Klasyka nie nudzi

Ze świecą szukać dziś takich reżyserów, jak *Enzo D'Alo. Skromnych bajkopisarzy, którzy nie boją się klasyki, nie zabijają o możliwość kręcenia filmu w trójwymiarze i umieją wypełnić swoją opowieść emocjami, które przemawiają do dzieci, ale nie nudzą towarzyszących im w kinie dorosłych. Włoski "Pinokio" jest dosyć wierną adaptacją powieści Lucio Dalla. Co jednak szczególnie ważne, barwna animowana historia pozbawiona fabularnych przestojów, dynamicznie opowiadana, pełna nienachalnych morałów i nierażących cytatów - jest wciąż opowieścią wielce współczesną.*

Historię chłopca wystruganego z drewna wszyscy dobrze znają. Jeśli więc nie została zniszczona nadmiarem niepotrzebnych pseudo-twórczych pomysłów, a w przypadku animacji Enzo D'Alo tak nie było, warto ją pokazać swoim dzieciom. Dać im szansę, by nauczyły się czytać historie, a nie odczuwać emocje tylko, gdy z ekranu wyskoczy na nie trójwymiarowy stwór i wciągnie w głębiny świata ekranowego. Budowanie przestrzeni i relacji z rzeczywistością - nie tylko tą bajkową - jest kwestią wyobraźni, a nie nowych technologii. Filmy takie, jak włoska animacja, o tym właśnie przypominają. Wszystko, co w nich spektakularne, rodzi się w zderzeniu ekranowych zdarzeń z ich interpretacją. Jest jak analiza wiersza, w którym pod warstwą abstrakcyjnych sytuacji, kryje się morał warty wyłuskania na powierzchnię. Jest jak trufla, jak rarytas, po który nie zawsze dzieci mają okazję sięgać.

Animowana przez D'Alo i wystrugana przez Dżepetta kukiełka z drewna jest owocem wielkiej miłości - ale nie takiej, którą kierował się egoistyczny Pigmalion rzeźbiący psychikę ożywionej przez Afrodytę Galatei. Pinokio jest kolejnym dzieckiem, które będzie dorastać popełniając błędy i dojrzewać rozczarowując się ludźmi, jakich spotka na swojej drodze. Dżepetto z bólem serca mu na to pozwoli, bo jak każdy rodzic, musi pogodzić się z faktem, że jego dziecko nie nauczy się życia ani w szkolnej sali, ani we własnym domu. "Pinokio" Dalla i D'Alo to inicjacyjny historia ubrana w gatunkowe kino drogi okraszone elementami charakterystycznymi dla surrealnej komedii - pełnej absurdu i czarnego humoru. Ten ostatni może być odrobinę niestrawny dla najmłodszych dzieci, ale akcja tak szybko biegnie do przodu, że nastroje zmieniają się jak w kalejdoskopie. Jak z kwiatka na kwiatek przeskakuje się z jednej sceny w drugą i nie zmienia się tylko oś narracyjna filmu.

Wokół niej okręca się życiorys chłopca, który chciał być dobry, ale był zbyt ufny i sukcesywnie pakował się w kolejne tarapaty. Zdarzyło mu się wpaść w złe towarzystwo, dać się oszukać na pieniądze, naiwnie uwierzyć, że wzbogaci się bez podjęcia pracy i beztrosko zabawić na czyjś koszt. Wiele w filmie dosadnych, ale czysto wizualnych porównań, które sugerowałyby, że można w tym momencie skonstatować naiwne zmagania Pinokia ze światem frazą: "Osioł z niego". Czy taka dosłowność jest potrzebna w filmie dla dzieci? Tak, nawet jeśli je nieco wystraszy, zmusi do refleksji czy szczególnie silnie zapadnie w pamięć. Bracia Grimm nie krygowali się ze swoim upodobaniem do okrucieństwa, a ich baśnie są do dziś uznawane za najpiękniejsze i najbogatsze w konteksty. Strach przynależy zresztą do świata bajek jako jedna z najważniejszych i najłatwiej rozpoznawalnych emocji, które dziecko uczy się nazywać - jak dobro, zło, miłość, przyjaźń czy nienawiść.

Dosadne chwile w barwnym życiu Pinokia - te, które przywołują skojarzenia z dziecięcym sennym koszmarem, to też elementy świadczące o artystycznych inklinacjach reżysera. Dzięki ich obecności Enzo D'Alo jawi się jako twórca świadomy świata, twórca który w swoje prace wkłada całego siebie - nie tylko swoje marzenia i nadzieje, ale i lęki. Nie ważne, czy rysuje dla dorosłych, którzy "rozumieją więcej" czy dla sześciolatków, dla których kino jest jeszcze tylko zabawą. Dzięki temu on staje się autentyczny, a jego animowana marionetka z drewna nabiera cech prawdziwego człowieka.

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"