Roland Emmerich

Reżyser, scenarzysta i producent pochodzenia niemieckiego, jeden z najsłynniejszych, współczesnych twórców filmów science-fiction w Hollywood. Reżyser „Dnia Niepodległości”, „Godzilli”, „Pojutrza” i „2012”.

Obraz

Urodził się 10 listopada 1955 roku w Stuttgarcie, w zachodnich Niemczech. Jego ojciec był bogatym przedsiębiorcą, właścicielem świetnie prosperującej firmy produkującej akcesoria ogrodnicze. Jako młody chłopak przejawiał artystyczne zapędy, zajmował się rzeźbą i malarstwem. Studia na University of Television and Film rozpoczął z zamiarem zdobycia zawodu scenografa filmowego. W kierunku reżyserii skłonił się podobno po obejrzeniu „Gwiezdnych wojen”.

Mimo, że wychowywał się na filmach ambitnych, niemieckich twórców – Wima Wendersa i Rainera Wernera Fassbindera, sam od samego początku marzył o realizacji dużych, komercyjnych, wysokobudżetowych produkcji w iście hollywoodzkim stylu.

Karierę filmowca rozpoczął w rodzinnym kraju. Jego pełnometrażowy debiut reżysersko-scenariopisarsko - producencki, jakim był film sci-fi „Arka Noego” (1984), zasłynął jako najdroższa produkcja studencka kiedykolwiek zrealizowana w Niemczech i z miejsca trafił do konkursu głównego MFF w Berlinie. Później dystrybuowano go w sumie w dwudziestu krajach. Nic dziwnego, że w kolejne pomysły Emmericha inwestowali już Amerykanie – w ten sposób powstały niemiecko-amerykańskie produkcje sci-fi: „Joey” (1985) i „Polowanie na duchy” (1987).

** Dekadę lat 90-tych rozpoczął od realizacji anglojęzycznego thrillera sci-fi „Moon 44” z Malcolmem McDowellem i Deanem Devlinem – aktorem, scenarzystą i producentem, z którym odniesie wkrótce największe sukcesy tej dekady. W 1992 roku oficjalnie zadebiutował w Hollywood, jako reżyser filmu akcji „Universal Soldier” z Jeanem-Claudem Van Dammem (wg scenariusza Devlina), odnosząc pierwszy większy sukces komercyjny, umożliwiający obu twórcom nieco większą swobodę działania.**

W 1994 roku zrealizował film akcji sci-fi „Gwiezdne wrota” z Kurtem Russellem i Jamesem Spaderem, a w 1996 roku zasłynął jako twórca katastroficznej superprodukcji sci-fi „Dzień Niepodległości”, nagrodzonej Oskarem za efekty specjalne. Głośny film z udziałem Willa Smitha, Billa Pullmana i Jeffa Goldbluma, samemu Emmerichowi także przyniósł szereg nagród i nominacji, m.in. Saturna za reżyserię, nominację do tej nagrody za scenariusz (razem z Devlinem), nagrodę Amanda, dwie nagrody przyznawane przez czytelników magazynu „Universe”, jak również niechlubną nominację do Złotej Maliny za najgorszy scenariusz. „Dzień Niepodległości” zapisał się jako jeden z największych komercyjnych hitów w historii kina, zarabiając przeszło 100 milionów dolarów w niespełna tydzień od premiery. W realizacji obu filmów partycypował Devlin, zarówno jako scenarzysta, jak i producent.

Dwa lata później, ponownie przy współudziale Devlina zrealizował równie głośną „Godzillę” (1998) z Matthew Broderickiem i Jeanem Reno, zgarniając Europejską Nagrodę Publiczności, nominację do Saturna za reżyserię i dwie nominacje do Złotej Maliny (za scenariusz i reżyserię). Z kolei rok 2000 to reżyseria wojenno-historycznego dramatu akcji „Patriota” z Melem Gibsonem – filmu wyjątkowo odbiegającego od tradycyjnego repertuaru twórcy, do tej pory oscylującego zawsze wokół gatunku science-fiction. To również ostatni film zrealizowany wspólnie z Devlinem. W 2002 roku wyprodukowali jeszcze horror „Atak pająków” w reżyserii Ellory Elkayem, po czym zakończyli współpracę.

W kolejnych przedsięwzięciach filmowych, Emmerich konsekwentnie sięgał do najbardziej ulubionych przez siebie konwencji, realizując kolejny, katastroficzny hit – obraz „Pojutrze” z Dennisem Quaidem i Jake’iem Gyllenhaalem (2004), prehistoryczną superprodukcję „10.0000 BC” z Camillą Belle (2008) i apokaliptyczne widowisko „2012” z Johnem Cusackiem, Amandą Peet i Thandie Newton (2009).

W produkcji większości filmów Emmericha uczestniczyła jego siostra, Ute. Wspólnie wyprodukowali też kilka filmów w reżyserii innych twórców, m.in. niemiecką komedię sci-fi „Podniebna krucjata” (1994) i thriller sci-fi „Trzynaste piętro” (1999). Byli też producentami (razem z Devlinem) serialu „Przybysz” (1997-98).

Ponadto, w 2007 roku, Emmerich zainwestował w kryminalno-sensacyjny film „Handel” z udziałem Alicji Bachledy – Curuś.

Roland Emmerich

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Aktor i modelka OnlyFans? To nie tak, jak wszyscy pomyśleli
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Do obejrzenia w domu. Alternatywna historia I wojny światowej
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Kręciły intymne sceny. Sieklucka mówi o kulisach
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Metamorfoza Russella Crowe. Zaskoczył widzów swoim wyglądem
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Tych premier nie możecie przegapić jesienią. Największa rola The Rocka
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
Jennifer Lopez o rozwodzie z Affleckiem: "To najlepsze, co mnie spotkało"
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
"Rola godna Oscara". Takiego DiCaprio jeszcze nie widzieliśmy
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Festiwal narcyzmu. Quebo zrobił film o swojej własnej wyjątkowości
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek