WAŻNE
TERAZ

Afera ws. działki pod CPK. Dymisje w KOWR

Cezary Łukaszewicz i Daria Polunina w filmie "Prześwit". Data premiery i zwiastun

"Prześwit" to pełna niedopowiedzeń opowieść związana z tajemniczym zaginięciem młodej matki i poszukiwaniem prawdy. Po znakomitym przyjęciu na festiwalach w Polsce i zagranicą, film z Cezarym Łukaszewiczem i Darią Poluniną w rolach głównych, będzie można oglądać w kinach już od 10 października.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Podczas spaceru na Ślęży znika młoda matka, zostawiając za sobą wózek z niemowlęciem. Policjant, młody mąż i emerytowany jasnowidz próbują zrekonstruować ostatnie chwile zaginionej. Wciela się w nią Pozorantka, którą ze Ślężą łączą zdarzenia z dzieciństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

PRZEŚWIT - oficjalny zwiastun, w kinach od 10 października

"Prześwit" to film drogi w skali mikro, opowieść o kryzysie i inicjacyjnej podróży, która wymusza konfrontację z przekonaniami o roli kobiet i powinności matek, po to, by przynieść bohaterom wyzwolenie lub doprowadzić ich do autodestrukcji.

- "Kiedy pracowałam jako scenarzystka natknęłam się na informację, że żaden widz nie zaakceptuje postaci kobiety, która porzuca własne dziecko. Moja córka była wtedy mała, moje koleżanki miały dzieci w różnym wieku i każda matka, którą znałam, przynajmniej raz pomyślała o tym, żeby wyjść z domu i nigdy nie wrócić. Dlatego w "Prześwicie" znika młoda matka, a my skupiamy się na świecie, z którego odeszła i ludziach, którzy go zamieszkują. Każdy z nich w inny sposób naznaczony jest stratą i każdy ma własny powód, aby wziąć udział w poszukiwaniach na zboczach Ślęży - świętej góry Słowian. Ta podróż sprawi, że będą oni musieli dotknąć tego, czego najbardziej unikają: osobistej straty i żałoby. Sposób, w jaki sobie poradzą poprowadzi ich w kierunku wyzwolenia albo autodestrukcji" - mówi reżyserka Magdalena Ewa Pięta

[1/2] Źródło zdjęć: materiały partnera |

"Prześwit" to kameralna opowieść o zaginięciu i poszukiwaniu prawdy nie tylko tej związanej z historią kryminalną, ale i prawdy o człowieku. Osadzona jest u stóp góry Ślęży, związanej z pogańskim kultem słońca i sił przyrody. Znaczeniowo tytułowy "Prześwit" to otwór przepuszczający światło. W filmie to także metaforyczne światło prawdy, która czasem bywa bolesna, ale którą należy odkryć.

Za reżyserię odpowiada Magdalena Ewa Pięta, która wspólnie z Marzeną Matuszak jest także autorką scenariusza. W rolach głównych występują: Cezary Łukaszewicz ("Kruk"), Daria Polunina ("Polowanie na ćmy"), Mateusz Górski ("Mental"), Piotr Pilitowski ("Generał Nil"), Ewa Domańska ("Kulej. Dwie strony medalu"). Producentką filmu jest Maria Wachowiak-Czuchnowska, No Prob Production House, współfinansowanie Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Światowa premiera filmu "Prześwit" odbyła się na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Pokazywany był także na Festiwalu Młodzi i Film, Przeglądzie Kino na Granicy/Hranici oraz Tofifest Film Festival. Międzynarodowa premiera miała miejsce na Tirana European Youth Film Festival. Film spotkał się z niezwykle pozytywnym przyjęciem wśród widzów i krytyków. Dziennikarze zwracali uwagę m.in. na to, że "takiego debiutu nie było w Polsce od dawna. Hipnotyzuje od pierwszej minuty" (Paulina Gandor, Interia Film), "Prześwit" to film, który wciąga nie tylko obrazem, ale i emocjonalną głębią bohaterów" (Małgorzata Szymikowska, naekranie.pl) oraz że "film rozpoczyna się jak kryminał, ale konwencja gatunkowa służy w tym przypadku twórcom do poruszającej opowieści o meandrach pamięci oraz jej konsekwencjach" (Łukasz Maciejewski, Kino na Granicy).

© materiały partnera

--

Reżyseria: Magdalena Ewa Pięta

Scenariusz: Marzena Matuszak, Magdalena Ewa Pięta

Zdjęcia: Mateusz Czuchnowski, Szymon Kluz

Scenografia: Maria Dziewanowska-Kowalska

Charakteryzacja: Agnieszka Nikisz

Kostiumy: Małgorzata Fudala

Muzyka: Bart Putkiewicz, Aleksandra Chmielewska

Dźwięk: Bart Putkiewicz

Montaż: Michał Buczek

Reżyseria Obsady: Marta Kownacka

Kierownictwo Produkcji: Patryk Walkiewicz

Producentka: Maria Wachowiak-Czuchnowska

Produkcja: No Prob Production House

Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

Materiał sponsorowany przez Galapagos Films
Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Małgorzata Rożniatowska ledwo wiązała koniec z końcem. "Trudno było mi utrzymać siebie i rodzinę"
Małgorzata Rożniatowska ledwo wiązała koniec z końcem. "Trudno było mi utrzymać siebie i rodzinę"
Miała polskie korzenie. Znana była jako "Gorące Wargi"
Miała polskie korzenie. Znana była jako "Gorące Wargi"
Były mąż Jennifer Aniston reaguje na wieści o jej nowym związku. Piękny gest
Były mąż Jennifer Aniston reaguje na wieści o jej nowym związku. Piękny gest
Kosztował tylko 15 mln dol. Ośmieszył superprodukcje za 150-200 mln
Kosztował tylko 15 mln dol. Ośmieszył superprodukcje za 150-200 mln
Tom Cruise zawiódł. Teraz czas na drugie podejście
Tom Cruise zawiódł. Teraz czas na drugie podejście
Dzieli ich niemal 20 lat różnicy. "Czuć między nimi chemię"
Dzieli ich niemal 20 lat różnicy. "Czuć między nimi chemię"
Tak wygląda wieczór alkoholika . "Alkohol był dla mnie jak smoczek"
Tak wygląda wieczór alkoholika . "Alkohol był dla mnie jak smoczek"
Nie żyje aktorka Diane Ladd. "Teraz lata ze swoimi aniołami"
Nie żyje aktorka Diane Ladd. "Teraz lata ze swoimi aniołami"
26 osób z ekipy "Tulsa King" zwolnionych. Dwa tygodnie przed startem zdjęć
26 osób z ekipy "Tulsa King" zwolnionych. Dwa tygodnie przed startem zdjęć
Russell Crowe ucina spekulacje o ślubie. Aktor mówi, dlaczego nie zamierza się żenić
Russell Crowe ucina spekulacje o ślubie. Aktor mówi, dlaczego nie zamierza się żenić
Queerowa Ciri? Showrunnerka "Wiedźmina" komentuje sceny, o których zrobiło się głośno
Queerowa Ciri? Showrunnerka "Wiedźmina" komentuje sceny, o których zrobiło się głośno
Harrison Ford ostro o Donaldzie Trumpie. "Ignorancja, pycha, kłamstwa"
Harrison Ford ostro o Donaldzie Trumpie. "Ignorancja, pycha, kłamstwa"
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Film