Bartosz Żurawiecki: Szarża na piksele

Obraz
Źródło zdjęć: © Vivarto

W Gdyni zakończyły się właśnie kolejne zawody kina narodowego, a na nasze ekrany trafia zaległość z festiwalu poprzedniego. Debiut Jacka Lusińskiego nie został jednak zakwalifikowany do konkursu głównego, był pokazywany w sekcji „Panorama kina polskiego”, co nie stanowi – niestety – najlepszej rekomendacji. I faktycznie, „Piksele” mogą służyć za ilustrację starego przysłowia: „Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane”.

Mówiłem niedawno w telewizji, że polskie kino nie ma słuchu do współczesności (z nielicznymi wyjątkami takimi jak Koterski czy Smarzowski). Polscy reżyserzy najlepiej czują się w przeszłości, od czasu do czasu potrafią nawet pokazać ją z nowej, świeżej perspektywy. Ale opowiedzieć o tym, co się dzieje „tu i teraz” między ludźmi, zarejestrować przemiany obyczajowe, zagłębić się w mentalność współobywateli... Nie, tego w kinie robić nie potrafimy. Automatycznie przy tematach współczesnych uruchamiają się – traktowane przeważnie przez twórców bezrefleksyjnie – stereotypy, schematy, banały... Nawet nie ma potrzeby przywoływać polskich, pożal się Boże!, komedii romantycznych. Można też spojrzeć na filmy z założenia nieco ambitniejsze.

Cztery nowelki „Pikseli” to cztery nieudane próby powiedzenia czegoś o dzisiejszej Polsce. Ponieważ właściwie ich jedynym łącznikiem fabularnym jest to, że w każdej pewną rolę odgrywa telefon komórkowy, niełatwo dociec, co autor miał na myśli i dlaczego akurat te historyjki postanowił połączyć w film. Sprawy nie ułatwia fakt, iż zdjęcia do każdej z nowelek zrobił inny operator. Bałaganowi fabularnemu towarzyszy nieład estetyczny.

Spróbujmy więc przynajmniej uporządkować chaos myślowy filmu. Jak rozumiem, Lusińskiemu (także autorowi scenariusza) chodziło o zderzenie przeciwstawnych elementów: teraźniejszości z przeszłością, tradycji z nowoczesnością, starego z młodym, obcego ze swojskim. W nowelce pierwszej występuje agresywna dziennikarka brukowca, która – polując na kolejną sensację – spotyka tajemniczego mężczyznę, byłego ubeka. Mógłby on zdradzić wiele mrocznych sekretów ważnych postaci życia publicznego. Nic jednak z tego spotkania nie wynika (poza oczywistą oczywistością, że „media żerują”), bowiem nowelka kończy się nagle i bez puenty.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) ** W opowieści drugiej pojawia się pocieszny Japończyk, który trafia do Izby Wytrzeźwień i pokonuje personel w grze na konsolę. Jest też fajtłapowaty pantoflarz uganiający się za owym Japończykiem po Warszawie. Boki zrywać! Historia trzecia to źli chłopcy i napadnięta babcia, który nie tylko ich pokonuje, ale też „siłą i godnością osobistą” nawraca jednego z
nich na dobrą drogę. Wreszcie epizod czwarty przedstawia dwie dziewczyny (białą i czarnoskórą), lesbijki, które wydobywają... pochowanego żywcem dziadka-powstańca z trumny. I tak to się plecie.

Lusiński serwuje nam bigos gatunkowy (jak się uprzemy, to znajdziemy tutaj wszystko- od farsy po horror), tyle że nieprzyprawiony i nieprzetrawiony. Urwane wątki, zbędne „atrakcje” (a to Kayah przez moment mignie w kadrze, a to Zofia Merle i Marian Opania wykonają skecz o niedoszłym samobójcy), pospieszne konkluzje lub zgoła ich brak (patrz wspomniana nowelka pierwsza), zachwiane proporcje (niespodziewanie na główną bohaterkę całego filmu wyrasta kreowana przez Marię Klejdysz babcia, która odgrywa ważne role w nowelkach nr 3 i 4) – to tylko niektóre z grzechów formalnych „Pikseli”. Rzecz niedomaga także aktorsko. Grające lesbijki dziewczyny są tak spięte w scenie „miłosnej”, że pocałunek między nimi (bo do tego ta scena się ogranicza) wypada jeszcze mniej przekonująco niż wstawanie dziadka z grobu.

A co ma z filmu wynikać? Poddaję się. Nie wiem. Może to, że we współczesnej Polsce wszystko kłębi się i miesza, „nawarstwia się i spiętrza”? Jak te piksele w komórce? Koryfeusz jednego z filmowych portali internetowych napisał w swojej pełnej entuzjazmu recenzji debiutu Lusińskiego, że jest to „przykład radosnego filmowania”. Trafił w piksel! „Radosne filmowanie”, czyli „radosna twórczość”. Bez ładu, bez składu, bez formalnej i myślowej dyscypliny. Istna szarża z szabelką na czołgi. Zgodnie z patriotycznymi tradycjami, których wagę i znaczenie podkreśla się w filmie niejednokrotnie.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

Michael Caine wraca z emerytury. 92-letni aktor zagra w filmie
Michael Caine wraca z emerytury. 92-letni aktor zagra w filmie
Słaby film, potem wielki skandal. Domaga się milionów odszkodowania od Baldoniego
Słaby film, potem wielki skandal. Domaga się milionów odszkodowania od Baldoniego
"Breslau": ogromny rozmach i wartka akcja. Takiego serialu potrzebowaliśmy
"Breslau": ogromny rozmach i wartka akcja. Takiego serialu potrzebowaliśmy
Romans kwitnie. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Romans kwitnie. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów