Janusz Zaorski

****Reżyser i scenarzysta filmowy, sporadycznie pojawiający się również jako aktor. Syn Tadeusza Zaorskiego, który w latach 60- tych pełnił funkcję wiceministra kultury i sztuki, szefa polskiej kinematografii; brat aktora Andrzeja Zaorskiego. Autor nagrodzonego Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie oraz Złotymi Lwami w Gdyni dzieła „Matka królów”.

Obraz

Urodził się 19 września 1947 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Reżyserii PWSFiT w Łodzi, którą ukończył w 1969 roku, dyplom robiąc dwa lata później.

Tuż po ukończeniu szkoły asystował Januszowi Morgensternowi przy realizacji „Kolumbów” (1970). Po realizacji dwóch krótkometrażowych filmów TV: „Na dobranoc” (1970) i „Kaprysy Łazarza” (1972) zadebiutował pełnometrażowym obrazem „Uciec jak najbliżej” (1972).

Jego kolejny film, zrealizowany w oparciu o powieść i scenariusz Edwarda Redlińskiego „Awans” (1974) z Marianem Opanią i Bożeną Dykiel przyniósł mu Nagrodę Główną Jury FPFF w Gdyni.

W międzyczasie pojawiał się w filmach: „Palec boży” (1972) Antoniego Krauze, „Klara i Angelika” Ireny Kamieńskiej i „Zdjęcia próbne” Agnieszki Holland (oba z 1976 roku).

** Zrealizowany w 1976 roku serial TV „Zezem” przyniósł mu Nagrodę Przewodniczącego Komitetu d/s Radia i Telewizji oraz Złotego Szczupaka na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej w Olsztynie.**

Później zrealizował „Pokój z widokiem na morze” (1977) z Piotrem Fronczewskim i Gustawem Holoubkiem, „Zaległy urlop” (1978, nagroda za scenariusz na FPTT w Olsztynie), serial TV „Punkt widzenia” (1980) oraz znany obraz „Dziecinne pytania” – film powstały w 1981 roku – okresie, kiedy przez chwilę można było otwarcie mówić o skrzywieniach rodzących się w zniewolonym przez system społeczeństwie.

Rok 1982 to powstanie jednego z najsłynniejszych „półkowników” w polskiej kinematografii – „Matki Królów” z Magdą Teresą Wójcik w roli tytułowej.

Na pozwolenie na ekranizację scenariusza, powstałego w oparciu o powieść Kazimierza Brandysa, Zaorski czekał niemal 10 lat.

Uzyskawszy - na fali solidarnościowego przełomu zgodę władz, realizował swoje dzieło – zgodnie uznawane za najwybitniejsze w jego dorobku - w trudnym okresie stanu wojennego.

** Dopuszczony do dystrybucji dopiero pięć lat później film zdobył w 1987 roku Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię na MFF w Berlinie, Złote Lwy Gdańskie, Złotą Kaczkę, Złotą Taśmę oraz nagrodę dziennikarzy i nagrodę jury młodzieżowego na FPFF w Gdyni. Sporo nagród przyniosło mu też nakręcone w 1985 roku „Jezioro Bodeńskie” (Grand Prix i nagroda jury młodzieżowego MFF w Locarno, Nagroda Szefa Kinematografii), z kolei za nakręcony rok wcześniej film „Baryton” (1984) ze Zbigniewem Zapasiewiczem i Piotrem Fronczewskim otrzymał kolejną Nagrodę Główną Jury FPFF w Gdyni.**

W 1980 ponownie spotkał się z Januszem Morgensternem, grając w jego „Mniejszym niebie”, a rok później wystąpił w roli Mundka w głośnym filmie Andrzeja Wajdy – „Człowiek z żelaza”.

Rok 1988 to realizacja „Piłkarskiego pokera” z Januszem Gajosem (Nagroda Szefa Kinematografii), 1991 – znanego serialu TV „Panny i wdowy” z Mają Komorowską w roli głównej, a 1992 – polsko- francuskiego kryminału „Sprawa kobiet”.

** W 1997 roku zrealizował głośny obraz „Szczęśliwego Nowego Jorku” (nagroda za reżyserię na FPFF w Gdyni) z Cezarym Pazurą, Januszem Gajosem i Katarzyną Figurą, ponownie współpracując przy scenariuszu z Edwardem Redlińskim.**

Wyreżyserował też kilkanaście początkowych odcinków popularnej telenoweli „Złotopolscy” (1997).

W 2002 roku zagrał rektora w komedii „E=mc²” Lubaszenki oraz wyreżyserował komedię „Haker”, w 2004 roku nakręcił pierwszy film z telewizyjnego cyklu „Polskie miłości” – „Cudownie ocalony”, a w 2005 roku zrealizował obraz „Lekarz drzew” z Marią Pakulnis i Magdaleną Różczką.

Zaorski często współpracował na planie z bratem, aktorem Andrzejem Zaorskim.

Prywatnie reżyser jest zapalonym kibicem sportowym. Od 2004 roku prowadzi swój autorski blog (http://zaorski.bloog.pl).

W latach 1991-1993 pełnił funkcję Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji. Wcześniej był członkiem Komitetu Kinematografii.

Od 1988 roku jest kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Dom”.

Janusz Zaorski

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy