Marzena Trybała

Słynąca z urody aktorka telewizyjna, filmowa i teatralna średniego pokolenia, ostatnio znana głównie z telewizyjnych ról w serialach „Sukces”, czy „Pensjonat pod Różą”. Ma na swoim koncie znaczące, filmowe występy u Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajdy, Jerzego Sztwiertni, czy Wojciecha Jerzego Hasa.

Obraz

Jest rodowitą krakowianką, rocznik 1950. Studiowała w tamtejszej PWST, którą ukończyła w 1972 roku. Tuż po szkole wyjechała do Poznania, gdzie związała się na kilka lat z tamtejszym Teatrem Nowym. Po kilku sezonach spędzonych w krakowskim Teatrze Słowackiego (1978-82), od początku lat 80-tych jest związana wyłącznie z warszawskimi scenami: Teatru Narodowego (1983-90), Polskiego (1990-97) i Ateneum (od 1998 roku).

W filmie zadebiutowała jeszcze jako studentka w komedii Wandy Jakubowskiej „150 na godzinę” (1971). Nie od razu osiągnęła sukces na ekranie. Pierwszą większą rolę zagrała dopiero siedem lat później, u boku Andrzeja Seweryna jako tytułowa bohaterka dramatu „Roman i Magda” Sylwestra Chęcińskiego (1978).

Jej kariera filmowa rozwinęła się na dobre w latach 80-tych, dzięki występom u Krzysztofa Kieślowskiego („Przypadek” 1983, „Bez końca” 1984), Marka Nowickiego („Widziadło” 1983, „Miłość z listy przebojów” 1984, „Spowiedź dziecięcia wieku” 1985), Wojciecha Jerzego Hasa („Pismak” 1984), Jerzego Sztwiertni (filmowa i telewizyjna adaptacja „Komediantki” 1986-87, „Oszołomienie” 1988), Jacka Koprowicza („Przeznaczenie” 1983), Janusza Majewskiego („C.K. Dezerterzy” 1985) i Laco Adamika („Mężczyzna niepotrzebny!”1981). Wzięła udział w serialach: „Zmiennicy” Stanisława Barei (1986) i „Rzeka kłamstwa” Jana Łomnickiego (1987).

Oprócz „Przypadku” Kieślowskiego, zagrała u boku Bogusława Lindy również w polsko-brytyjskiej produkcji wojennej „Cienie” Jerzego Kaszubowskiego (1987). Później spotkała się jeszcze z aktorem na planie „Pamiętnika znalezionego w garbie” Jana Kidawy – Błońskiego z udziałem Edwarda i Olafa Lubasznenków (1992).

Dekadę lat 90-tych rozpoczęła od występu w głośnym filmie Andrzeja Wajdy „Korczak” z Wojciechem Pszoniakiem w roli tytułowej. W tym samym, 1990 roku zagrała też u boku Jerzego Zelnika w kostiumowym horrorze „Powrót wilczycy” Marka Piestraka i obok Jana Nowickiego w „Superwizji” Roberta Glińskiego.

Ponownie spotkała się z Glińskim na planie filmu „Wszystko, co najważniejsze…” (1992), z Łomnickim podczas realizacji filmów: „Jeszcze tylko ten las” (1991) i „Wielka wsypa” (1992) oraz z Kieślowskim na planie słynnego dzieła „Biały” ze Zbigniewem Zamachowskim (1993). Inne zagraniczne koprodukcje z jej udziałem, to: polsko-amerykański „Szuler” Adka Drabińskiego (1991), polsko-francuska „Sprawa kobiet” Janusza Zaorskiego (1992) oraz „Tu stoję…” Michała Dudziewicza (1993, w ramach cyklu TV „Moja historia) i polsko-węgierskie „Spotkania, pożegnania” Józefa Pacskovszky’ego (1999).

Od drugiej połowy lat 90-tych, nie licząc kilku wyjątków (dramaty: „Musisz żyć” Konrada Szołajskiego 1997 i „Nadzieja” Stanisława Muchy 2006, komedie: „O dwóch takich, co nic nie ukradli” Łukasza Wylężałka 1999 i „Pogoda na jutro” Jerzego Stuhra 2003), występowała głównie na małym ekranie, większe role kreując jako Barbara Madejowa w obu seriach „Sukcesu” (1995 i 2000), Emilia w „Bożej podszewce” Izabelli Cywińskiej (1997), Maryla Urbańska w „Pensjonacie pod Różą” (2004-2006) i Elżbieta, mama Marty w „Barwach szczęścia” (2007-2008). Ponadto zagrała m.in. okulistkę w „Policjantach” Wylężałka (1999), krawcową w „Tygrysach Europy” Jerzego Gruzy (1999, 2003), terapeutkę w „Defekcie” Macieja Dutkiewicza (2003), matkę Oliwki w „Klasie na obcasach” Małgorzaty Potockiej (2000), byłą żonę Klebera w „Zostać miss 2” (2003), pisarkę Laurę Starską w telenoweli „Samo życie” (2002) oraz Elżbietę Niemiec, żonę Adama (Krzysztof Stroiński) w „Ekipie” Agnieszki Holland, Magdaleny Łazarkiewicz i Kasi Adamik (2007). Wystąpiła

też gościnnie w „Plebanii” i „Na dobre i na złe”. Ostatnim projektem filmowym z jej udziałem jest rozpoczęty przez zmarłego niedawno Witolda Leszczyńskiego, a dokończony przez Andrzeja Kostenkę film psychologiczny „Stary człowiek i pies” z Jerzym Grałkiem w roli głównej (2008).

Ma na swoim koncie wiele kreacji teatralnych, w tym blisko trzydzieści w spektaklach Teatru TV. Jest laureatką nagród za sceniczne role: Elmiry w „Tartuffie” w Teatrze Polskim w Warszawie (nagroda aktorska na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych 1993) oraz Doris w sztuce „Za rok o tej samej porze” (zwycięstwo w plebiscycie popularności na Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych 1998).

Marzena Trybała

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
"LARP. Miłość, trolle i inne questy" zaskoczeniem festiwalu. Śmiali się wszyscy
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Smarzowski o nowym filmie: "Zrobiłem kilka scen, których się wstydziłem"
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Skrzywdził jego siostrę. To skończyło przyjaźń aktorów
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Numer jeden w Polsce. Tak dużego hitu dla dorosłych w tym roku nie było
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
Rekord za rekordem. Powraca hit, który rozłożył na łopatki "Gladiatora"
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
3 mln widzów premiery. Polscy widzowie kochają ten gatunek
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
To miał być przebój roku. Wysoka oglądalność, ale skrajne opinie
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Zbyt etniczne" nazwisko. Tak miał się nazywać gwiazdor kina
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
"Uwodziciel i erotoman". Krążyły o nim legendy. Miał mnóstwo kochanek
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
Dla niej wiek to tylko liczba. Modelka po 50. w szortach i kabaretkach
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
50 mln widzów w ciągu 10 dni. "Przełomowy, rekordowy, fenomenalny"
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy
"Mi zrujnowano życie". Oskarża stację o podwójne standardy