Henryk Talar

Polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, znany z licznych występów w produkcjach wojennych i sensacyjnych.

Obraz

Urodził się 25 czerwca 1945 roku w Kozach, w powiecie bielskim. Studiował w krakowskiej PWST, którą ukończył w 1969 roku – tym samym, w którym zadebiutował na scenie i w filmie. Nie był jednak związany z teatrami Krakowa.Przez pierwsze dwa lata grał w Teatrze Dramatycznym w Szczecinie, kolejne trzy spędził w zespole Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu, a następnie związał się z warszawskimi teatrami: Ateneum (1976-82 i 1985-97) i Studio (1982-85). W latach 1994-97 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, a w latach 1997-99 pełnił te same funkcje w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

** Zadebiutował jako jeden z powstańców w znanym filmie Kazimierza Kutza „Sól ziemi czarnej” (1969).** Po pięciu latach przerwy od występów na ekranie, wziął udział w wojennym filmie Henryka Kluby „Opowieść w czerwieniu (1974). Później zagrał proboszcza polskiej parafii w Chicago w trzeciej części komediowego tryptyku Sylwestra Chęcińskiego „Kochaj albo rzuć” i gestapowca w biograficznym filmie wojennym „Ostatnie okrążenie” Krzysztofa Rogulskiego (oba 1977), wziął udział w serialach: „Polskie drogi” Janusza Morgensterna (1976-77) i „Układ krążenia” Andrzeja Titkowa (1977-78) oraz nawiązał współpracę z Tadeuszem Kijańskim, pojawiając się u niego w: „Przepłyniesz rzekę” (1976) i w przeznaczonym dla dzieci i młodzieży „Okrągłym tygodniu” (1977).

Lata 1978-80 to trzy pierwszoplanowe kreacje w wojennych filmach: „Umarli rzucają cień” Juliana Dziedziny (1979) i, jako inwalida na wózku, w „Dniu Wisły” Kijańskiego (1980), oraz w kryminalnym „Promie do Szwecji” Włodzimierza Haupe. Występował przede wszystkim w filmach wojennych („Bołdyn” Ewy i Czesława Petelskich 1981, „Umarłem, aby żyć” 1984, „Po własnym pogrzebie” i „Urodzony po raz trzeci” 1989 Stanisława Jędryki, „Dłużnicy śmierci” Włodzimierza Gołaszewskiego 1985, „Virtuti” Jacka Butrymowicza 1989, polsko-francuskie „Dzieci wojny” 1991), historycznych („Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” Jerzego Sztwiertni 1981, „Republika nadziei” Zbigniewa Kuźmińskiego 1986), sensacyjnych (główna rola kapitana Adama Iwińskiego w „Kim jest ten człowiek” Ewy i Czesława Petelskich 1984, „Kameleon” Janusza Kijowskiego 2001), politycznych („Stan strachu” Kijowskiego 1989) i kryminalnych („Zabij mnie glino” Jacka Bromskiego 1987).

Grał u Zbigniewa Kuźmińskiego („Okolice spokojnego morza” 1981, „Co dzień bliżej nieba” 1983), Andrzeja Żuławskiego („Na srebrnym globie” 1987), Feliksa Falka („Daleko od siebie” 1995, serial „Twarze i maski” 2000), Jerzego Kawalerowicza („Za co?”1995), Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego („Po upadku” 1989, serial „Marszałek Piłsudski” 2001) i Izabelli Cywińskiej (serial „Boża podszewka” 1997).

** Stworzył bardzo charakterystyczną kreację jako tytułowy bohater filmu Krzysztofa Wojciechowskiego „Historia o proroku Eliaszu z Wierszalina” (1997).** Później pojawił się m.in. w roli Bolesława Bieruta w głośnym filmie Teresy Kotlarczyk „Prymas. Trzy lata z tysiąca” (2000), jako Eldar de Casteberg w słynnej ekranizacji „Wiedźmina” Marka Brodzkiego (2001, serial w 2002), „komendant” w thrillerze „Palimpsest” Konrada Niewolskiego (2006) i „Szef” w komedii Jerzego Gruzy „Yyyrek!!! Kosmiczna nominacja” (2002).

Wystąpił w kilku zagranicznych koprodukcjach (chociażby jako minister w polsko-francuskim „Doktorze Semmelweis” 1995) i w udanych debiutach reżyserskich (rola właściciela sex - shopu w „Torowisku” Urszuli Urbaniak 1999, występ u boku Krzysztofa Pieczyńskiego w filmie „Jutro będzie niebo” Jarosława Marszewskiego 2001).

W ostatnim czasie nieco częściej obecny był na małym ekranie, pojawiając się w mniejszych lub większych rolach w takich produkcjach, jak: „Miasteczko” (2000-2001), „M jak miłość” (2000-2003), „Egzamin z życia” (2005-2006), „Pensjonat pod różą” (2005-2006), „Kryminalni” (2008), czy „Hotel pod żyrafą i nosorożcem” (2008).

** Talar stworzył wiele znaczących kreacji teatralnych, w tym również w spektaklach Teatru TV. Był wielokrotnie nagradzany za twórczość sceniczną, obejmującą zarówno występy aktorskie, jak i reżyserię spektakli. Jest laureatem nagrody Prezesa Komitetu d/s PR i TV za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze TV (1986), nagrody SPATiF-u za rolę Czeladnika w „Szewcach” (1971), Złotego Ekranu za kreacje w sztukacj: „Selekcja” i „Potrójny nelson” (1986) i Złotej Maski - za reżyserię „Zemsty” i występ w inscenizacji „Lotu nad kukułczym gniazdem” (1997). W 1988 roku uhonorowany został odznaczeniem „Zasłużony Działacz Kultury”.**

Henryk Talar

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"