznaczała duży awans - scenografowie zaczęli być tymi, którzy mają zasadniczy, czasem większy niż reżyserzy, wpływ na wizualną stronę filmu.

Swoją imponującą drogę rozpoczął w 1924 współpracą z Douglasem Fairbanksem przy filmie “The Thief of Bagdad” Menzies wypracował rozpoznawalny styl, rozciągający się nie tylko na architekturę, ale także kostiumy i efekty specjalne. Początkowo twórzył scenografię do filmów niemych: “The Eagle” (1925), “The Bat, Son of the Sheik” (both 1926), “The Beloved Rogue” (1927), “Sadie Thompson” (1928), oraz “Lady of the Pavements” (1929).

Menzies był nominowany do Nagrody Akademii już w pierwszym roku jej przyznawania za Dekoracje Wnętrz do “The Dove” i “The Tempest”; w kolejnym roku był nominowany w tej samej kategorii za filmy Douglasa Fairbanksa “The Iron Mask” i “Bulldog Drummond”.

W 1930 producent Joseph M. Schenck umożliwił mu wyreżyserować serię udźwiękowionych krótkometrażówek: “Zampa”, “The Wizard’s Apprentice” oraz “Hungarian Rhapsody”. Kilka lat później zaczął reżyserować filmy pełnometrażowe, w tym stylowe “The Spider” (1931) oraz “Chandu the Magician” (1932). Jego największym i przez to najbardziej znanym osiągnięciem reżyserskim jest “Things to Come” z 1936. an art director’s dream, but Menzies returned to production work in the late 1930s and did some of his finest work in the decade to follow.

Do scenografii powrócił w latach 30-tych - to wtedy powstało jego największe dzieło “Przeminęło z wiatrem”, za które otrzymał Oscara.

Wśród pozostałych filmów z jego dekoracjami warto wymienić: “The Adventures of Tom Sawyer” (1938), Alfreda Hitchcocka “Foreign Correspondent” oraz “For Whom the Bell Tolls” (1943).

W latach 50-tych znów zaczął reżyserować - między innymi film sci-fi “Invaders from Mars”

William Cameron Menzies

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"