Konferencja prasowa filmu "Różyczka"

Obraz
Źródło zdjęć: © Monolith Films

W środę 3 marca w warszawskim kinie Atlantic odbyła się konferencja prasowa twórców filmu *„Różyczka", w której uczestniczyli: reżyser Jan Kidawa Błoński, współautor scenariusza Maciej Karpiński, producent Włodzimierz Niderhaus, koproducent i przedstawiciel firmy dystrybucyjnej „Monolith Films" Mariusz Łukomski, koproducent Dominique Lesage, adwokat Robert Małecki oraz aktorzy Magdalena Boczarska i Robert Więckiewicz.*

Podczas spotkania twórcy opowiedzieli dziennikarzom m.in. o źródłach swoich inspiracji, żmudnym procesie powstawania scenografii i kostiumów oraz sposobie montowania i zamieszczenia w filmie materiałów archiwalnych.

„Różyczka" opowiada historię kobiety (Magdalena Boczarska) uwikłanej uczuciowo w związek z pracownikiem służby bezpieczeństwa (Robert Więckiewicz), który nakłania ją do inwigilowania znanego pisarza (Andrzej Seweryn). Akcja filmu toczy się w burzliwym okresie końca lat sześćdziesiątych w Polsce. Autorzy umieszczają w treści znane epizody z tamtego czasu: premierę „Dziadów" w reżyserii Kazimierza Dejmka czy zamieszki marcowe z 1968 roku.

Reżyser Jan Kidawa-Błoński tak opowiedział o powstawaniu scenariusza: - Pisząc ten tekst zainspirowaliśmy się kilkoma historiami, które w ostatnich czasach zostały upublicznione: to przede wszystkim głośna historia Bertolda Brechta i jego kochanki, zwerbowanej przez STASI; wyszła również ostatnio na jaw prawda o kochance Sergiusza Jesienina, która pracowała dla KGB, ukazała się książka dr Petera Raina, który w „Bliskim szpiegu" opisał swoją wstrząsającą historię bycia inwigilowanym przez żonę, pracującą dla SB. Te wszystkie przypadki, ta cała otoczka niewątpliwie zainspirowały nas, by powstał scenariusz filmu, który zdecydowaliśmy się osadzić w roku 1968 - dosyć szczególnym roku nowożytnej historii Polski. Rok '68 to taki czas, który nie został satysfakcjonująco przedstawiony, wyczerpany - nie wyciągnięto z niego wszystkiego, co wydaje się być interesujące. W związku z czym historię naszych bohaterów postanowiliśmy umiejscowić właśnie tam.

Maciej Karpiński, współautor scenariusza tak opowiadał o kontrowersjach wokół inspiracji filmu: - Losy bardzo wielu ludzi były w tamtych czasach niezwykle skomplikowane. Zarówno znanych i sławnych jak i takich, którzy byli całkowicie anonimowi. Wiele osób niejednokrotnie przeżywało bardzo tragiczne sytuacje, często związane także z przeżyciami emocjonalnymi - takich sytuacji były setki. Nie oczekiwaliśmy pojawienia się kontrowersji ani nie próbowaliśmy ich w żaden sposób wywołać. Ja stokrotnie wolę, abyśmy rozmawiali o filmie i jego zawartości, o jego treści i formie, aniżeli o sprawach marginalnych.

Zobacz także:

**[

Obraz

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

Obraz

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

Obraz

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) ** - Zwrócę państwu uwagę, że dziesiątki filmów powstają obecnie na świecie, inspirowanych prawdziwymi historiami i jakoś nikogo to nie dziwi i nie bulwersuje. Myślę, że powinniśmy skończyć z pretensjonalnym doszukiwaniem się takich intencji czy konkretnych inspiracji, manipulacji. Rozmawiajmy o tym co jest ważne, o filmie. Rozmawiajmy o historii w nim opowiedzianej - to jest historia
tych ludzi, którzy są na ekranie, a nie żadnych innych.

Autorzy filmu opowiadali także o technicznych zmaganiach na planie i o pomyśle na włączenie do struktury fabularnej materiałów archiwalnych.

- Mieliśmy dwie bardzo silne motywacje, aby zrobić tak a nie inaczej: pierwsza to motywacja artystyczna - wydawało się, że materiał archiwalny, w którym są autentyczne emocje to będzie zawsze coś bardziej silnego w połączeniu z materiałem wykreowanym. To lepsze niż realizacja scen inscenizowanych, które nigdy nie będą tej temperatury posiadały. Wiązało się to oczywiście z pewnym ryzykiem - operator podjął się karkołomnego procesu obróbki taśmy, by zbliżyć do siebie w sposób naturalny czarnobiałe zdjęcia archiwalne i kolorowy materiał.

- Wyglądało to w ten sposób, że negatyw został niedoświetlony, co jest procesem nieodwracalnym, potem poprzez specjalne procesy trzeba go wywołać. Gdyby się to nie udało - zdjęcia trzeba by było powtórzyć. Operator nie spał po nocach, ale wiedzieliśmy, że jeśli chodzi o stronę artystyczną i wymiar takiego połączenia to na pewno będzie dobrze, jeśli takie ryzyko podejmiemy. Udało się znakomicie. Natomiast druga, równie silna motywacja jest związana z ogólnym stanem budżetu polskich filmów. Robiąc film, którego akcja dzieje się 40 lat temu, stając przed koniecznością odtworzenia przestrzeni, wprowadzenia tam osób w kostiumach i realizacja dużych scen masowych - stajemy przed wyzwaniem znacznego powiększenia budżetu tego filmu.

Takiej możliwości nie było, także racjonalizm i potrzeba ekonomicznego myślenia skłoniły nas w kierunku rozwiązań artystycznych. Spotykam się z tym od dawna, że polscy filmowcy są doceniani za wymyślanie fantastycznych rzeczy - a oni wymyślają je, bo nie mają innego wyjścia - inaczej nie udałoby się osiągnąć zamierzonego efektu. Jan Kidawa-Błoński zdradził także, iż na potrzeby realizacji ekipa obejrzała wszystkie istniejące materiały dotyczące marca '68, jakie udało się odnaleźć w archiwach Instytutu Pamięci Narodowej a także wśród zasobów Telewizji Publicznej i WFDiF. Myślano również o wykorzystaniu zarejestrowanych fragmentów „Dziadów" w reżyserii Kazimierza Dejmka, lecz okazało się że materiały ze spektaklu nie są już dzisiaj kompletne.

Zobacz także:

**[

Obraz

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

Obraz

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

Obraz

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) ** Aktorzy opowiedzieli m.in. o procesie budowania swych ról. Magdalena Boczarska wspomniała, iż największą trudność na planie sprawiał jej udział w scenach erotycznych. - Myślę że jest to zupełnie zrozumiałe - powiedziała - kręcenie takich scen jest niezwykle trudne a ten film nie mógł się bez nich obejść. Były one potrzebne do tego, aby absolutnie uwiarygodnić relacje z jednym jak i
z drugim mężczyzną. Wybór aktorki do roli tytułowej okazał się niezwykle trudny, jednak po zdjęciach próbnych reżyser dostrzegł, jak sam to określił „to coś", co być może zaowocowało w filmie - że pomiędzy aktorami była jakaś nadzwyczajna chemia, wyraźnie nie wynikająca tylko z umiejętności aktorskich.

Natomiast Robert Więckiewicz żartował: - Chemia miedzy nami to była cała tablica Mendelejewa, ewentualnie jeszcze pierwiastki które nie zostały odkryte. Mówiąc poważnie: rzeczywiście uczestniczyłem w poszukiwaniach aktorki, która miała zagrać rolę Różyczki. Strasznie kibicowałem Magdzie. Cieszę się z tego, że to ona zagrała ta rolę.

Dziennikarze pytali także twórców filmu o to, jak udało się zrealizować film tak pieczołowicie oddający klimat epoki lat sześćdziesiątych. Reżyser opowiedział anegdotę o samochodzie, jakim w filmie jeździ Robert Więckiewicz: dlaczego Robert jeździ w tym filmie wartburgiem? Na archiwalnych materiałach widać, że w czasie marcowych zamieszek przed bramą Uniwersytetu Warszawskiego stoi ów wartburg, jakoś dziwnie chroniony, stoi spokojnie i czasem nawet ktoś do niego podchodzi. Widać, że funkcjonariusze SB szanują osobę, która siedziała w tym wartburgu.

Ja zdecydowałem, że ten samochód stojący przed bramą będzie należał do Roberta. Jest to samochód, który był w tamtych czasach na ulicach Warszawy dość częstym gościem. Dawano go również oficerom służby bezpieczeństwa, by nie rzucali się w oczy. Być może, gdy film wejdzie na ekrany ten pan, który siedział w rzeczywistości w tym wartburgu się ujawni i go poznamy.

Obecny podczas konferencji prawnik Robert Małecki tak ustosunkował się do zarzutów wysuwanych przez osoby doszukujące się w filmie odwzorowania realnych postaci i wydarzeń: - Nie ma twórczości która nie byłaby inspirowana wydarzeniami bieżącymi. Nie wyobrażam sobie, aby można było od jakiegokolwiek twórcy domagać się, by nie inspirował się zdarzeniami czy osobami z przeszłości. W związku z tym wszelkiego rodzaju wezwania, których celem jest by nie nawiązywano do znanych postaci z historii, w żaden sposób nie tylko naruszają zasady konstytucyjne demokratycznego państwa prawa, którym Polska jest, ale dotykają w zasadzie fundamentalnych kwestii naszej cywilizacji: wolności twórczości (...)

Chciałbym tutaj poruszyć temat drugiej strony, mianowicie praw krytyków, dziennikarzy, historyków do tego by oczywiście nie unikać najszczerszej dyskusji na temat utworów i zdarzeń które inspirowały twórców. Innymi słowy, wolność twórczości z jednej strony, wolność dyskusji na temat tej twórczości absolutnie nieograniczona. Natomiast jedyną granicą spoza kwestii inspiracji, spoza kwestii wolności słowa i wolności prasy jest kwestia ochrony dóbr osobistych. Otóż jesteśmy wolni w dyskusji i twórczości a jedynym ograniczeniem jest naruszanie cudzych dóbr osobistych. Proszę państwa - ten film niczyich dóbr osobistych oczywiście nie narusza.

Zacytuję oświadczenie reżysera: „Różyczka", ani wszelka dyskusja na jej temat nie narusza i nie zagraża niczyim dobrom osobistym. Dlatego proszę i apeluję: nie bójcie się oglądać, dyskutować, pisać, zadawać pytań na temat „Różyczki" - wszyscy mamy do tego pełne i niezbywalne prawo, a jedynym ograniczeniem tego prawa są: wierność treści filmu i zakaz krzywdzenia innych osób.

Zobacz także:

**[

Obraz

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

Obraz

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

Obraz

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

Elon Musk usuwa Netfliksa, bo nie podoba mu się kreskówka. Jej twórca: "Robi się trochę strasznie"
Elon Musk usuwa Netfliksa, bo nie podoba mu się kreskówka. Jej twórca: "Robi się trochę strasznie"
"Brutalne, ponure i wyczerpujące sceny". Hit z Nicole Kidman zostaje
"Brutalne, ponure i wyczerpujące sceny". Hit z Nicole Kidman zostaje
Doznał poważnego urazu na planie. Pokazał, jak ćwiczy na siłowni
Doznał poważnego urazu na planie. Pokazał, jak ćwiczy na siłowni
Pękł milion. Na taką komedię polscy widzowie czekali latami
Pękł milion. Na taką komedię polscy widzowie czekali latami
"Spektakularny". Zachwycający film obejrzysz w domu
"Spektakularny". Zachwycający film obejrzysz w domu
Dramatyczna sytuacja aktora. Żona kolejny raz jest w specjalistycznym ośrodku
Dramatyczna sytuacja aktora. Żona kolejny raz jest w specjalistycznym ośrodku
Książę William zaskoczył Gary'ego Oldmana. "Mam ochotę porządnie cię umyć"
Książę William zaskoczył Gary'ego Oldmana. "Mam ochotę porządnie cię umyć"
Trzynaście zawodniczek, szesnaście nóg. Polki przeszły do historii
Trzynaście zawodniczek, szesnaście nóg. Polki przeszły do historii
Zagrali parę kochanków w filmie o BDSM. Zwiastun już w sieci
Zagrali parę kochanków w filmie o BDSM. Zwiastun już w sieci
Wracamy do Tulsy! Trzecia najważniejsza rola życia Stallone'a. Nie zawiódł
Wracamy do Tulsy! Trzecia najważniejsza rola życia Stallone'a. Nie zawiódł
Najlepszy wynik w historii. Ponad 800 tys. widzów w polskich kinach
Najlepszy wynik w historii. Ponad 800 tys. widzów w polskich kinach
"Nietykalni" przynieśli mu potężną rozpoznawalność. Teraz ma nowy hit na Netfliksie
"Nietykalni" przynieśli mu potężną rozpoznawalność. Teraz ma nowy hit na Netfliksie