Malcolm McDowell

Popularny i łatwo rozpoznawalny aktor pochodzenia brytyjskiego. Pamiętny dr Soran ze „Star Treka”, Kesslee z „Tank Girl” i dr Loomis z „Halloween”. Odtwórca głównej roli w legendarnej ekranizacji „Mechanicznej pomarańczy” Stanleya Kubricka oraz gwiazda filmowej trylogii Lindsaya Andersona (w tym nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes filmu „Jeżeli…”). Ma na swoim koncie ponad 150, często pierwszoplanowych ról filmowych i telewizyjnych.

Obraz

Urodził się 13 czerwca 1943 roku w Leeds w hrabstwie Yorkshire w Wielkiej Brytanii, jako Malcolm John Taylor. Nazwisko panieńskie swojej matki – McDowell, przyjął w latach 60-tych, kiedy na poważnie zaczął myśleć o karierze filmowej, a okazało się, że jest już jeden Malcolm Taylor wśród aktorów. Studiował w Academy of Music and Art w Londynie, jednocześnie pracując w pubie należącym do rodziców, a początki jego kariery aktorskiej wiążą się, podobnie jak w przypadku większości Brytyjczyków, z teatrem. Zanim po raz pierwszy pojawił się na ekranie, był m.in. aktorem słynnego Royal Shakespeare Company.

** Jego debiutem filmowym był dramat „Czekając na życie” Kena Loacha, jednak pech chciał, że sceny z jego udziałem wycięto podczas montażu (1967). Już dwa lata później dostał okazję zagrania pierwszoplanowej roli zbuntowanego studenta Micka Travisa w filmie „Jeżeli…” Lindsaya Andersona (1969). Obraz ten, będący jednym ze sztandarowych dzieł brytyjskiego nurtu kina „młodych gniewnych”, ku zaskoczeniu wszystkich zgarnął Złotą Palmę w Cannes, rozsławiając nazwisko twórcy, a przy okazji również początkującego aktora.**

Do postaci Micka Travisa wracał jeszcze dwukrotnie na planie filmów, będących kolejnymi ogniwami trylogii Andersona: „Szczęśliwy człowiek” (1973) i „Szpital Brittania” (1982). Aktywnie uczestniczył w powstawaniu tych niskobudżetowych produkcji, jako producent, ale i pomysłodawca scenariusza („Szczęśliwy człowiek” zawiera autobiograficzne wątki z życia McDowella). Z Andersonem spotkał się też na scenie teatralnej w Nowym Jorku – w 1980 roku zagrał w jego inscenizacji sztuki „Look Back in Anger” Johna Osborne’a.

W międzyczasie miał okazję współpracować z kilkoma uznanymi, brytyjskimi twórcami i aktorami. W 1970 roku zagrał u Josepha Loseya thrillerze „Sylwetki na horyzoncie”, a w 1975 roku spotkał się z Laurencem Olivierem, Alanem Batesem i Helen Mirren na planie telewizyjnej produkcji „The Collection” Michaela Apteda i zagrał główną rolę w komedii „Fałszywy król” Richarda Lestera.

** W 1971 roku dał jeden ze swoich najbardziej znanych i znaczących występów w kontrowersyjnej ekranizacji „Mechanicznej pomarańczy” Anthony’ego Burgessa, w reżyserii Stanleya Kubricka. Rola psychopatycznego Alexa przyniosła mu jedyną nominację do Złotego Globu w karierze.**

Pod koniec dekady zagrał kolejną odważną rolę - tytułowego cesarza „Caliguli”, w filmie uznawanym za „pierwszy, wysokobudżetowy film pornograficzny w historii” (1979). Ponadto dał gwiazdorski występ w wojennych „Asach przestworzy” Jacka Golda (1976) i po raz pierwszy zagrał u boku przyszłej żony, Mary Steenburgen w przygodowej produkcji sci-fi „Podróż w czasie” (1979, nominacja do Saturna). Później spotkali się jeszcze podczas realizacji „Mojego Cross Creek” Michaela Ritta, z Ripem Tornem (1983) oraz na planie „Czerwonego Kapturka”, zrealizowanego w ramach telewizyjnego „teatrzyku młodego widza” (1983, McDowell grał wilka, Steenburgen – tytułową bohaterkę). Był to już jednak ten okres, kiedy aktor zrobił zdecydowany zwrot w kierunku czysto komercyjnych i mało ambitnych produkcji, co stało w całkowitej sprzeczności z tendencjami, jakie przejawiał na początku swojej artystycznej drogi.

W 1982 roku zagrał demonicznego brata Nastassji Kinski w remake’u filmu „Ludzie-koty” Paula Schradera, w 1985 roku wystąpił w kolejnej, telewizyjnej adaptacji legendy o „Królu Arturze” (1985, tytułowa rola), a w 1988 roku dołączył do gwiazdorskiej obsady rozczarowującej komedii Blake’a Edwardsa „Zachód słońca” z Brucem Willisem i Jamesem Garnerem.

Lata 90-te to jeszcze częstsze występy w mało znaczących produkcjach klasy B, często przeznaczonych wyłącznie do dystrybucji video. To także powrót na łono kina europejskiego i role w takich filmach, jak m.in. francuskojęzyczny „Wiatr ze Wschodu” z Wojciechem Pszoniakiem (1993), rosyjsko-brytyjski dramat historyczny „Zabójstwo cara” (1991), niemiecki thriller „Nocny pociąg do Wenecji” z Hugh Grantem (1993), czy brytyjski serial „Our Friends in the North” (1996).

W tamtym czasie wykreował co najmniej dwie legendarne role, dołączające do obszernej galerii czarnych charakterów w jego dorobku: doktora Sorana ze „Star Treka” (1994) i Kesslee’go z „Tank Girl” (1995). Po premierze „Star Treka”, jako aktor kreujący tego „złego”, który zabił kapitana Kirka, podobno otrzymywał listy z pogróżkami od fanów serii.

W 2001 roku zagrał szeryfa Nottingham w telewizyjnej produkcji „Księżniczka złodziei” z początkującą Keirą Knightley oraz dołączył do amerykańsko-francuskiej obsady komedii „Goście w Ameryce” z Jeanem Reno. Rok później spotkał się z Eddiem Murphym i Owenem Wilsonem na planie komedii „Ja, szpieg” oraz z Sophią Loren podczas realizacji dramatu „Pośród obcych” w reżyserii jej syna, Edoardo Pontiego (2002).

W 2003 roku wziął udział w ambitnym, brytyjskim thrillerze „Odpoczniesz po śmierci” Mike’a Hodgesa, z Clivem Owenem, Charlotte Rampling i Jonathanem Rhys Meyersem oraz ponownie (po „Graczu”) spotkał się z Robertem Altmanem, tym razem grając pierwszoplanową rolę w muzycznym dramacie/romansie „The Company” z Newe Campbell.

W 2007 roku zagrał księcia Bołkońskiego w europejskiej adaptacji „Wojny i pokoju” i wystąpił w głównej roli doktora Loomisa w dość głośnym remake’u horroru „Halloween”, a w 2008 roku partnerował Shirley MacLaine na planie telewizyjnego filmu o „Coco Chanel”.

W filmografii aktora znajduje się kilka seriali, m.in. znany polskim widzom sitcom „Perła” z Lucy Liu (1996-97) oraz utrzymany w konwencji sci-fi serial „Herosi” (2007-2008).

** Jest laureatem dwóch nagród specjalnych: Artistic Achievement Award na FF w Filadelfii (2005) oraz King Vidor Memorial Award na MFF w San Luis Obispo (2009).**

Malcolm McDowell

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy