John Cusack - Najnowsze informacje

Trwa ładowanie...
Zdjęcie
Podziel się

John Cusack to charakterystyczny, znany i lubiany aktor oraz scenarzysta i producent amerykański. Jest postacią nietypową – mimo sukcesu i niewątpliwej rozpoznawalności, udało mu się jednocześnie pozostać poza medialną gorączką, właściwą dla filmowego show-biznesu. Znany z ról w filmach „Naciągacze”, „Być jak John Malkovich”, „Przeboje i podboje”, „Zabijanie na śniadanie”, „Tożsamość”, czy „1408”.

Urodził się 28 czerwca 1966 roku w miejscowości Evanston w stanie Illinois. Z wyjątkiem matki, nauczycielki, właściwie cały klan Cussacków związany jest z przemysłem filmowym. Jego ojciec, Dick Cusack jest aktorem i reżyserem filmów dokumentalnych, czwórka rodzeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem sióstr Joan i Ann, para się aktorstwem. Pierwsza z sióstr bardzo często partneruje Johnowi na planie – rodzeństwo wystąpiło razem w kilkunastu filmach.

John - podobnie jak brat i siostry, już w podstawówce zaczął uczęszczać na lekcje gry aktorskiej do Chicago's Piven Theatre Workshop i w młodym wieku debiutował na scenie.

Na ekranie po raz pierwszy wystąpił jako 17-latek, u boku Roba Lowe’a w komedii romantycznej „Klasa” (1983). Kolejna rola, w filmie Johna Hughesa „Szesnaście świeczek” (1984) ostatecznie przypieczętowała jego status obiecującej nastoletniej gwiazdy.

Choć żaden z jego występów w tej dekadzie nie był szczególnie powalający, Cusack nie mógł narzekać na brak pracy, pojawiając się chociażby jako gwiazda komedii romantycznych: „Lepiej umrzeć”, „Pewna sprawa” (oba z 1985 roku), czy „Nic nie mów” Camerona Crowe’a (1989, Chicago Film Critics Association Award), dramatu sportowego „Spisek ośmiu” (1988), czy historycznego „Projektu Manhattan” Rolanda Joffé, z Paulem Newmanem w roli głównej (1989).

W 1990 roku zaskoczył wszystkich występem w przełomowej, dorosłej już roli u boku Anjeliki Huston i Annette Bening w kryminale „Naciągacze” Stephena Frearsa.

Kolejny rok to rola w dramacie Herberta Rossa „Barwy prawdy” z Jamesem Spaderem, a 1992 – udział w „Graczu” Roberta Altmana i w pastiszowych „Cieniach we mgle” Woody’ego Allena. Z Allenem spotkał się dwa lata później na planie komedii kryminalnej „Strzały na Broadwayu” (1994), w tym samym roku pojawiając się również w komedii Alana Parkera „Droga do Wellville” z Anthonym Hopkinsem w roli głównej.

Jednocześnie Cusack aktywnie działał także poza filmem, zakładając w międzyczasie (1988 rok) awangardową, chicagowską trupę teatralną The New Criminals, dla której wyprodukował i wyreżyserował kilka spektakli. Cztery lata później, wraz z szkolnymi kolegami, założył siostrzaną wytwórnię New Crime Productions, która, podobnie jak działalność zespołu teatralnego, miała na celu promowanie sztuki nieszablonowej, niezależnej, off-owej.

Pierwszym filmem wyprodukowanym przez New Crime, była komedia „Zabijanie na śniadanie” (1997). Cusack nie tylko zagrał w niej główną rolę, ale też zadebiutował jako współscenarzysta filmu.

W tym samym roku pojawił się też u boku Kevina Spaceya w czarnej komedii Clinta Eastwooda „Północ w ogrodzie dobra i zła”, oraz dał występ w filmie akcji „Con Air – lot skazańców” z Nicolasem Cagem i Johnem Malkovichem (1997, Blockbuster Entertainment Award). Rok później z kolei dołączył do gwiazdorskiej obsady wojennej produkcji Terrence’a Mallicka „Cienka czerwona linia” (1998).

Za główną rolę „podglądacza” w surrealistycznej komedii Spike’a Jonze’a „Być jak John Malkovich” (1999) otrzymał nominację do Independent Spirit Award i London Critics Circle Film Award. Nominacje i nagrody (m.in. do BAFTA i USC Scripter Award za scenariusz, i do Złotego Globu, American Comedy Award i Empire Award za rolę główną) przyniósł mu też kolejny projekt filmowy, przy realizacji którego ponownie spotkał się z Frearsem – komedia „Przeboje i podboje” (2000).

W 2001 roku miał okazję wystąpić u boku dwóch pięknych kobiet - Kate Beckinsale w komedii romantycznej „Igraszki losu” i Catherine Zety-Jones w „Ulubieńcach Ameryki”, rok później ponownie zagrał u Jonze’a w „Adaptacji” z Meryl Streep i Nicolasem Cagem (2002), a w 2003 roku wystąpił w thrillerze „Tożsamość” z Rayem Liottą, oraz pojawił się, wraz z Genem Hackmanem, Dustinem Hoffmanem i Rachel Weisz, w dramacie „Ława przysięgłych”.

Zagrał w sensacyjnym „Kontrakcie na zabijanie” Bruce’a Beresforda, z Morganem Freemanem (2006) i u boku Diane Lane w komedii romantycznej „Facet z ogłoszenia” (2005), a za rolę w horrorze „1408” z Samuelem L. Jacksonem otrzymał nominację do Saturna (2007).

Ostatnie filmy z jego udziałem, to dramat „Grace Is Gone” (2007), thriller „Shanghai” (2008) i komedia sensacyjna „War, Inc.” (2008), której jest współscenarzystą i producentem.

Obecnie John Cusack jest w trakcie produkcji nowego filmu Davida Cronenberga „Maps to the Stars”, w którym wystąpi z Julianne Moore, Robertem Pattinsonem i Mią Wasikowską. Kolejnym filmem z jego udziałem będzie „Love and Mercy” z Elizabeth Banks i Paulem Giamattim, w którym wciela się w postać legendarnego muzyka, autora przebojów Beach Boys, Briana Wilsona.

Data urodzenia

28.06.1966

Miejsce urodzenia

Evanston, Illinois, USA

Filmografia

Być jak John Malkovich (Craig Schwartz)

Cienka czerwona linia (kapitan Gaff)

Bob Roberts (Cutting Edge Host)

Spisek ośmiu (Buck Weaver)

Ulubieńcy Ameryki

Igraszki losu

This Is My Father (Eddie Sharp)

Pokusa (Hillary Van Wetter)

Tożsamość / Identity (2003)

Cradle Will Rock (Nelson Rockefeller)

Anastazja (Dimitri (głos))

Ludzie miasta (Kevin Calhoun)

Con Air: Lot skazańców (Vince Larkin)

Przeboje i podboje (Rob Gordon)

Chicago Cab (Scary Man)

Grandview, U.S.A. (Johnny Maine)

Kruk. Zagadka zbrodni (Edgar Allan Poe)

Strzały na Broadwayu (David Shayne)

Gracz (siebie)

Say Anything... (Lloyd Dobler)

Pushing Tin (Nick Falzone)

Telepasja (Angry Messenger)

Stań przy mnie (Denny Lachance)

Life of the Party

Floundering (JC)

Roadside Prophets (Serial Eater)

Map of the Human Heart

Naciagacze (Roy Dillon)

Journey of Natty Gann, The (Harry)

Arigo

Money for Nothing (Joey Coyle)

Wojna imperiów

Mapy gwiazd (Dr Stafford Weiss)

Szanghaj (Paul Soames)

Numbers Station, The (Emerson)

Kamerdyner (Richard Nixon)

Reclaim (Benjamin)

Cell (Clay Riddell)

Drive Hard (Simon Keller)

Factory, The (Mike Fletcher)

Frozen Ground, The

Adult World (Rat Billings)

Joe Strummer - niepisana przyszłość (siebie)

Chłopiec z Marsa (David)

Grace Is Gone (Stanley Philipps)

1408 (Mike Enslin)

Facet z ogłoszenia

Lepiej umrzeć (Lane Myer)

Tapeheads (Ivan Alexeev)

Elvis Stories (Corky)

Barwy Prawdy (Peter Burton)

Jutro będzie futro (Adam)

Wojenny biznes (Brand Hauser)

2012 (Jackson Curtis)

Kontrakt na zabijanie (Ray Keene)

Zimne dranie

Class (Roscoe)

Sixteen Candles (Bryce)

Sure Thing, The (Walter (Gib) Gibson)

Hot Pursuit (Dan Bartlett)

Grosse Pointe Blank (Martin Q. Blank)

Jack Bull, The (Myrl Redding)

Północ w ogrodzie dobra i zła (John Kelso)

One Crazy Summer (Hoops McCann)

Baseball (siebie (głos))

Road to Wellville, The (Charles Ossining)

Cienie we mgle (Student Jack)

Eastwood on Eastwood (Narrator)

Projekt Manhattan (Michael Merriman)

Ława przysięgłych (Nicholas Easter)

Pakt krwi