Dawno nie prze偶y艂em w kinie podobnych emocji, jakich dostarczy艂 mi film niemieckiego re偶ysera, Oliviera Hirschbiegela pt. Eksperyment. 呕o艂膮dek zawi膮zany w supe艂 i przygryziony j臋zyk - ostatnio co艣 podobnego spotka艂o mnie na Requiem dla snu Aronofsky`ego. Film wyciska widza, jak cytrynk臋 i przepuszcza przez prawdziwy psychiczny magiel. Wielki 艂adunek emocjonalny oraz wra偶enie, 偶e obcujemy z czym艣 prawdziwym i bardzo wa偶nym sprawiaj膮, i偶 Eksperyment nale偶y zobaczy膰. Nie polecam go jednak osobom nadwra偶liwym i zdecydowanie odradzam go m艂odszym widzom - film powinien by膰 pokazywany od lat osiemnastu.
Scenariusz Eksperymentu powsta艂 na podstawie opowiadania "Black Box" Mario Giordano o projekcie badawczym nazwanym Stanford Prison Experiment, przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych, w roku 1971. Naukowcy zamkn臋li w laboratorium grup臋 dwudziestu ludzi. Dwunastu z nich mia艂o odgrywa膰 rol臋 wi臋藕ni贸w, pozosta艂ych o艣miu - stra偶nik贸w. Wi臋藕niowie przebywali w odosobnieniu, a obowi膮zuj膮ce ich zasady by艂y - na pierwszy rzut oka - dosy膰 艂agodne. Stra偶nicy tymczasem mieli pe艂ni膰 swoj膮 funkcj臋 tak, jak zwykle robi膮 to stra偶nicy, z jednym tylko zastrze偶eniem: nie mogli u偶ywa膰 przemocy. Wszystkich uczestnik贸w eksperymentu obowi膮zywa艂a zasada: mam do艣膰, mog臋 wyj艣膰. W ka偶dej chwili mo偶na by艂o zrezygnowa膰.
Bohaterem filmu jest Tarek Fahd (w tej roli popularny niemiecki aktor Moritz Bleibtreu), dziennikarz, kt贸ry bierze udzia艂 w ca艂ym przedsi臋wzi臋ciu, by je opisa膰. B臋dzie wi臋c stara艂 si臋 namiesza膰, ile tylko mo偶na - w ko艅cu im wi臋cej kontrowersji, tym lepszy materia艂. Nie spodziewa si臋 jednak, jakie konsekwencje mo偶e spowodowa膰 jego dzia艂anie...
Pocz膮tek filmu nie zapowiada niczego nadzwyczajnego. Poddani eksperymentowi ludzie odgrywaj膮 swoje role, naukowcy notuj膮 spostrze偶enia. Z czasem pomi臋dzy grupami pojawia si臋 napi臋cie. Pocz膮tkowo niegro藕ne - to Tarek zaczyna nadu偶ywa膰 cierpliwo艣ci stra偶nik贸w. Jednak bardzo szybko sytuacja zaczyna wymyka膰 si臋 spod kontroli naukowc贸w. Rozw艣cieczeni stra偶nicy pr贸buj膮 zdoby膰 autorytet coraz bardziej drastycznymi metodami. W ko艅cu dochodzi do r臋koczyn贸w.
Niemiecki film jest obrazem wstrz膮saj膮cym - jeszcze d艂ugo po wyj艣ciu z kina trudno si臋 otrz膮sn膮膰 z emocji, kt贸re ze sob膮 niesie. Jego wymowa jest tym bardziej ponura, je艣li u艣wiadomimy sobie, 偶e podobne zdarzenia mia艂y miejsce naprawd臋. Pokazuje, jak 艂atwo jest przekroczy膰 barier臋, wydawa艂oby si臋, nieprzekraczaln膮 i usprawiedliwi膰 swoje dzia艂anie czymkolwiek - wy偶sz膮 konieczno艣ci膮, naciskiem cz艂onk贸w grupy, czy potrzeb膮 utrzymania porz膮dku.
Oczywi艣cie, dla potrzeb filmu realia zosta艂y nieco zafa艂szowane. Konflikty oraz zachowania uczestnik贸w eksperymentu przejaskrawiono, tw贸rcy doprowadzili te偶 do sytuacji ekstremalnych - tak, by w efekcie otrzyma膰 thriller a nie paradokument. Nie spos贸b nie dostrzec pewnych nielogiczno艣ci - cho膰by w przypadku braku w艂a艣ciwego nadzoru nad uczestnikami eksperymentu. Jednak po wyj艣ciu z kina w pami臋ci pozostaje przede wszystkim przekonanie, 偶e najgorsze piek艂o ludzie gotuj膮 sami sobie.