Zmarł jeden z największych reformatorów kina

Zmarł jeden z największych reformatorów kina
Źródło zdjęć: © AKPA

14.09.2010 | aktual.: 23.01.2017 11:35

W niedzielę odszedł Claude Chabrol. Miał 80 lat

Jeden z najwybitniejszych filmowców europejskiego kina, szanowany na całym świecie 80-letni reżyser - Claude Chabrol zmarł w niedzielę, w Paryżu.

Zastępca mera Paryża Christophe Girard, który poinformował o śmierci artysty, nazwał Chabrola "wielkim francuskim reżyserem, wolnym, zuchwałym (...)".

Chabrol zaczynał jako krytyk w magazynie filmowym "Cahiers du Cinema". W latach 50. wraz z Godardem i Truffautem był twórcą Nowej Fali. Artysta zrealizował ponad 60 filmów.

Kino światowe wiele zawdzięcza francuskiemu twórcy. Inspirował m.in. Quentina Tarantino, Davida Lyncha i Wong Kar-Waia.

Żegnamy jednego z największych twórców w historii kina.

1 / 9

Odszedł wizjoner

Obraz
© AKPA

Chabrol urodził się 24 czerwca 1930 roku w Paryżu w rodzinie farmaceutów.

Był - obok między innymi Jean Luca Godarda czy Francoisa Truffaut - jednym z twórców nowej fali - awangardowego nurtu we francuskim kinie, który powstał w latach 50. minionego wieku.

Claude Chabrol był jednym z największych autorów kina autorskiego.

2 / 9

Odszedł wizjoner

Obraz
© AKPA

Chabrol należał do pokolenia, które pod koniec lat 50. zreformowało sztukę filmową.
Razem z Jeanem-Lukiem Godardem, Erikiem Rohmerem i Jacques’em Rivettem zaczynał przygodę z kinem jako krytyk wpływowego miesięcznika „Cahiers du Cinema”.

Młodzi recenzenci szydzili z hollywoodzkiego systemu produkcji filmowej. Uważali to za masową fabrykę płytkich filmów, którymi bezpodstawnie szczyciła się amerykańska kinematografia. W swoich publikacjach wykpiwali również europejskich twórców, którzy naśladowali wzorce zza oceanu.

Wspólnie stworzyli nową jakość kina europejskiego i środków formalnych. Jednak pierwszy, który odważył się zrealizować filmowy manifest Młodej Fali, był właśnie Claude Chabrol.

3 / 9

Początki kariery filmowca

Obraz
© AKPA

W 1958 roku zrealizował niskobudżetowy, całkowicie niezależny film „Piękny Serge”, będący jaskółką zapowiadającą najbardziej wywrotowy ruch w historii kina – francuską Nową Falę.

W 1959 roku nakręcił kontynuację debiutu, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem film „Kuzyni”, z tą samą obsadą aktorską i fabułą odnoszącą się do „życia codziennego” samego reżysera, jednak począwszy od pochodzącego z tego samego roku filmu kryminalnego „Na dwa spusty” (1959, nominacja do Złotej Palmy) z udziałem Jeana-Paula Belmondo, reżyser zaczął odchodzić od poetyki awangardowej w kierunku kina komercyjnego.

4 / 9

Popularność reżysera

Obraz
© AKPA

Szczególną popularnością cieszył się Chabrol pod koniec lat 60-tych, realizując szereg thrillerów psychologicznych:

„Skandal” (1967), „Niewierna żona” (1969), „Niech bestia zdycha” (1969), „Rzeźnik” (1970), „Zerwanie” (1970), większość z udziałem ówczesnej żony, a zarazem jednej z ulubionych aktorek reżysera, Stéphane Audran.

Filmy te były zbyt subtelne, by uznać je za typowe dla gatunku, jednak dzięki sprawnie prowadzonej akcji, potrafiły trzymać w napięciu i cieszyły się u widzów dużym powodzeniem.

5 / 9

Zdrajca ideałów?

Obraz
© AP

Chociaż zarzucano Chabrolowi nie jeden raz „zdradę” nowofalowych ideałów, nie były to zarzuty do końca zasadne.

Filmy reżysera, nawet te komercyjne, zawsze wychodziły jednak poza standardy umiejętności warsztatowych i ciekawą fabułę.

6 / 9

Wybitny twórca

Obraz
© AKPA

Za zrealizowany w 1973 roku dramat obyczajowy „Krwawe gody” z Michelem Piccoli i Stéphane Audran, otrzymał nagrodę FIPRESCI w Berlinie oraz nominację do Złotego Niedźwiedzia.

W późniejszych latach jeszcze czterokrotnie nominowany był do najwyższego lauru MFF w Berlinie:

w 1987 roku za „Maski”, w 1999 za „Kolory kłamstwa”, w 2003 za „Kwiaty zła” (dwa ostatnie z udziałem syna, Thomasa Chabrola) oraz w 2006 – za obraz „L’Ivresse du pouvoir” z Isabelle Huppert.

7 / 9

Chabrol i Isabelle Huppert

Obraz
© AKPA

Huppert pojawiła się u niego wielokrotnie m.in. w „Sprawie kobiet” (1988, nominacja do Césara za reżyserię) - filmie opowiadającym o ostatniej Francuzce skazanej na śmierć przez gilotynę, w głównej roli w słynnej adaptacji powieści Gustava Flauberta „Pani Bovary” (1991).

Również w nagrodzonej na festiwalu w Toronto, nominowanej do Złotego Lwa w Wenecji, nagrody Satellite i siedmiu Césarów (w tym trzech dla Chabrola) „Ceremonii” (1995), w komedii sensaycjnej „Francuska ruletka” (1997, Grand Prix festiwalu w San Sebastian) oraz w tytułowej roli w jednym z dwóch obrazów Chabrola nominowanych do Złotej Palmy - „Violette Noziere”(1978).

Drugim z nich był pochodzący z 1985 roku kryminał „Kurczę na kwaśno”.

8 / 9

Twórca nie tylko europejski

Obraz
© AP

Mimo, że generalnie reżyserował filmy wyłącznie w języku francuskim, kilka razy odstąpił od tej reguły.

Stało się tak m.in. w 1984 roku, kiedy zrealizował dla telewizji HBO wojenny dramat „Cudza krew” z Jodie Foster w jednej z ról.

Ostatnim projektem reżysera jest thriller „La Fille coupée en deux” (2007), uhonorowany nagrodą włoskiej krytyki na MFF w Wenecji.

Chabrol docenieny był nie tylko dzięki swoim filmowym osiągnięciom. Przede wszystkim przez swoich przyjaciół i współpracowników uwielbiany był za ogromne poczucie humoru i apetyt na życie.

9 / 9

Reżyser i jego muza

Obraz
© AKPA

Był trzykrotnie żonaty.
Druga żona Stephane Audran często grała w jego filmach. Jednak muzą Chabrola była przede wszystkim znakomita francuska aktorka Isabelle Huppert. Wystąpiła m.in. w „Violette Nozierre” (1978) i „Sprawie kobiet” (1988).

W 2003 roku Chabrol został laureatem Honorowej Europejskiej Nagrody Filmowej za Całokształt. To było jego ostatnie wyróżnienie w karierze filmowca.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)