"Idź przodem, bracie". Klimatyczny thriller już na Netfliksie
Rzecz z produkcjami Netfliksa ma się tak, że albo elektryzują od pierwszego odcinka i przyciągają tłumy, albo są wybitnym rozczarowaniem zmarnowanego potencjału. Tym razem znany i uznany reżyser, Maciej Pieprzyca ("Kryminalni", "Chce się żyć", "Jestem mordercą", "Kruk"), zrealizował opowieść o desperacji, zagubieniu i nadziei na lepsze jutro. Do której kategorii należy "Idź przodem, bracie"?
Oskar Gwiazda (Piotr Witkowski) zastyga w bezruchu na akcji. Chwilę zawahania przypłaca życiem jego kumpel z policyjnego oddziału. Jego kariera jest skończona. W domu też nie wiedzie się najlepiej. Ojciec hazardzista zaciąga długi, gdzie popadnie, siostra Marta (Aleksandra Adamska) i jej mąż Sylwek (Konrad Eleryk) mają Oskarowi za złe brak zdecydowanego działania w sprawie jego uzależnienia. Kiedy ojciec umiera, pojawia się promyk nadziei, że spadek wyciągnie rodzeństwo z tarapatów. Niestety nie wszystko idzie po ich myśli.
Do tego okazuje się, że wierzytelności były o wiele większe, niż można było sobie wyobrażać. Gdyby tego było mało, pożyczki zostały zaciągnięte u szemranego biznesmena, który raczej potrafi odbierać swoje długi. Gwieździe nie pozostaje nic innego jak zakasać rękawy do pracy, nagiąć karku i wejść w ryzykowny układ, by zachować rodzinny dom. Jednak jako ochroniarz w odzieżowym kompleksie handlowym znajduje okazję na rozwiązanie swoich problemów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na te seriale czekamy!
"Idź przodem, bracie" w dwóch pierwszych odcinkach dobrze buduje narrację. Pieprzyca przedstawia swoich bohaterów i daleki jest od przegadanych scen. Opowiada powściągliwie. Więcej kryje się w działaniu i spojrzeniu, niż dialogach. Pokazuje postaci składające się ze słabości, które starają się im stawić czoła. Oskar jest zdesperowany, gotowy podejmować ryzyko i brawurowe działania, a z drugiej strony pełen nieprzepracowanych emocji. To kruchy mężczyzna, który opakował się mięśniami i hardą miną. W końcu komuś udało się wykrzesać z Piotra Witkowskiego ciekawe aktorstwo. Choć wciąż pręży muskuły i potrafi wymierzyć trafne ciosy, jest również czuły, romantyczny i cwany.
Na ekranie błyszczy Konrad Eleryk. Król drugiego planu pokazuje ostatnio coraz bardziej zaskakujące oblicza. Rozczulał jako zakochany fajtłapa w "Pati" i niebywale bawił w "Horror Story". Eleryk sprawnie łączy męskość i siłę z wdziękiem i czułością. Po dwóch odcinkach już wiemy, że nie powiedział ostatniego słowa. Aleksandra Adamska wypełnia ekran pozytywną energią, a Marcin Kowalczyk po raz kolejny skutecznie pokazuje swoje demoniczne oblicze. W obsadzie "Idź przodem, bracie" tkwi duży potencjał. W końcu mafijny świat potrafi pomieścić wiele intrygujących i przerażających osobowości (w tym wątku pojawiają się również m.in. Piotr Adamczyk i Cezary Żak).
Na pierwszy rzut oka wszystko w opowieści Pieprzycy wygląda idealnie. Nawet w pierwszym momencie byłam zadowolona z tego, co udało mi się zobaczyć przez niemal dwie godziny. Problem tego serialu pojawia się wtedy, gdy zaczyna się patrzeć nieco bardziej uważnie. Dla wprawnego oka okazuje się, że tak naprawdę jest mało zaskoczeń. Bohaterowie poruszają się, jak po sznurku do kolejnych punktów fabuły, a ich działania można przewidzieć na kilka minut do przodu. Takie proste rozwiązania nieco zaburzają suspens i siłę thrillera.
"Idź przodem, bracie" oferuje dobrze zrealizowane sceny walki, mroczną atmosferę i pełnokrwistych bohaterów, którzy z desperacji decydują się na nie zawsze mądre działania. Krew się leje, pięści idą w ruch, drony latają, a cliffhangery spełniają swoją rolę. Pomimo przewidywanych rozwiązań dobrze patrzy się na ten obraz. Mam nadzieję, że Pieprzyca z Witkowskim na czele jeszcze mnie zaskoczą. Jest poprawnie z dużą nadzieją na więcej.
Serial "Idź przodem, bracie" dostępny jest na Netfliksie.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" opowiadamy o "Napadzie" na Netfliksie, zastanawiamy się, dlaczego Laura Dern zagrała w koszmarnej "Planecie samotności" i zachwycamy się nowym serialem Max, "Franczyza". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej: