Dennis Hopper

Aktor, reżyser i scenarzysta, którego kariera filmowa obejmuje ponad pięć dekad, począwszy od „Buntownika bez powodu” z Jamesem Deanem przez legendarny obraz „Easy Rider”, wojenny „Czas apokalipsy”, lynchowski „Blue Velvet” i sensacyjny „Speed”, aż po horror „Ziemia żywych trupów”, czy realizowany ostatnio „Sleepwalking”. Przez wielu uważany za jednego z największych „enfant terribles” Hollywoodu, ze względu na swoje nonkonformistyczne podejście do reguł funkcjonowania w amerykańskim show - biznesie. Od lat specjalizował się w występach w produkcjach klasy B.

Obraz

Urodził się 17 maja 1936 roku w Dodge City w stanie Kansas. Karierę zaczynał na początku lat 50-tych od gościnnych i epizodycznych występów w telewizji (m.in. „Johnny Guitar” 1954, „Medic” 1955). Lekcje aktorstwa pobierał w znany, nowojorskim Actors Studio.

** Jego debiutem na dużym ekranie była rola u boku samego Jamesa Deana w „Buntowniku bez powodu” (1955) Nicholasa Raya.**

Zaprzyjaźnieni aktorzy pojawili się razem również w kolejnym (ostatnim w karierze Deana) filmie „Olbrzym” (1956).

Później grał głównie w westernach (m.in. „Pojedynek w Corralu O.K” Johna Sturgesa z Burtem Lancasterem i Kirkiem Douglasem 1957, „Z piekła do Teksasu” 1958 i „Synowie Katie Elder” Henry’ego Hathawaya z Johnem Waynem i Deanem Martinem 1965, „Młoda ziemia” 1959) oraz kontynuował występy telewizyjne jako gość na planie wielu znanych produkcji (m.in. Bonanzy” 1964) oraz odtwórca głównej roli w wojennym serialu „The Lieutenant” (1963-64).

Zagrał w horrorze „Królowa krwi” (1966), komedii z Paulem Newmanem „Nieugięty Luke” (1967) i westernie z Clintem Eastwoodem „Powiesić go wysoko” (1968), zanim stał się jednym z czołowych twórców amerykańskiego kina okresu kontrkultury, przede wszystkim jako reżyser, współscenarzysta i odtwórca jednej z głównych ról w kultowym już „Swobodnym jeźdźcu” („Easy Rider” 1969) z Peterem Fondą i Jackiem Nicholsonem, ale też jako odtwórca roli Maxa w kontrowersyjnej, „narkotycznej” „Podróży” Rogera Cormana (1967).

** „Swobodny jeździec” – jeden z najsłynniejszych filmów drogi w historii kina, symbol tamtych czasów i ich kulturowych przemian – postawił Hoppera, jako jego twórcę, w kręgu filmowych legend. Przyniósł mu także nominację do Oscara za współscenariusz (wraz z Peterem Fondą i Terrym Southernem), nominację do Złotej Palmy oraz specjalną nagrodę za debiut na MFF w Cannes oraz specjalną National Society of Film Critics Award za reżyserię, scenariusz i występ aktorski.**

W 1971 roku ponownie stanął po drugiej stronie kamery, realizując dramat „The Last Movie” z własnym udziałem. Film okazał się kompletną klapą, co utrudniło Hopperowi szybki powrót do łask amerykańskich producentów, o które zresztą specjalnie nie zabiegał.

W kolejnych latach grywał głównie w europejskich produkcjach (m.in. w niemieckim filmie „Amerykański przyjaciel” Wima Wendersa 1977 oraz w kilku filmach francuskich), a w 1979 roku zasłynął z udziału w głośnym, wojennym dziele „Czas apokalipsy” Francisa Forda Coppoli.

Z reżyserem spotkał się cztery lata później na planie „Rumble Fish” (1983), a wcześniej ponownie zmierzył się z reżyserią, realizując „Out of the Blue” (1980, nominacja do Złotej Palmy).

Lata 80. to przede wszystkim sporo występów w zapomnianych produkcjach klasy B.

** Najbardziej pamiętne kreacje Hoppera z tej dekady pochodzą z 1986 roku. Stworzył je w przewrotnym horrorze „Teksańska masakra piłą mechaniczną 2”, u Davida Lyncha w „Blue Velvet” (nominacja do Złotego Globu, National Society of Film Critics Award, nominacja do Independent Spirit Award, nagroda krytyków w Bostonie i Los Angeles, nagroda na MFF w Montréalu) oraz u boku Gene’a Hackmana w sportowym dramacie „Mistrzowski rzut” (nominacja do Oscara i Złotego Globu).**

Na przełomie dekad wyreżyserował trzy filmy: kryminał „Kolory” z Seanem Pennem i Robertem Duvallem (1988), film akcji „Zlecenie” z Jodie Foster, Johnem Turturro i z własnym udziałem (1989, współreżyseria), erotyczny kryminał „Życie na gorąco” z Jennifer Connelly (1990) i komedię „Eskorta” z Tomem Berengerem, Eriką Eleniak i z własnym udziałem (1994).

** Za tytułową rolę w telewizyjnym filmie Stephena Gyllenhaala „Paris Trout” z Edem Harrisem (1991) otrzymał jedyną nominację do Emmy.**

W latach 90-tych zagrał też u Seana Penna w „Indiańskim biegaczu” (1991), u Tony’ego Scotta w „Prawdziwym romansie” (1993) i Jana de Bonta w słynnym filmie sensacyjnym „Speed: Niebezpieczna prędkość” z Keanu Reevesem (1994, MTV Movie Award w kategorii Najlepszy Czarny Charakter). Za występ u boku Kevina Costnera w „Wodnym świecie” Kevina Reynoldsa (1995) – jednym z największych i najdroższych niewypałów w historii Hollywood otrzymał Złotą Malinę, a za rolę w „Zaćmieniu” Abla Ferrary z Claudią Schiffer w jednej z ról – nagrodę aktorską na MFF Niezależnych w Nowym Jorku (1997).

Dennis Hopper w ostaniach latach pojawiał się czasem w kilku filmach rocznie.

** Jego najsłynniejszymi rolami ostatniej dekady były: rola Hanka w komedii Rona Howarda „Edtv” (1999), występ w thrillerze „Zawód zabójca” (2002), rola u boku córki, Ruthanny w kostiumowym romansie „Americano” (2005), kreacja w romansie/dramacie Richarda Attenborough „Znak miłości” (2007), rola w dramacie Isabel Coixet „Elegia” z Penélope Cruz (2008) i w kanadyjsko amerykańskim obrazie „Sleepwalking” z Charlize Theron (2008). Jest laureatem Empire Award (1998), Method Fest (2004) oraz Honorowych Nagród na MFF w San Sebastián i Santa Monica za całokształt twórczości.**

Kolekcjonował sztukę, a jego pasją była od zawsze fotografia. Niejednokrotnie wystawiał swoje prace w rozmaitych galeriach. Zmarł 29 maja 2010 roku. Powodem śmierci był nowotwór prostaty.

Dennis Hopper

Data urodzenia1936-05-17
Miejsce urodzeniaDodge City, Kansas, USA
Data śmierci2010-05-29
Scenarzysta
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

8 Oscarów, kasowy hit. Arcydzieło Formana znów w kinach
8 Oscarów, kasowy hit. Arcydzieło Formana znów w kinach
To były wczesne objawy demencji. Żona Bruce'a zauważyła, jak się zmienił
To były wczesne objawy demencji. Żona Bruce'a zauważyła, jak się zmienił
Ostatni film kultowego duetu. Zdjęcia z nowego filmu Pasikowskiego w plenerze
Ostatni film kultowego duetu. Zdjęcia z nowego filmu Pasikowskiego w plenerze
Hit do obejrzenia w domu. W kinach zarobił blisko 400 mln dolarów
Hit do obejrzenia w domu. W kinach zarobił blisko 400 mln dolarów
Nie chcieli go w krakowskiej PWST. Po latach stał się najwybitniejszym aktorem swojego pokolenia
Nie chcieli go w krakowskiej PWST. Po latach stał się najwybitniejszym aktorem swojego pokolenia
"Tato miał problem z hazardem i alkoholem". Córka Jerzego Bińczyckiego nie ukrywa prawdy
"Tato miał problem z hazardem i alkoholem". Córka Jerzego Bińczyckiego nie ukrywa prawdy
Nowy przebój Netfliksa. Tak makabrycznej historii jeszcze nie pokazali
Nowy przebój Netfliksa. Tak makabrycznej historii jeszcze nie pokazali
Znów będą kontrowersje? Mocny zwiastun nowego filmu Smarzowskiego
Znów będą kontrowersje? Mocny zwiastun nowego filmu Smarzowskiego
Był synonimem Nowej Fali i niepoprawnym amantem. Świat kina nie przestał go opłakiwać
Był synonimem Nowej Fali i niepoprawnym amantem. Świat kina nie przestał go opłakiwać
Dwayne Johnson o roli w "Smaching Machine". "Naprawdę tego pragnąłem"
Dwayne Johnson o roli w "Smaching Machine". "Naprawdę tego pragnąłem"
Nabrała masy mięśniowej. Niemal jak Dwayne The Rock Johnson
Nabrała masy mięśniowej. Niemal jak Dwayne The Rock Johnson
Gwiazda "Plotkary" w odważnym teledysku. Wystąpiła całkiem nago
Gwiazda "Plotkary" w odważnym teledysku. Wystąpiła całkiem nago