Festiwal Filmowy Camerimage 2018: Nagroda dla Duetu Autor Zdjęć - Reżyser
Festiwal Filmowy Camerimage nagrodził w swojej historii wiele duetów: autor zdjęć – reżyser, które pracują razem przez lata, rozumiejąc się bez słów i powołując do życia pamiętne obrazy, których dopiero początkujący filmowcy nie byliby w stanie stworzyć. Nagroda powędrowała do kolejnej pary.
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.
Kino jest sztuką tworzenia interesujących opowieści na bazie setek kompromisów, a jednym z najważniejszych aspektów udanej kariery jest znalezienie filmowców o podobnej wrażliwości, żeby współpraca z nimi nie była kompromisem, lecz podążaniem drogą dyskusji do wspólnie wyznaczonego celu. W 2018 roku do *Vittorio Storaro i Carlosa Saury, Eda Lachmana i Todda Haynesa, Harisa Zambarloukosa i Kennetha Branagha oraz innych laureatów tej nagrody dołączą autor zdjęć Jean-Marie Dreujou i reżyser Jean-Jacques Annaud. *
W ciągu 15 lat wspólnych filmowych wojaży nakręcili jedynie cztery filmy fabularne oraz serial telewizyjny, lecz swymi poszukiwaniami środków wizualnych do wyrażania różnych stanów ludzkiej i zwierzęcej natury wyznaczyli nowe ścieżki myślenia o kinie. Ich pierwszym projektem byli "Dwaj bracia", osadzona w latach 20. XX wieku na terenie Indochin Francuskich historia dwóch tygrysów, które pragną żyć na wolności, jednakże raz za razem natykają się na przejawy ludzkiego okrucieństwa. Dreujou i Annaud pracowali z prawdziwymi zwierzętami, wliczając w to około 30 tygrysów grających głównych bohaterów, a film nakręcili łącząc materiał z taśmy 35mm z ujęciami w HD oraz komputerową post-produkcją. Rezultatem jest ekscytująca i poetycka podróż do serca dzikiej natury, która wywołuje podziw dla majestatu tygrysów.
Najbardziej znanym filmem naszych laureatów stał się zrealizowany ponad 10 lat później "Wilczy totem", który Dreujou i Annaud kręcili przez ponad rok na mongolskich stepach, pracując w jak największej zgodzie z naturą. Bywało, że przebywali kilometry z ciężkim sprzętem – w tym kamerami 3D – na plecach, gdyż jazda samochodami mogłaby wpłynąć negatywnie na naturalne otoczenie. Liryczna opowieść o chińskim studencie, który w latach 60. XX wieku zostaje wysłany do Mongolii Wewnętrznej, by lepiej poznać wędrowny lud pasterzy, po czym daje się oczarować ich więzi z wilkami, zapewniła filmowcom kolejną okazję do pracy ze zwierzętami. Wliczając w to ponad dwieście koni, tysiąc owiec oraz kilkanaście szkolonych przez 4 lata na potrzeby filmu wilków. Efektem jest film, którego nie da opisać się słowami.
W międzyczasie Dreujou i Annaud nakręcili dwa wyjątkowe, aczkolwiek mało znane filmy: ociekającą absurdem i szaleństwem prehistoryczną komedię fantasy Minorrr (2007) oraz rozgrywające się na początku XX wieku na Półwyspie Arabskim widowisko "Czarne złoto" (2011). W obu dali wyraz swej nieprzemijającej pasji do zgłębiania różnych oblicz człowieczeństwa oraz miłości do opowiadania obrazem i wizualną sugestią.
Podobnie w "The Truth About Harry Quebert Affair", przechodzącym płynnie pomiędzy różnymi gatunkami dziesięcioodcinkowym mini-serialu, który jest kulminacją dotychczasowej drogi naszych laureatów. Pracując z trzema kamerami jednocześnie, Dreujou i Annaud postawili na naturalność i spontaniczność interakcji, tworząc opowieść, która wpisuje się w najciekawsze dokonania "złotej ery serialu”.
Łatwo jest kręcić wiele projektów, które są po prostu solidne, spełniając w stu procentach składane bezpieczne obietnice, lecz nie wysuwając się zbytnio przed szereg, znacznie trudniej jest zrealizować dwa czy trzy projekty, które ocierają się o wielkość. Jean-Marie Dreujou i Jean-Jacques Annaud to urodzeni we Francji prawdziwie międzynarodowi filmowcy, którzy opowiadają w swoich projektach za pomocą mariażu obrazu i dźwięku piękne historie, otwierając widzów na różne kultury i tradycje oraz postulując większą empatię wobec otaczającego nas wszystkich świata natury.
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.