Trwa ładowanie...

56. Krakowski Festiwal Filmowy: Zobacz muzykę, usłysz film

56. Krakowski Festiwal Filmowy: Zobacz muzykę, usłysz filmŹródło: getty
d4doakm
d4doakm

Film Szymona Uliasza i Magdaleny Gubały, “Ucho wewnętrzne”, którego bohaterem jest wybitny kompozytor i muzyk, Mikołaj Trzaska, będzie jedynym polskim reprezentantem w konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic w ramach 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

“Ucho wewnętrzne to rzecz o improwizacji, lecz nie tylko o nią tutaj chodzi; to opowieść o spotkaniach różnych muzyków, różnych osobowości w twórczym procesie. To historia o spełnionym marzeniu człowieka, który rzucił studia plastyczne i zaryzykował – zaczął grać na saksofonie i stopniowo odkrywa swoje możliwości i ograniczenia. Obserwujemy, jak przemierza tak obraną ścieżkę, towarzyszymy mu podczas pracy, podczas spotkań i rozmów w gronie przyjaciół. Formalna strona filmu podporządkowana jest muzyce, jej zmiennym, nierzadko połamanym rytmom.” - wyjaśniają autorzy, Szymon Uliasz i Magdalena Gubała.

Film prezentuje twórczość Mikołaja Trzaski oraz portretuje żywą obecność polskiej współczesnej muzyki improwizowanej na międzynarodowej scenie jazzowej. Biografia artystyczna Trzaski, niezależna droga jaką przemierza w sposób całkowicie bezkompromisowy, stanowi punkt wyjścia opowieści oraz linię spajającą kilkupoziomową narrację dokumentu. Film „Ucho Wewnętrzne” może być intrygującym i odważnym głosem opisującym kondycję współczesnego artysty w komercyjnym świecie.

Bohater filmu, Mikołaj Trzaska to pochodzący z Trójmiasta niedoszły artysta malarz, ceniony artysta muzyk, saksofonista i klarnecista, współtwórca legendarnego zespołu Miłość oraz lider wielu innych muzycznych projektów takich jak: Łoskot, The Users czy Masło. Współpracuje z wybitnymi muzykami na całym świecie. Jest także autorem muzyki do wielu spektakli teatralnych i produkcji filmowych, m.in. do poprzedniego filmu autorstwa Gubały i Uliasza, “Papercuts”. Skomponował także muzykę do kilku filmów Wojciecha Smarzowskiego, m.in. “Pod Mocnym Aniołem”, “Drogówka”, “Róża” oraz “Dom zły”.

“Ucho wewnętrzne” to drugi, wspólnie zrealizowany przez duet twórców, film. Magdalena Gubała ukończyła filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, jest scenarzystką, reżyserką, scenografką, współautorką klipów. Szymon Uliasz jest absolwentem antropologii i literatury na Uniwersytecie Śląskim. Ma na koncie publikację esejów o Tadeuszu Kantorze i Laszlo Krasznahorkai. Jest autorem filmów "Papercuts" (wraz z Gubałą) i "Something strange has happened here". W ubiegłym roku został laureatem Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w dziedzinie filmu.

d4doakm

DocFilmMusic to najmłodszy spośród czterech konkursów organizowanych w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Od 2013 r. najlepsze dokumenty muzyczne z całego świata walczą o prestiżową nagrodę Złotego Hejnału. Zeszłorocznym laureatem nagrody był Brett Morgen, autor głośnego filmu “Cobain: Montage of Heck”. Wyniki selekcji konkursowej i tym samym pełna lista muzycznych filmów dokumentalnych, które zaprezentowane zostaną w tym roku, będą znane w połowie kwietnia.

56. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 29 maja - 5 czerwca 2016 roku

d4doakm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4doakm

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj