Bartosz Żurawiecki: Szarża na piksele

Bartosz Żurawiecki: Szarża na piksele
Źródło zdjęć: © Vivarto
SKOMENTUJ

W Gdyni zakończyły się właśnie kolejne zawody kina narodowego, a na nasze ekrany trafia zaległość z festiwalu poprzedniego. Debiut Jacka Lusińskiego nie został jednak zakwalifikowany do konkursu głównego, był pokazywany w sekcji „Panorama kina polskiego”, co nie stanowi – niestety – najlepszej rekomendacji. I faktycznie, „Piksele” mogą służyć za ilustrację starego przysłowia: „Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane”.

Mówiłem niedawno w telewizji, że polskie kino nie ma słuchu do współczesności (z nielicznymi wyjątkami takimi jak Koterski czy Smarzowski). Polscy reżyserzy najlepiej czują się w przeszłości, od czasu do czasu potrafią nawet pokazać ją z nowej, świeżej perspektywy. Ale opowiedzieć o tym, co się dzieje „tu i teraz” między ludźmi, zarejestrować przemiany obyczajowe, zagłębić się w mentalność współobywateli... Nie, tego w kinie robić nie potrafimy. Automatycznie przy tematach współczesnych uruchamiają się – traktowane przeważnie przez twórców bezrefleksyjnie – stereotypy, schematy, banały... Nawet nie ma potrzeby przywoływać polskich, pożal się Boże!, komedii romantycznych. Można też spojrzeć na filmy z założenia nieco ambitniejsze.

Cztery nowelki „Pikseli” to cztery nieudane próby powiedzenia czegoś o dzisiejszej Polsce. Ponieważ właściwie ich jedynym łącznikiem fabularnym jest to, że w każdej pewną rolę odgrywa telefon komórkowy, niełatwo dociec, co autor miał na myśli i dlaczego akurat te historyjki postanowił połączyć w film. Sprawy nie ułatwia fakt, iż zdjęcia do każdej z nowelek zrobił inny operator. Bałaganowi fabularnemu towarzyszy nieład estetyczny.

Spróbujmy więc przynajmniej uporządkować chaos myślowy filmu. Jak rozumiem, Lusińskiemu (także autorowi scenariusza) chodziło o zderzenie przeciwstawnych elementów: teraźniejszości z przeszłością, tradycji z nowoczesnością, starego z młodym, obcego ze swojskim. W nowelce pierwszej występuje agresywna dziennikarka brukowca, która – polując na kolejną sensację – spotyka tajemniczego mężczyznę, byłego ubeka. Mógłby on zdradzić wiele mrocznych sekretów ważnych postaci życia publicznego. Nic jednak z tego spotkania nie wynika (poza oczywistą oczywistością, że „media żerują”), bowiem nowelka kończy się nagle i bez puenty.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) ** W opowieści drugiej pojawia się pocieszny Japończyk, który trafia do Izby Wytrzeźwień i pokonuje personel w grze na konsolę. Jest też fajtłapowaty pantoflarz uganiający się za owym Japończykiem po Warszawie. Boki zrywać! Historia trzecia to źli chłopcy i napadnięta babcia, który nie tylko ich pokonuje, ale też „siłą i godnością osobistą” nawraca jednego z
nich na dobrą drogę. Wreszcie epizod czwarty przedstawia dwie dziewczyny (białą i czarnoskórą), lesbijki, które wydobywają... pochowanego żywcem dziadka-powstańca z trumny. I tak to się plecie.

Lusiński serwuje nam bigos gatunkowy (jak się uprzemy, to znajdziemy tutaj wszystko- od farsy po horror), tyle że nieprzyprawiony i nieprzetrawiony. Urwane wątki, zbędne „atrakcje” (a to Kayah przez moment mignie w kadrze, a to Zofia Merle i Marian Opania wykonają skecz o niedoszłym samobójcy), pospieszne konkluzje lub zgoła ich brak (patrz wspomniana nowelka pierwsza), zachwiane proporcje (niespodziewanie na główną bohaterkę całego filmu wyrasta kreowana przez Marię Klejdysz babcia, która odgrywa ważne role w nowelkach nr 3 i 4) – to tylko niektóre z grzechów formalnych „Pikseli”. Rzecz niedomaga także aktorsko. Grające lesbijki dziewczyny są tak spięte w scenie „miłosnej”, że pocałunek między nimi (bo do tego ta scena się ogranicza) wypada jeszcze mniej przekonująco niż wstawanie dziadka z grobu.

A co ma z filmu wynikać? Poddaję się. Nie wiem. Może to, że we współczesnej Polsce wszystko kłębi się i miesza, „nawarstwia się i spiętrza”? Jak te piksele w komórce? Koryfeusz jednego z filmowych portali internetowych napisał w swojej pełnej entuzjazmu recenzji debiutu Lusińskiego, że jest to „przykład radosnego filmowania”. Trafił w piksel! „Radosne filmowanie”, czyli „radosna twórczość”. Bez ładu, bez składu, bez formalnej i myślowej dyscypliny. Istna szarża z szabelką na czołgi. Zgodnie z patriotycznymi tradycjami, których wagę i znaczenie podkreśla się w filmie niejednokrotnie.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

Adrien Brody i Georgina Chapman wymieniają czułości na ściance
Adrien Brody i Georgina Chapman wymieniają czułości na ściance
Film o Jacksonie w dwóch częściach? Produkcja rozważa taką opcję
Film o Jacksonie w dwóch częściach? Produkcja rozważa taką opcję
Poparł Trumpa, krytykował szczepionki. Dziś boi się o swoją karierę
Poparł Trumpa, krytykował szczepionki. Dziś boi się o swoją karierę
Niemożliwe? Tom Cruise i Robert Lewandowski "łączą siły"
Niemożliwe? Tom Cruise i Robert Lewandowski "łączą siły"
Na planie doszło do spięcia. "Tak, oczywiście, przepraszam"
Na planie doszło do spięcia. "Tak, oczywiście, przepraszam"
Zwycięstwo. Aktorka postanowiła na swoim
Zwycięstwo. Aktorka postanowiła na swoim
Pierwsze zdjęcia z "Za duży na bajki 3". Film opowie o hejcie
Pierwsze zdjęcia z "Za duży na bajki 3". Film opowie o hejcie
Ich mowa ciała zdradza wszystko! Gwiazdor zaskoczył Anę de Armas
Ich mowa ciała zdradza wszystko! Gwiazdor zaskoczył Anę de Armas
Megahit trafił do Netfliksa. W kinach zarobił ponad 700 mln dolarów
Megahit trafił do Netfliksa. W kinach zarobił ponad 700 mln dolarów
"Mission: Impossible – The Final Reckoning". Widowisko, z którego widzowie będą zadowoleni
"Mission: Impossible – The Final Reckoning". Widowisko, z którego widzowie będą zadowoleni
Paul Mescal o scenach seksu w nowym filmie. "Fizyczność nie jest najważniejsza"
Paul Mescal o scenach seksu w nowym filmie. "Fizyczność nie jest najważniejsza"
To dopiero był skandal. Aktor zakochał się w starszej koleżance, zostawił żonę
To dopiero był skandal. Aktor zakochał się w starszej koleżance, zostawił żonę