Orły 2018: rekordowa liczba 61 filmów w konkursie głównym
Polskie Nagrody Filmowe Orły, doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, nazywane przez media "polskimi Oscarami" obchodzą w tym roku okrągłą, dwudziestą rocznicę powstania. Ogłoszenie nominacji już 7 lutego. – Jestem prawdziwie wzruszony, że pomysł sprzed 20 lat na sprawiedliwe polskie nagrody filmowe przekształcił się w prestiżowe i ważne ORŁY, nagrody całego polskiego środowiska filmowego przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom - mówi Dariusz Jabłoński, pomysłodawca Orłów, reżyser, producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej
W tym roku do konkursu zakwalifikowała się rekordowa liczba 61 tytułów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi trwającymi co najmniej 70 min i w terminie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych. Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
Pierwsza tura głosowania wyłoni Nominowanych do Orłów 2018 już 7 lutego.
Lista filmów biorących udział w konkursie:
- 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik
- Ach śpij kochanie, reż. Krzysztof Lang
- Amok, reż. Kasia Adamik
- Beksińscy. Album wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
- Biegacze, reż. Łukasz Borowski
- Bikini Blue, reż. Jarosław Marszewski
- Bodo, reż. Michał Kwieciński
- Botoks, reż. Patryk Vega
- Cicha noc, reż. Piotr Domalewski
- Człowiek z magicznym pudełkiem, reż. Bodo Kox
- Droga Aszera, reż. Matan Yair
- Droga do Rzymu, reż. Tomasz Mielnik
- Dwie Korony, reż. Michał Kondrat
- Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
- Dzikie róże, reż. Anna Jadowska
- Gwiazdy, reż. Jan Kidawa-Błoński
- Habit i zbroja, reż. Paweł Pitera
- Ja, Olga Hepnarova, reż. Petr Kazda, Tomas Weinreb
- Konwój, reż. Maciej Żak
- Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj
- Las, 4 rano, reż. Jan Jakub Kolski
- Listy do M. 3, reż. Tomasz Konecki
- Magiczna zima Muminków, reż. Ira Carpelan, Jakub Wroński
- Mały Jakub, reż. Mariusz Bieliński
- Maria Skłodowska-Curie, reż. Marie Noelle
- Młynarski: Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
- Na układy nie ma rady, reż. Krzysztof Rurka
- Najlepszy, reż. Łukasz Palkowski
- Nieprawi, reż. Adrian Sitaru
- Park, reż. Sofia Exarchou
- Pewnego razu w listopadzie..., reż. Andrzej Jakimowski
- Photon, reż. Norman Leto
- Po prostu przyjaźń, reż. Filip Zylber
- Pokolenia, reż. Janusz Zaorski
- Pokot, reż. Agnieszka Holland
- PolandJa, reż. Cyprian T. Olencki
- Porady na zdrady, reż. Ryszard Zatorski
- Porto, reż. Gabe Klinger
- Powidoki, reż. Andrzej Wajda
- Przy Planty 7/9, reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
- Ptaki śpiewają w Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
- Reakcja łańcuchowa, reż. Jakub Pączek
- Rodzina na sprzedaż, reż. Diego Lerman
- Serce miłości, reż. Łukasz Ronduda
- Soyer, reż. Łukasz Barczyk
- Światło i cień, reż. Yesim Ustaoglu
- Świt, reż. Laila Pakalnina
- Szatan kazał tańczyć, reż. Katarzyna Rosłaniec
- Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, reż. Maria Sadowska
- Tarapaty, reż. Marta Karwowska
- Teraz i w godzinę śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
- Totem, reż. Jakub Charon
- Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman
- Volta, reż. Juliusz Machulski
- Wściekłość, reż. Michał Węgrzyn
- Wszystko albo nic, reż. Marta Ferencova
- Wyklęty, reż. Konrad Łęcki
- Z dala od orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
- Zerwany kłos, reż. Witold Ludwig
- Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański
- Zud, reż. Marta Minorowicz
W kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY o statuetkę walczyć będzie 46 produkcji. Aż 11 z nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2018 we wszystkich kategoriach, nie tylko w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny (kolejność alfabetyczna):
- 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik
- Ambasador pokoju, reż. Wiesław Dąbrowski
- Bagna są dobre, reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk
- Beksińscy. Album wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
- Biegacze, reż. Łukasz Borowski
- Bronisław Piłsudski. Zesłaniec, etnograf, bohater, reż. Waldemar Czechowski
- Dama, reż. Maria Dłużewska
- Dom/Łódź, reż. Piotr Szczepański
- Draża – czetnik. Legenda Kresów, reż. Jerzy Oleszkowicz
- Dwie korony, reż. Michał Kondrat
- Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
- Ethiopiques: Muzyka duszy, reż. Maciej Bochniak
- Gdzie jest porozumienie gdańskie? reż. Krzysztof Brożek
- Habit i zbroja, reż. Paweł Pitera
- Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie, reż. Marcin Macuk, Krzysztof Paweł Bogocz
- Jak Oskar komunę obalał, reż. Piotr Kuciński
- Janusz Bielecki – Sekrety, reż. Piotr Poraj Poleski
- Kochana córeczko, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
- Kto wygra mecz, reż. Tadeusz Śmiarowski
- Kuracjusz jestem, reż. Karolina Drogowska, Amelia Radecka
- Lasy bagienne, reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk, Sławomir Skupiński
- Malowanie i śpiewanie. Jan Kanty Pawluśkiewicz, reż. Marta Węgiel
- Matecznik, reż. Kristof Gerega
- Młynarski. Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
- Moi Rollingstonsi, reż. Jan Sosiński
- My wszyscy z Niego, reż. Alina Czerniakowska
- Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć
- Niebo bez gwiazd, reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
- Operacja „Gryf", reż. Arkadiusz Gołębiewski
- Osso moje Osso, reż. Jan Strękowski
- Pokolenia, reż. Janusz Zaorski
- Prawnik w czasach bezprawia, reż. Jolanta Kessler-Chojecka
- Przy Planty 7/9, reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
- Raport z zatopionego miejsca, reż. Rafał Dudkiewicz, Jarosław Wróblewski
- Rzeź Woli. Akt oskarżenia, reż. Rafał Geremek
- Sekret Herberta Klose raz jeszcze, reż. Janusz Sozański
- Sidła strachu, reż. Włodzimierz Kuligowski
- Ściśle tajne. Rzecz o wojskowych służbach specjalnych, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
- Tacy jak my, reż. Piotr Mularuk, Maria Siniarska
- Teraz i w godzinę śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
- Tutaj możecie sobie mieszkać, reż. Beata Maliszkiewicz
- Urodziłam się pierwszego września, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
- W cieniu prezydenta, reż. Hanna Etemadi
- Z dala od orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
- Zagubiony diament - Andrzej Korzyński, reż. Grzegorz Brzozowicz
- Zdzinku, kim ty chcesz w życiu zostać?, reż. Aleksandra Rek
- Ziemia bezdomnych, reż. Marcin Janos Krawczyk
- Zobaczyłem zjednoczony naród, reż. Anna Ferens
W konkursie w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY bierze udział 10 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi przedstawiającym oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię; zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, ujęcie po ujęciu, i których pierwsze nadanie nastąpiło u podmiotu dostępnego na terenie Polski w czasie pomiędzy 1 stycznia, a 31 grudnia 2017.
- Belfer, sezon 2, ITI Neovision S.A. dla NC+
- Druga szansa, sezon 4, TVN
- Diagnoza, TVN
- Wataha, sezon 2, HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO
- O mnie się nie martw, sezon 7, Akson Studio dla TVP2
- Wojenne dziewczyny, Akson Studio dla TVP1
- Dziewczyny ze Lwowa, sezon 2, Studio A dla TVP1
- Ultraviolet, Opus TV dla AXN
- W rytmie serca, Artrama dla Telewizji Polsat
- Przyjaciółki, sezon 10, Akson Studio dla Telewizji Polsat
Nominacje do Orłów 2018 zostaną ogłoszone 7 lutego 2018 roku, a ogłoszenie nazwiska laureata w kategorii Nagroda za Osiągnięcia Życia oraz spotkanie z Nominowanymi odbędzie się 7 marca.
Ceremonia wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 została zaplanowana na 26 marca 2018 roku.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl