Jennifer Jason Leigh

Ceniona i charakterystyczna aktorka amerykańska. Mimo, że kojarzona jest w pierwszym rzędzie ze specyficznymi rolami wariatek i prostytutek („nuts & sluts”, jak określił to jeden z krytyków), w rzeczywistości ma na swoim koncie o wiele bardziej wszechstronne kreacje. Często wybiera ambitniejsze, niezależne produkcje i jako taka uważana jest za jedną z najciekawszych i najbardziej utalentowanych aktorek swojego pokolenia.

Obraz

Urodziła się 5 lutego 1962 roku w Hollywood, jako córka pary aktorów – Vika Morrowa i Barbary Turner.

Pierwszy występ na ekranie zaliczyła już jako 11-latka („Tod eines Fremden” 1973). Nie stała się jednak, co tak typowe dla potomków znanych aktorów, kolejną dziecięcą gwiazdą. W 1978 wzięła udział w letnich warsztatach aktorskich w słynnym instytucie Lee Strasberga, po czym wylądowała w jednej z głównych ról w Disneyowskiej produkcji „The Young Runaways” (1978).

** Jej debiutem filmowym była rola w niskobudżetowym horrorze „Eyes of Stranger” (1981), a przełomem – rola w komedii „Beztroskie lata w Ridgemont High” (1982) z Seanem Pennem, Forestem Whitekarem, Erikiem Stoltzem i Nicolasem Cagem.**

W międzyczasie wcieliła się w postać chorej na anoreksję nastolatki w filmie TV „The Best Little Girl in the World” (1981).

Coraz większą popularność i status wszechstronnej aktorki budowała poprzez występy: w komediach „Łatwe pieniądze” z Joe Pescim (1983) i „Kawał kina” (1989) i historycznym filmie kostiumowym „Ciało i krew” Paula Verhoevena (1985), zdecydowanie najlepiej odnajdując się w mrocznych thrillerach („Autostopowicz” 1986, „Siostra, siostra” Billa Condona 1987, „W sercu nocy” 1988, „Pogrzebany żywcem” 1990) i w kryminałach („Ćpuny w szkole” 1987, „Przeklęty Brooklyn” 1989, „Miami Blues” z Alekiem Baldwinem 1990). Za role w dwóch ostatnich została nagrodzona New York Film Circle Award z 1990 i Boston Society of Film Critics Award z 1991 roku.

Dołączyła do gwiazdorskiej obsady filmu „Ognisty podmuch” Rona Howarda, wystąpiła kryminale „W matni” i dramacie „Zagubione serca” (wszystkie z 1991 roku), zanim dała pamiętny występ u boku Bridget Fondy w thrillerze „Sublokatorka” Barbeta Schroedera (1992, MTV Movie Award dla Najlepszego Czarnego Charakteru).

W 1993 roku wystąpiła w głośnym filmie Roberta Altmana „Na skróty”, gdzie kreowała postać żony i matki zarabiającej jako seks - telefonistka (Puchar Volpiego na MFF w Wenecji oraz Specjalny Złoty Glob dla całej obsady aktorskiej). Rok później zagrała u braci Coen w filmie „Hudsucker Proxy” i zebrała gro pochlebnych opinii za główną rolę w osadzonym w latach 20-tych filmie biograficznym „Pani Parker i krąg jej przyjaciół” (1994, nominacja do Złotego Globu i Independent Spirit Award, National Society of Film Critics Award, Chicago Film Critics Association Award). Rok 1995 to występ u boku Kathy Bates w thrillerze „Dolores” (nominacja do Saturna) i główna rola w dramacie muzycznym „Georgia” (nominacja do Independent Spirit Award, New York Film Critics Circle Award, nagroda dla Najlepszej Aktorki na MFF w Montréalu).

Ponownie spotkała się z Robertem Altmanem na planie kryminału „Kansas City” (1996) i stworzyła genialną kreację w kostiumowym „Placu Waszyngtona” Agnieszki Holland (1997). Wraz z Jessiką Lange i Michelle Pfeiffer została laureatką nagrody aktorskiej na Love Screens Film Festival w Weronie za udział w „Tysiącu akrów” (1997), z kolei występ w filmie TV „Wojna w zatoce” (1998) przyniósł jej nominację do Golden Satellite Award.

W 1999 roku dołączyła do gwiazdorskiej obsady dramatu sci-fi „eXistenZ” Davida Cronenberga z Judem Law i Willemem Dafoe, a w 2000 wystąpiła w głównej roli w skandynawsko- amerykańskim, „dogmatycznym” filmie „Król żyje” (nagroda na MFF w Tokio) i pojawiła się obok Drew Barrymore w komedii „Bezwiedne figle - o czym się nie mówi”.

** W 2001 roku zadebiutowała jako reżyserka i scenarzystka filmu „Party na słodko” z własnym udziałem, zrealizowanego wspólnie z Alanem Cummingiem (dwie nominacje do Independent Spirit Award).**

Rok 2002 to udział w gangsterskim filmie Sama Mendesa „Droga do zatracenia” z Tomem Hanksem, Judem Law i Paulem Newmanem, 2003 – występ w thrillerze Jane Campion „Tatuaż” z Meg Ryan, 2004 – rola u boku Christiana Bale’a w głośnym „Mechaniku”, obok Erika Stoltza w komedii „Childstar” (nagroda Genie) i u Todda Solondza w komediowych „Palindromach”, a 2005 – udział w thrillerze „Obłęd” Johna Maybury, z Adrienem Brody i Keirą Knightley.

Jednym z ostatnich występów aktorki jest rola u boku Nicole Kidman, Jacka Blacka i Johna Turturro w filmie „Margot jedzie na ślub” w reżyserii męża, niezależnego twórcy - Noaha Baumbacha (2007, nominacja do Independent Spirit Award).

Jennifer Jason Leigh, oprócz ról, które zagrała, zasłynęła również dzięki tym, które odrzuciła. Do najbardziej znanych należą tutaj główne kreacje w takich przebojach, jak: „Pretty Woman”, „Seks, kłamstwa i kasety video”, „Fortepian”, czy „Tajemnice Los Angeles”.

Jennifer Jason Leigh

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"Wygląda imponująco". Nowy zwiastun "Avatara" zachwyca widzów
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"