Film „Noc Walpurgi” zwycięża Festiwal w Los Angeles, minuta ciszy dla Andrzeja Wajdy

Nad ranem 13 października 2016 roku rozpoczął się 17. Polish Film Festival Los Angeles. Tradycyjnie nagrody rozdano na Gali otwarcia, która odbyła się w słynnym Egyptian Theatre (gdzie przed laty odbywały się rozdania Oscarów).

Film „Noc Walpurgi” zwycięża Festiwal w Los Angeles, minuta ciszy dla Andrzeja Wajdy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Za najlepszy polski film amerykańskie jury uznało „Noc Walpurgii” w reż. Marcina Bortkiewicza. W ciągu dziewięciu dni na festiwalu zostanie pokazanych ponad sześćdziesiąt filmów, a w spotkaniach z publicznością weźmie udział blisko czterdziestu twórców. Amerykańska widownia zobaczy filmy uznanych na świecie polskich reżyserów m.in. Jerzego Skolimowskiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Jana Jakuba Kolskiego czy młodych, ale już wielokrotnie nagradzanych twórców m.in. Tomasza Wasilewskiego czy Magnusa von Horna. Swoją światową premierę będzie mieć również najnowsza produkcja w reżyserii Janusza Zaorskiego „Pokolenia”.

Festiwal uczcił pamięć zmarłego 9 października wybitnego reżysera Andrzeja Wajdy minutą ciszy w czasie Gali otwarcia wydarzenia. „Informacja o śmierci Andrzeja Wajdy bardzo nas poruszyła – powiedział dziennikarzom twórca i dyrektor festiwalu Vladek Juszkiewicz – Tutaj takie nazwiska jak Kieślowski, Polański i Wajda stanowią podstawę wiedzy o polskim filmie i kulturze. „Kanał”, „Popiół i diament” czy „Panny z Wilka” uznawane są z jedne z najważniejszych w dziejach światowego kina. Odejście Andrzeja Wajdy to wielka strata”.

Obraz
© Materiały prasowe

Filmem otwarcia był najnowsza produkcja w reżyserii Janusza Majewskiego “Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy”, nagrodzony Srebrnymi Lwami na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2015 roku.

Nagrody Polish Film Festival Los Angeles corocznie przyznawane są w czasie otwarcia festiwalu: „Z jednej strony to jest rekomendacja dla widzów, które tytuły były szczególnie interesujące dla jurorów, z drugiej strony to zabieg marketingowy - Gala otwarcia gromadzi najszersze grono twórców, gości specjalnych i mediów – wyjaśnia Łukasz Będkowski, wicedyrektor festiwalu – Dzięki temu, najważniejsze informacje o polskim kinie i festiwalu rozchodzą się już na samym początku jego trwania”. Nagrody przyznawane są przez osobne jury. W skład każdego z czterech jury wchodzą przedstawiciele amerykańskiej branży filmowej: aktorzy, reżyserzy czy producenci. Polskie filmy jurorzy oglądają z wyprzedzeniem.

Pełna lista nagrodzonych 17. PFFLA wygląda następująco:
• The Hollywood Eagle Award dla najlepszego filmu – “Noc Walpurgii”, reż. Marcin Bortkiewicz,
• The Hollywood Eagle Documentary Award dla najlepszego filmu dokumentalnego – “Dotknięcie Anioła”, reż. Marek T. Pawłowski,
• The Hollywood Eagle Animation Award dla najlepszego filmu animowanego – “Once upon a line”, reż. Alicja Jasina,
• Bridging the Borders Award dla najlepszego filmu krótkometrażowego – “Dzień babci”, reż. Miłosz Sakowski,
• Cinema Without Borders – nagroda specjalna jury filmu krótkometrażowego – “To, czego chcę”, reż. Damian Kocur,
• Adam Bratcher Music Debut Award dla debiutującego kompozytora muzyki filmowej – Tomasz Ślesicki za muzykę do filmu krótkometrażowego „Pierwsze” w reż. Moniki Majorek,
• The Piotr Lazarkiewicz Award for Young Talent – Nagroda im. Piotra Łazarkiewicza dla młodego talentu – Marta Nieradkiewicz (na festiwalu zostaną pokazane filmy z jej udziałem „Zjednoczone Stany Miłości” i „Kamper”) oraz Agnieszka Żulewska (amerykańska widownia zobaczy filmy, w których zagrała „Chemia” i „Dupek”).
• The Artist of Polish Heritage Achievement Award – nagrodę dla artysty polskiego pochodzenia za osiągnięcia twórcze otrzymała Loretta Swit, zdobywczyni dwóch nagród Emmy i czterech nominacji do Złotych Globów, znana na świecie przede wszystkim z głównej roli kobieciej Margaret Houlihan w serialu „M.A.S.H”.

„Proszę zwrócić uwagę jak wielu młodych polskich filmowców w tym roku otrzymało nagrody, można powiedzieć, że rozbili bank – wyjaśnia Vladek Juszkiewicz – Niektórzy z nich dopiero co skończyli szkoły, a ich filmy nagradzane są już na całym świecie. „Noc Walpurgi” to przecież debiut świetnie zapowiadającego się Marcina Bortkiewicza, młodziutka Alicja Jasina zdobyła w tym roku Studenckiego Oscara przyznawanego przez Amerykańską Akademię Filmową za ten sam film animowany, którym wygrała u nas, Miłosz Sakowski z Gdyńskiej Szkoły Filmowej również został nagrodzony za film dyplomowy „Dzień babci”. To jest bardzo budujące, że młodzi Polacy tak świetnie radzą sobie w tej bardzo trudnej dziedzinie sztuki jaką jest film”.

Wśród pokazywanych na festiwalu filmach znalazły się m.in.
- pełnometrażowe: „Zjednoczone Stany Miłości” Tomasza Wasilewskiego (spotkanie z Martą Nieradkiewicz), „11 minut” Jerzego Skolimowskiego (pokaz z udziałem Dawida Ogrodnika), „Czerwony pająk” Marcina Koszałki, „Intruz” Magnusa von Horna, „Chemia” Bartosza Prokopowicza (spotkanie z Agnieszką Żulewską), „Między nami dobrze jest” Grzegorza Jarzyny, „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza, „Las, 4 rano” (spotkanie z reżyserem Janem Jakubem Kolskim), „Planeta singli” (z udziałem reżysera Mitji Okorna i II reżysera Aleksandra Pietrzaka), „Kamper” Łukasza Grzegorzka (z udziałem Marty Nieradkiewicz), „Między nami dobrze jest” Grzegorza Jarzyny, „Kolekcja sukienek” Marzeny Więcek, „Król życia” (w spotkaniu z widownią weźmie udział reżyser Jerzy Zieliński), „Obce niebo” Dariusza Gajewskiego, „#WszystkoGra” Agnieszki Glińskiej, „Moje córki krowy” (z udziałem reżyserki Kingi Dębskiej i producenta Zbigniewa Domagalskiego), „Na granicy” Wojciecha Kasperskiego, „Historia Roja” Jerzego Zalewskiego i „Smoleńsk” Antoniego Krauzego, który będzie mieć specjalny pokaz.

- dokumenty: „Bracia” Wojciecha Staronia, „Koniec świata” Moniki Pawluczuk, „Mów do mnie” Marty Prus czy „Madagaskar. Mapa ginącego świata” Marty Kądzieli.

- krótkie metraże: „All These Voices”- nagrodzony Studenckim Oscarem amerykański film zrealizowany po polsku poruszający temat holocaustu, w którym główną rolę zagrała Beata Poźniak – aktorka wraz z reżyserem Davidem Henrym Garsonem weźmie udział w spotkaniu z publicznością, “Hycel” w reż. Darii Woszek, która spotka się z widzami, „Czułość” Emilii Zielonki, “Pierwsze” i “Inka” – oba filmy w reż. Moniki Majorek, reżyserka weźmie udział w spotkaniu z publicznością podobnie jak Filip Hillesland reżyser filmu „Toast” czy „A Miracle of Hanukkah” w reż. Adiego Spektora – film nakręcony telefonem komórkowym.

-animacje: „Czerń” Tomasz Popakuli, „Kreatury” Tessy Moult-Milewskiej, „Dokument” Marcina Podolca i „Dobry dzień” Filipa Grudziela.

W ramach festiwalu pokazane zostana rowniez filmy z udzialem polskich twórców zrealizowane w kooprodukcji m. in. z: Niemcami, Japonią, Wielką Brytanią i Szwecją oraz filmy Polaków wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych.

Polskie filmy po raz pierwszy pokazywane będą w aż sześciu kinach na terenie aglomeracji Los Angeles. Oprócz Hollywood będą to: Santa Monica, Beverly Hills, Santa Ana oraz na USC – University of Southern California i CSUN – California State University Northridge.

W związku z przypadającą w tym roku 20. rocznicą śmierci Krzysztofa Kieślowskiego na festiwalu pokazany zostanie dwukrotnie jeden z jego najlepszych filmów fabularnych „Podwójne życie Weroniki”, a w spotkaniu z publicznością weźmie udział autor zdjęć do filmu Sławomir Idziak.

Na festiwalu odbędzie się także światowa premiera najnowszego filmu dokumentalnego Janusza Zaorskiego „Pokolenia”, poświęconego Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Reżyser wygłosi na dwóch uniwersytetach krótkie wykłady na temat polskiej kinematografii oraz weźmie udział w spotkaniach z publicznością.

17 Polish Film Festival Los Angeles odbywa się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy RP Agaty Dudy. Impreza potrwa do 20 października.

Wydarzenie współfinansują: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Senat RP, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Źródło artykułu:WP Film
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)