Ewa Wiśniewska

Popularna aktorka filmowa i teatralna, od prawie pół wieku obecna na ekranie. Znana i pamiętana m.in. jako tytułowa „Doktor Ewa”, kniahini z „Ogniem i mieczem”, Róża z „Cudzoziemki”, czy Anna Krzakoska z „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” Stanisława Barei. Siostra aktorki Małgorzaty Niemirskiej. Przez lata uznawana za jedną z najpiękniejszych polskich aktorek.

Obraz

Urodziła się 25 kwietnia 1942 roku w Warszawie. Już jako 14-latka zadebiutowała w niewielkim epizodzie w „Kanale” Andrzeja Wajdy, a w roku 1959 zwyciężyła w konkursie „Piękne dziewczęta - na ekrany”, organizowanym przez czasopismo „Film”, co dało jej z kolei możliwość epizodycznego występu w „Zezowatym szczęściu” Andrzeja Munka (1960).

Studiowała w warszawskiej PWST, którą ukończyła w 1963 roku, stając się jedną z najmłodszych absolwentek szkoły. Rok później zadebiutowała na scenie Teatru Ludowego w Warszawie, z którym związała się na całą następną dekadę. Po kilku sezonach spędzonych na deskach teatrów: Kwadrat i Nowego, w 1983 roku została aktorką Teatru Ateneum w Warszawie.

** Jej pierwszą większą rolą ekranową był występ u boku Tadeusza Łomnickiego i Andrzeja Łapickiego w rozrachunkowym filmie „Życie raz jeszcze” Janusza Morgensterna (1964).**

Rok później zagrała z Lucyną Winnicką i Zbigniewem Cybulskim w filmie „Sam pośród miasta” (1965), a w 1969 roku - u boku Ryszarda Filipskiego w kryminalnym filmie „Tylko umarły odpowie” Sylwestra Chęcińskiego.

** Popularność przyniosły jej występy na małym ekranie, przede wszystkim w tytułowej roli w serialu „Doktor Ewa” Henryka Kluby (1970), w popularnych produkcjach „Janosik” (1973) i „Stawka większa niż życie” (1967), w kostiumowych mini-serialach „Wielka miłość Balzaka” Wojciecha Solarza (1973) i „Lalka” Ryszarda Bera (1977), czy cyklach TV „Trzy kroki po ziemi” Edwarda Skórzewskiego i Jerzego Hoffmana oraz „Perły i dukaty” Józefa Hena (1965).**

Koniec lat 70-tych obfitował w znaczące występy filmowe – u boku Krzysztofa Kowalewskiego w komedii „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz” Stanisława Barei (1978), Jana Fronczewskiego i Gabrieli Kownackiej w słynnej produkcji muzycznej „Hallo Szpicbródka czyli ostatni występ króla kasiarzy” Janusza Rzeszewskiego i Mieczysława Jahody (1978), w roli agentki gestapo w filmie wojenno-sensacyjnym „Umarli rzucają cień” Juliana Dziedziny (1978) i w jednej z głównych ról w „Paciorkach jednego różańca” Kazimierza Kutza (1979).

Kontynuowała występy filmowe w kolejnej dekadzie, pojawiając się na planie filmów w reżyserii Janusza Kijowskiego („Głosy” 1980), Tadeusza Konwickiego („Dolina Issy” 1982), Tomasza Zygadły („Odwet” 1982, „Sceny dziecięce z życia prowincji” 1985), czy Wojciecha Jerzego Hasa („Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany” 1985). Dała pierwszoplanowy występ u boku Jana Frycza w „Mgle” Adama Kuczyńskiego i ponownie zagrała żonę bohatera granego przez Kowalewskiego w znanej produkcji „Lata dwudzieste…lata trzydzieste…” Rzeszewskiego (oba 1983),** jednak największy sukces odniosła dzięki roli Róży – głównej bohaterki filmu Ryszarda Bera „Cudzoziemka”, która przyniosła jej nagrodę aktorską na FPFF w Gdyni, Złotą Kaczkę, Nagrodę Szefa Kinematografii oraz tytuł „Gwiazdy Filmowego Sezonu” podczas Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie (1986).**

Kolejną dekadę otworzyła występem w słynnej „Ucieczce z kina ‘Wolność’” Wojciecha Marczewskiego i rolą u Krzysztofa Zanussiego w biograficznym dramacie o Maksymilianie Kolbe (oba 1990). W kolejnych latach nieco rzadziej pojawiała się na ekranach, dają jedynie niewielkie występy w takich produkcjach, jak „Młode wilki”, „Przeklęta Ameryka”, „Wszystkie pieniądze świata”, czy „Złoto dezerterów”.

Powróciła świetną kreacją kniahini Kurcewiczowej w ekranizacji „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza, w reżyserii Jerzego Hoffmana (1999, Orzeł za najlepszą rolę drugoplanową).

Znane występy w kostiumowych produkcjach dała również jako Calanthe, królowa Cintry w słynnej ekranizacji „Wiedźmina” (2001) i jako wiedźma Jarucha w „Starej baśni” Hoffmana (2003).

Dała ważne, filmowe występy obok Magdaleny Cieleckiej w „Listach miłosnych” Sławomira Kryńskiego (2001) i „Po sezonie” Janusza Majewskiego (2005) oraz wzięła udział w serialach: „Miasteczko” (2000-2001), „Egzamin z życia” (2005), „Na Wspólnej” (2003-2008) i „Na dobre i na złe”, gdzie kreowała postać pani Weiss-Korzyckiej, matki Hernyka (2004-2006).

Ewa Wiśniewska ma na swoim koncie wiele znaczących ról teatralnych (60 w samym tylko Teatrze Telewizji). W 2004 roku została uhonorowana prestiżową nagrodą Feliksa Warszawskiego za role Matki, Cioci, Królowej i Hrabiny w „Błądzeniu” w Teatrze Narodowym.

** W 1979 roku została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, a w 2000 roku odcisnęła dłoń na Promenadzie Gwiazd podczas V Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach.**

Ewa Wiśniewska

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"